AnonymBruker Skrevet 29. august #41 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ønsker kun seriøse svar. Jeg blir fort sliten av stress, og kan få «bomullshjerne» hvis det virkelig blir ille. Drømmer likevel om å bli fastlege. Er dette oppnåelig? Noen erfaringer? Anonymkode: b1a06...361 Takler du stress dårlig så passer du ikke som lege. det er krevende utdanning og praksis er stress. Samme når du er ferdig og skal ut i LIS, da må du innom legevakt. Og fastlege er omtrent de som har det mest stressende. Det er ikke bare de 6 års studier så er du good to go Anonymkode: f3e62...3db 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #42 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville prøvd å komme meg inn på forskning… der er det mer lugnt. Anonymkode: 9c879...9a6 Vel, det kommer an på avdelingen Anonymkode: f6652...500 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #43 Del Skrevet 29. august Tusen takk for mange gode innspill og forslag!😍 Anonymkode: b1a06...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #44 Del Skrevet 29. august Spesialisering innenfor patologi er jo også et alternativ. Anonymkode: b1a06...361 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #45 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tror du? Geriatri Anonymkode: f6652...500 Altså, hvis du refererer til svaret mitt på personen som foreslo at jeg heller burde satse på sykehjem, så kan jeg opplyse deg om at det er fastlegene som fungerer som tilsynsleger på sykehjemmene. Så da mener du at jeg burde kjøre på og bli fastlege, som jeg drømmer om, til tross for at jeg har en sårbarhet når det kommer til stress?😅 Anonymkode: b1a06...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 29. august #46 Del Skrevet 29. august Du kan dessverre glemme både det pg studier. Svært mange leger særlig i småbarnsfasen ønsker de «roligste» stillingene. Man må ha svært høy arbeidskapasitet og tåle langvarig konstant rotterace. Med brainfog i perioder kan det også få fatale konsekvenser for andre. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #47 Del Skrevet 29. august AprilLudgate skrev (Akkurat nå): Du kan dessverre glemme både det pg studier. Svært mange leger særlig i småbarnsfasen ønsker de «roligste» stillingene. Man må ha svært høy arbeidskapasitet og tåle langvarig konstant rotterace. Med brainfog i perioder kan det også få fatale konsekvenser for andre. Godt poeng, takk. Anonymkode: b1a06...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #48 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 0.41): Har hørt fra ambulansepersonell at mange leger er ubrukelige ute i felten… og det må de jo enkelte ganger. Anonymkode: 7bd23...fe9 Ambulansepersonell har to år på vgs. Leger er nok mer analytiske og jo mer man vet, jo mer usikker blir man. Sikkert til stor frustrasjon for ambulansepersonell som lever i lykkelig uvitenhet Anonymkode: 4720f...ad0 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #49 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 23.55): Ønsker kun seriøse svar. Jeg blir fort sliten av stress, og kan få «bomullshjerne» hvis det virkelig blir ille. Drømmer likevel om å bli fastlege. Er dette oppnåelig? Noen erfaringer? Anonymkode: b1a06...361 Har du begynt på studiene? Eller er du på tankestadiet? Kan det være en tanke å sjekke evt bakenforliggende årsaker til bomullshjernen, som stoffskiftesykdom, cøliaki, adhd, og basic næringsstatus? Anonymkode: b8036...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #50 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 18.03): Spesialisering innenfor patologi er jo også et alternativ. Anonymkode: b1a06...361 Radiologi Anonymkode: b8036...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #51 Del Skrevet 30. august Nå er det ikke sikkert det er sånn alle steder, men bygdene utfor byen jeg bor i har kortere pasientlister, så da regner jeg med det er roligere Anonymkode: 69382...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #52 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 10.17): Jeg har svart tidligere i tråden, jeg har ti års erfaring som helsesekretær på fastlegekontor. Jeg kan love det at fastlegene ikke har så mye ro på eget kontor. Om det er en annen lege som behøver å konferere, eller vi sekretærene som trenger hjelp. Og om de først har ro, så bruker de tiden til å gjøre papirarbeid. Anonymkode: 4aa14...026 👆Dette Det blir ingen ro mellom slagene. Hos oss bruker legene tiden mellom pasientene til tlf, papirer, mld eller et eller annet vi helsesekretærer eller andre leger trenger hjelp til/tilbakemelding på. FL har som regel 15/20 min pr pasient +alle de 5 min timene innimellom der. Takler du ikke stress, ikke bli FL. Anonymkode: d4a5a...502 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #53 Del Skrevet 30. august Hva med å bli gynekolog? Drive egen praksis, kanskje med noen venner fra studiet, der dere kan starte klinikk sammen? Man styrer da dagen i stor grad selv, og du kan sette stopp for inntak av nye pasienter om det passer deg. Anonymkode: 8f48e...ff9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #54 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Radiologi Anonymkode: b8036...146 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva med å bli gynekolog? Drive egen praksis, kanskje med noen venner fra studiet, der dere kan starte klinikk sammen? Man styrer da dagen i stor grad selv, og du kan sette stopp for inntak av nye pasienter om det passer deg. Anonymkode: 8f48e...ff9 Dere glemmer begge to hva som skal til for å bli ferdig radiolog og gynekolog. Begge spesialitetene er krevende spesialiteter med mye vakt, ofte mange vakter, og travle vakter med uendelig med samtidighetskonflikter, og enorm fallhøyde. Det tar minimum 6,5 år før man er ferdig og kan begynne å tenke på stillinger med lavere stressnivå. Minimum. Og da begynner overlegelivet med enda flere og mer krevende arbeidsoppgaver. Problemet er ikke å være en ferdig spesialist, problemet er å komme seg dit. Og dit kommer man seg ikke uten å komme gjennom studiet og LIS1, uansett spesialitet. Man kommer ikke utenom kortere eller lengre perioder med stress og samtidighetskonflikter. Anonymkode: 1003d...008 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #55 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 18.11): Altså, hvis du refererer til svaret mitt på personen som foreslo at jeg heller burde satse på sykehjem, så kan jeg opplyse deg om at det er fastlegene som fungerer som tilsynsleger på sykehjemmene. Så da mener du at jeg burde kjøre på og bli fastlege, som jeg drømmer om, til tross for at jeg har en sårbarhet når det kommer til stress?😅 Anonymkode: b1a06...361 Dette stemmer bare delvis, noen kommuner har egne leger ansatt på sykehjem. Hvordan en kommune vil organisere sin bruk av legehjemmel avgjør kommunen selv. Er du sykepleier så burde du og fått med deg at det har vært diskusjoner rundt egen spesialisering for leger som jobber på sykehjem. Folk i tråden slenger om seg med forslag om gynekologi, radiologi, skoleleie og andre ting som er helt og fult like travelt som å jobbe som fastlege eller sykehuslege. Leger drukner i apairarbeid, de har et press på seg for å ta unna både pasientbehandling og papirarbeid. Stress er en del av arbeidsdagen. Blir en lege i en legehjemmel med tilskudd fra det offentlige syk en dag eller tre så skal de ikke bare ta unna alle pasientene som stod oppført på listen de dagene hen har vært borte men også papirarbeidet. Skaper ikke slikt stress så vet ikke jeg? Folk svarer og i hytt og dynevær selv om ts har opplyst at hun pr i dag er sykepleier men ikke vi fortsette som legens assistent. (?) Er det slik hun oppfatter sykepleier yrket så må en nesten lure på hvor og hvordan hun er utdannet og hvor hun jobber? Ville noen av dere i tråden gått til en lege, gynekolog, fastlege eller fått røntgenbilder sjekket av en lege som ikke takler stress og som har mengder av jobb å gjøre? Mitt svar er klart; neitakk, enslig lege vil ikke jeg ha noe som helst med å gjøre, og heller ikke en slik sykepleier, og ts virkelig er sykepleier da, det må man nesten ta forbehold om her. Anonymkode: 760ca...dd8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #56 Del Skrevet 30. august Gynekologi er vel ca den siste spesialiteten jeg ville anbefalt til noen som ikke takler stress spesielt godt. 🤣🤣 Anonymkode: ad4bf...eb0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #57 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer bare delvis, noen kommuner har egne leger ansatt på sykehjem. Hvordan en kommune vil organisere sin bruk av legehjemmel avgjør kommunen selv. Er du sykepleier så burde du og fått med deg at det har vært diskusjoner rundt egen spesialisering for leger som jobber på sykehjem. Folk i tråden slenger om seg med forslag om gynekologi, radiologi, skoleleie og andre ting som er helt og fult like travelt som å jobbe som fastlege eller sykehuslege. Leger drukner i apairarbeid, de har et press på seg for å ta unna både pasientbehandling og papirarbeid. Stress er en del av arbeidsdagen. Blir en lege i en legehjemmel med tilskudd fra det offentlige syk en dag eller tre så skal de ikke bare ta unna alle pasientene som stod oppført på listen de dagene hen har vært borte men også papirarbeidet. Skaper ikke slikt stress så vet ikke jeg? Folk svarer og i hytt og dynevær selv om ts har opplyst at hun pr i dag er sykepleier men ikke vi fortsette som legens assistent. (?) Er det slik hun oppfatter sykepleier yrket så må en nesten lure på hvor og hvordan hun er utdannet og hvor hun jobber? Ville noen av dere i tråden gått til en lege, gynekolog, fastlege eller fått røntgenbilder sjekket av en lege som ikke takler stress og som har mengder av jobb å gjøre? Mitt svar er klart; neitakk, enslig lege vil ikke jeg ha noe som helst med å gjøre, og heller ikke en slik sykepleier, og ts virkelig er sykepleier da, det må man nesten ta forbehold om her. Anonymkode: 760ca...dd8 😅 Anonymkode: b1a06...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #58 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 9.21): Takk for alle svar. Jeg har vært sykepleier i mange år. Har stor interesse for medisin som fagfelt og ønsker å drive med medisin på ordentlig, ikke bare som legens «assistent». Er jo vant med stress som sykepleier også, og gjør nok ikke mer feil enn andre sykepleiere, men jeg trenger arbeidsro og konsentrasjon for å ikke bli ukonsentrert. Som fastlege vil man alltids ha ro på eget kontor mellom slagene, selv om det sikkert kan gå en smule varmt med hardt skjør. Anonymkode: b1a06...361 Fastlegene som også har legevakt jobber vel i snitt nærmere 70 timer i uken (mener tallet er 68,5 t) - er det noe du vil takle? Og er du villig til å jobbe så mye? Er du villig til å ta det store stresset i 10 år fremover før du ev. er spesialist? Det skjer uforutsette ting hos fastlegene også, og mange av dem har alt annet enn ro, de kan gå rett fra full dag på legekontoret, rett til legevakt, være våken om natten og så gå rett på full dags jobb på legekontoret neste dag. Det er også greit for deg uten at du blir stresset? Anonymkode: 98391...882 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #59 Del Skrevet 31. august On 8/29/2024 at 6:11 PM, AnonymBruker said: Altså, hvis du refererer til svaret mitt på personen som foreslo at jeg heller burde satse på sykehjem, så kan jeg opplyse deg om at det er fastlegene som fungerer som tilsynsleger på sykehjemmene. Så da mener du at jeg burde kjøre på og bli fastlege, som jeg drømmer om, til tross for at jeg har en sårbarhet når det kommer til stress?😅 Anonymkode: b1a06...361 Nei, mange sykehjem har egne leger. Vi har for eksempel tre sykehjemsleger pluss en sykehjemsoverlege fordelt på tre sykehjem, helt vanlig det. Anonymkode: 87463...d00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #60 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, mange sykehjem har egne leger. Vi har for eksempel tre sykehjemsleger pluss en sykehjemsoverlege fordelt på tre sykehjem, helt vanlig det. Anonymkode: 87463...d00 Men har de hel stilling på sykehjemmene? Det er vanlig at fastleger har x andel av stillingen avsatt til kommunalt arbeid, som helsestasjon eller sykehjem. Ikke hele stillingen. Anonymkode: ad4bf...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå