Bollemy Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Heii! Fødsel nærmer seg med stormskritt og planen er å ha epidural. Men leser så mye forskjellig om folk sine erfaringer med dette. Og lurer så på det smerte perspektivet som kommer med, noen sier de kjenner ingen smerte etter epidural, noen har mindre smerte men mer press/trykk. Noen har ingen effekt. Skjønner det er veldig inviduelt hva folk opplever, men spennende som førstegangsfødene her å lese andre folk sine erfaringer med epidural og fødsel!
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Fikk epidural ved 4 cm åpning begge fødslene. Under første fødsel hadde jeg så vonde rier helt fra start at smertene fra da epiduralen ble satt ikke var særlig merkbare, hadde nok med å puste meg gjennom riene og sitte i ro. Andre gang hadde jeg ikke særlig vondt av rier ennå og da var prosessen med å sette epidural VELDIG merkbar. Men gud så deilig når den begynte å virke. Med førstemann fungerte den greit noen timer så jeg fikk sove litt og hente meg inn etter å ha vært oppe hele natta, men så ble den dårligere og dårligere (til tross for at dosen ble økt) fordi barnet var stjernekikker, og de smertene tar ikke epiduralen. Pga. stjernekikkerposisjonen var fødselen helt jævlig, ren tortur og epiduralen ble stoppet da det var sånn 10 timer igjen av aktiv fødsel. Det var ikke vanlige rier som var så vonde, det ble sagt at de ekstreme smertene kom av at babyen stanget i bekkenet, og det er hundre ganger verre enn den verste rien jeg har kjent. Andre fødsel var helt nydelig og unnagjort på tre timer. Jeg kjente riene godt da det begynte å dra seg til, men smerten var helt overkommelig og helt greit å puste seg gjennom toppene. Var skikkelig overrasket da jordmor kunne meddele at jeg hadde 10 cm åpning, for jeg lå der og ventet på at det skulle bli vondt på ekte, men så ble det aldri det. Mener epiduralen var på helt til babyen var ute, og jeg syntes egentlig ikke det var spesielt vondt å trykke heller. Husker jeg sa "satan" da jeg hadde ring of fire for det var veldig ubehagelig, men ellers var det mer tungt å presse enn vondt, så banning eller skriking var det ikke noe av, i motsetning til første fødsel. Anonymkode: f7792...7d5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #3 Skrevet 29. august 2024 Hatt under 3 fødsler. Ved første tok den alt smerte bort, men kjente heller ikke pressriene så den fungerte nok litt for godt😅 ved andre så var babyen ute før den fikk fungert, styrtfødsel. Ved tredje kjente jeg at det var noe feil idet den ble satt. Fikk lyndende smerter nedover hele den ene sida da han satte den. Trodde ene rumpeballen skulle sprenge. Han flyttet litt op kateteret da, og den smerten forsvant. Men ingen funksjon etterpå. Kunne like greit latt være… skulle jeg ha født igjen ville jeg prøvd uten, men hvis ting ble veldig langtrukket så ville jeg hatt. Men prøvd uten lengst mulig først. Er 5 uker etter fødsel nå, og kjenner fortsatt av og til litt ubehag i ryggen der den ble satt.. den fødselen hvor epiduralen ikke fikk tid til å virke var absolutt den jeg syntes var best Anonymkode: ffe6a...651
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #4 Skrevet 29. august 2024 Hadde nok lest meg opp på forskning når det gjelder statistikken på fødsler med og uten. Så innstille meg på uten, men en kriseløsning hvis du ikke tåler smertene. Men godt at du er klar over risikoen Anonymkode: 806b0...972
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #5 Skrevet 29. august 2024 Første ble satt litt feil, så den funket bare på en side, som gjorde smertene helt uutholdelige. De overtalte meg til å få satt en ny, å da den funket fikk jeg endelig puste igjen og resten av fødselen gikk kjempefint. Jeg hadde ingen komplikasjoner i forbindelse med epidural og kommer til å ta fet ved neste fødsel også. Anonymkode: b7f27...d25
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #6 Skrevet 29. august 2024 Helt nydelig å få epidural! Tok bort toppene på åpningsriene slik at jeg fikk litt å gå på til pressriene 😊 Anonymkode: 31a86...200 1
Arkana Skrevet 29. august 2024 #7 Skrevet 29. august 2024 Jeg hadde epidural under første fødsel, men ikke under de to andre. Jeg hadde så vondt at jeg ikke en gang tenkte på epidural selv, jeg hadde nok med å holde ut, så det var jordmor som foreslo og det takket jeg ja til (da hadde jeg allerede hatt åtte timer med rier mer eller mindre uten pauser). Den fungerte ganske bra i starten, men den satt skjevt så etter hvert fikk jeg vondt i den ene siden, men ikke mer enn at det var til å holde ut. Med en lang fødsel med sterke og tette rier var epidural helt riktig valg. De to andre gikk raskere og jeg hadde rett og slett ikke samme behov for smertelindring da. Jeg hadde for øvrig ingen komplikasjoner i forbindelse med epidural. Det er ofte slik at man skryter av å ha født uten smertelindring, men for å være ærlig er det jo ingen sak å føde uten når man har en rask og/eller lett fødsel hvor man klarte seg uten. Jeg har født to ganger uten smertelindring, men det var jo den fødselen med epidural som var den tøffeste og verste å komme seg gjennom og som strengt tatt var mer å skryte av. Uansett skal man ikke se det som et nederlag eller en kriseløsning å føde med epidural. Det er et hjelpemiddel som er tilgjengelig hvis du har behov, enkelt og greit. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #8 Skrevet 29. august 2024 Med første virket epiduralen veldig godt, fantastisk lindring fra grusomme stormrier. Ved andre fødsel virket den dessverre ikke, uvisst hvorfor. Ingen god opplevelse. Skulle jeg født igjen hadde jeg definitivt forsøkt epidural igjen. Anonymkode: a2abe...372
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #9 Skrevet 29. august 2024 Hadde epidural med god effekt. Fikk den tidlig (lenge før jeg følte jeg trengte den) pga tidligere traumatisk fødselsopplevelse. Det man ikke får info om synes jeg (eller så er det bare jeg som har gått glipp av det😅) er at en epidural kan graderes fra 1-10, dvs at man kan skru opp og ned underveis! Jeg tror jeg fikk den på 4 først og ble da helt smertefri og fødsel stoppet opp. Derfor ble den skrudd ned (vet ikke til hva) før jeg troor den ble skrudd opp litt igjen mot slutten. Ingen plager i etterkant😊 Anonymkode: 83db6...4dd
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #10 Skrevet 29. august 2024 Jeg hadde laaaaang fødsel med rier uten pause. Holdt på å miste kontrollen og hyperventilere selv når det var lenge igjen.. Så da fikk jeg epidural. Den satt skikkelig godt. Jeg kjente ingenting. Lå der og tastet på mobilen og slappet av. Når jeg skulle presse følte jeg meg bare dum. Jeg pressa på "ingenting". Synes det var irriterende at jordmor satt og liksom dro i skjedeveggen min, som om hun liksom prøvde å utvide åpningen hvis dere skjønner. Det var skikkelig plagsomt og jeg skjønte ikke hvorfor hun gjorde det! Men i etterkant skjønte jeg jo at det var ungen 🤣 Morkaka satt fast også. Den ble skrapet ut. Men der kjente jeg heller ingenting, selv om legen tydeligvis putta hele armen oppi. Anonymkode: 2a08f...347
t0nje Skrevet 30. august 2024 #11 Skrevet 30. august 2024 (endret) Jeg ønsket i utgangspunktet ikke epidural pga alle intervensjoner = komplikasjoner. Hadde langdryg latensfase som var unormalt vond så ble tilbudt epidural på 1 cm etter å ha hatt rier i ca. 24t med liten progresjon. Fikk satt den og den funket umiddelbart dog mest på den ene siden. Fikk blodtrykksfall og mistet evnen til å tisse i to døgn som gjorde at jeg måtte ha en natt på tomannsrom på barselavd (far måtte sove hjemme) med roomie som tok null hensyn, noe som var dritt når vi heller kunne hatt enerom på barselhotell. Hadde ilinger i ryggen som strålte ned i beina i månedsvis etterpå. Positive sider med epiduralen; den gjorde det mulig å slappe litt av, den ga meg muligheten til å spise og drikke og gjorde det mulig å føde vaginalt. Toppet det med steriltvannspapler og lystgass på slutten og det funket fjell. Det tok bare en evighet å få babyen ut med pressfase på nesten to timer så rakk akkurat å få det til før de måtte ha hjulpet enda mer. Ønsker ikke smertelindring ved neste fødsel om jeg ikke må, så gjør som sist og starter uten også ser vi an behovet underveis. Endret 30. august 2024 av t0nje
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #12 Skrevet 30. august 2024 t0nje skrev (2 timer siden): Jeg ønsket i utgangspunktet ikke epidural pga alle intervensjoner = komplikasjoner. Hadde langdryg latensfase som var unormalt vond så ble tilbudt epidural på 1 cm etter å ha hatt rier i ca. 24t med liten progresjon. Fikk satt den og den funket umiddelbart dog mest på den ene siden. Fikk blodtrykksfall og mistet evnen til å tisse i to døgn som gjorde at jeg måtte ha en natt på tomannsrom på barselavd (far måtte sove hjemme) med roomie som tok null hensyn, noe som var dritt når vi heller kunne hatt enerom på barselhotell. Hadde ilinger i ryggen som strålte ned i beina i månedsvis etterpå. Positive sider med epiduralen; den gjorde det mulig å slappe litt av, den ga meg muligheten til å spise og drikke og gjorde det mulig å føde vaginalt. Toppet det med steriltvannspapler og lystgass på slutten og det funket fjell. Det tok bare en evighet å få babyen ut med pressfase på nesten to timer så rakk akkurat å få det til før de måtte ha hjulpet enda mer. Ønsker ikke smertelindring ved neste fødsel om jeg ikke må, så gjør som sist og starter uten også ser vi an behovet underveis. Bare sånn til info for de som ikke vet, så er det veldig vanlig å slite med å tisse uansett om man har epidural eller ikke 😊 Det er jo gjerne et resultat av den påkjenningen en fødsel er. Selv fødte jeg i tretti timer med første og hadde epidural noen få timer av den fødselen, og da slet jeg med å tisse. Måtte kateteriseres noen ganger, helt til dagen etterpå. Fødsel nr to var mye kjappere, tre timer var jeg i aktiv fødsel, med epidural fra 4 cm, og da var jeg oppe og dusjet og tisset uten problem to timer etter barnet var ute. Anonymkode: f7792...7d5 1
Arkana Skrevet 30. august 2024 #13 Skrevet 30. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare sånn til info for de som ikke vet, så er det veldig vanlig å slite med å tisse uansett om man har epidural eller ikke 😊 Det er jo gjerne et resultat av den påkjenningen en fødsel er. Anonymkode: f7792...7d5 Helt riktig. Det er grunnen til at jordmødre vil at man skal ha tisset før man flyttes over på barselavdelingen, uavhengig av om man hadde epidural eller ikke. Endret 30. august 2024 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #14 Skrevet 30. august 2024 Ville aldri funnet på å føde uten epidural, eller operere uten anestesilege eller trekke tenner uten bedøvelse. Anonymkode: 2ce35...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #15 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ville aldri funnet på å føde uten epidural, eller operere uten anestesilege eller trekke tenner uten bedøvelse. Anonymkode: 2ce35...9c0 *anestesi Anonymkode: 2ce35...9c0
Bollemy Skrevet 30. august 2024 Forfatter #16 Skrevet 30. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hadde epidural med god effekt. Fikk den tidlig (lenge før jeg følte jeg trengte den) pga tidligere traumatisk fødselsopplevelse. Det man ikke får info om synes jeg (eller så er det bare jeg som har gått glipp av det😅) er at en epidural kan graderes fra 1-10, dvs at man kan skru opp og ned underveis! Jeg tror jeg fikk den på 4 først og ble da helt smertefri og fødsel stoppet opp. Derfor ble den skrudd ned (vet ikke til hva) før jeg troor den ble skrudd opp litt igjen mot slutten. Ingen plager i etterkant😊 Anonymkode: 83db6...4dd Jeg fikk satt den nå selv, før riene har startet sånn at vi er klare til fødsel. Driver med modningspiller nå! men merker du ubehag i selve områder hvor nålen/slangen ble ført opp? Endret 30. august 2024 av Bollemy
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #17 Skrevet 30. august 2024 Bollemy skrev (1 time siden): Jeg fikk satt den nå selv, før riene har startet sånn at vi er klare til fødsel. Driver med modningspiller nå! men merker du ubehag i selve områder hvor nålen/slangen ble ført opp? Husker ikke om jeg merket ubehag under fødsel, kan ikke ha vært noe voldsomt i hvert fall siden jeg ikke husker det😅 Lykke til med fødsel!! Anonymkode: 83db6...4dd
t0nje Skrevet 30. august 2024 #18 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bare sånn til info for de som ikke vet, så er det veldig vanlig å slite med å tisse uansett om man har epidural eller ikke 😊 Det er jo gjerne et resultat av den påkjenningen en fødsel er. Selv fødte jeg i tretti timer med første og hadde epidural noen få timer av den fødselen, og da slet jeg med å tisse. Måtte kateteriseres noen ganger, helt til dagen etterpå. Fødsel nr to var mye kjappere, tre timer var jeg i aktiv fødsel, med epidural fra 4 cm, og da var jeg oppe og dusjet og tisset uten problem to timer etter barnet var ute. Anonymkode: f7792...7d5 Jeg mistet evnen til å tisse umiddelbart etter jeg fikk epiduralen så for meg var det ikke pga fødsel men ja absolutt en komplikasjon som kan oppstå av fødsel. Det er jo ikke akkurat hver dag man presser ut et menneske av fødselskanalen ☺️
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #19 Skrevet 30. august 2024 Hadde stormrier, så jeg ba om epidural . Glad jeg fikk epiduralen, da barnet satte seg fast og måtte raskt ut med vakum og klipp. Å slippe de intense smertene gjorde en ganske dramatisk fødsel til en kjempefin fødselsopplevelse. Anonymkode: 8aaf8...b31 1
t0nje Skrevet 30. august 2024 #20 Skrevet 30. august 2024 (endret) Arkana skrev (5 timer siden): Helt riktig. Det er grunnen til at jordmødre vil at man skal ha tisset før man flyttes over på barselavdelingen, uavhengig av om man hadde epidural eller ikke. Jeg lå på føden fra jeg ble lagt inn fordi barsel var full. Vet ikke om det har noe å si for forløpet mitt, tviler i grunn på det, men jeg ble hvertfall ikke bedt om å tisse i forkant av at jeg fikk epiduralen. Hadde så vonde og hyppige rier at jeg ikke tenkte tanken en gang at det var lurt å gjøre. Jeg er selv sykepleier og var på do kl. 06 om morgenen før jeg ble kjørt til sykehuset. Først da kl. var 16 på ettermiddagen, og først etter jeg fikk epidural og hadde hatt den gående i 1t så kom jeg på at jeg ikke hadde vært på do på over 10t. Jeg spurte da om jeg ikke burde vært på do en tur og de bare oi, jo det burde du jo! Fikk det ikke til da og på et tidspunkt ble det vurdert om de skulle legge KAD ettersom jeg hadde så mye resturin og null evne til å tisse selv. Ble kateterisert x1 i timen fra 3 cm i 1,5 døgn. Det gjorde sånn sett ingenting men det var stressende å bruke all min tid på å finne ut av ammingen og samtidig måtte huske på å prøve å gå på do selv. Sov ingenting før godt over et døgn etter fødsel og det er den delen av post-partum jeg ønsker å unngå gjentakelse av ☺️ Endret 30. august 2024 av t0nje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå