Gå til innhold

Jeg tåler stress dårlig. Hvor kan jeg jobbe som lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 0.41):

Har hørt fra ambulansepersonell at mange leger er ubrukelige ute i felten… og det må de jo enkelte ganger.

Anonymkode: 7bd23...fe9

Dette er en ganske vanlig uttalelse fra ambulansepersonell, og viser bare hvor lite de egentlig kan. De fleste leger er ikke drillet i førstehjelp  på samme måte som ambulansearbeidere, og det er heller ikke jobben deres, men det betyr ikke at de er ubrukelige. Leger har en betydelig større kunnskapsbank å spille på, de ha mye flere ting å vurdere i møte med pasienter, og gjør vurderinger basert på et helt annet repetoar enn en ambulansearbeider. Mange ambulansearbeidere tror de er nesten anestesileger fordi de er god på pvk og bagging, uten snev av forståelse for kompetansforskjellen som ligger i mellom. Det faktum at mange ambulansefolk tror de må "hjelpe" legen til gode medisinske vurderinger sier alt om dunning-kruger effekten i praksis. Jeg har jobbet flere år i akuttmedisin og dessverre opplevd svært mange ambulansearbeidere med liten respekt for andre yrkesgrupper (de liker egentlig bare anestesileger), og liten forståelse for teamarbeidet i helsevesenet. Alle er selvfølgelig ikke sånn, men ukulturen er stor. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå er det ikke sikkert det er sånn alle steder, men bygdene utfor byen jeg bor i har kortere pasientlister, så da regner jeg med det er roligere 

Anonymkode: 69382...aaa

I distriktet er pasientlisten gjerne kortere, men antall legevakter betydelig høyere. Når du har døgnvakt på legevakt hver 4.døgn så hjelper det ikke at selve fastlegelisten er kort. I tillegg er man gjerne skolelege, sykehjemslege, kommunelege, smittevernslege ect.  

Anonymkode: 7886d...1d0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men har de hel stilling på sykehjemmene? Det er vanlig at fastleger har x andel av stillingen avsatt til kommunalt arbeid, som helsestasjon eller sykehjem. Ikke hele stillingen. 

Anonymkode: ad4bf...eb0

I små kommuner har fastleger gjerne tilsynsrolle, men i større kommuner er det helt vanlig med egne leger til sykehjem. Jeg kjenner en lege som jobber kun ved ett sykehjem, de har somatisk avdeling, demensavdeling, palliativ avdeling og korttid/rehabilitering. Hun er geriater og har mer enn nok jobb og utfordringer på det sykehjemmet.

Anonymkode: 7886d...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 9.21):

Takk for alle svar. Jeg har vært sykepleier i mange år. Har stor interesse for medisin som fagfelt og ønsker å drive med medisin på ordentlig, ikke bare som legens «assistent». Er jo vant med stress som sykepleier også, og gjør nok ikke mer feil enn andre sykepleiere, men jeg trenger arbeidsro og konsentrasjon for å ikke bli ukonsentrert. Som fastlege vil man alltids ha ro på eget kontor mellom slagene, selv om det sikkert kan gå en smule varmt med hardt skjør. 

Anonymkode: b1a06...361

...eller, så vil du "finne roen" aka "finne deg sjæl" på medisinstudiet og som lege, at rollen passer deg bedre. Om det er sånn at du har et interessebasert nervesystem (adhd-spekteret) er det flott å finne sin hylle. 

Anonymkode: b8036...146

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege i nordsjøen, bedriftslege, lege i frelsesarmeen, privatpraktiserende, dr. Dropin.

Anonymkode: 1c793...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 0.11):

Takk for svar. Fastleger må jo også ta vakter på legevakt. Kan bli et problem.

Ikke alle steder.

Anonymkode: 7a92c...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 23.55):

Ønsker kun seriøse svar. 

Jeg blir fort sliten av stress, og kan få «bomullshjerne» hvis det virkelig blir ille. Drømmer likevel om å bli fastlege. Er dette oppnåelig? Noen erfaringer?

Forskning?

jobbe med noe som ikke er helt akutt men planlagt?

Gå videre i retning psykiatri? Jobbe på en DPS? Eller jobbe med utredning av noe slag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farmakolog

Dermatolog

Patolog (rettsmedisiner)

Anonymkode: a20e0...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...