Gå til innhold

Jeg tåler stress dårlig. Hvor kan jeg jobbe som lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker kun seriøse svar. 

Jeg blir fort sliten av stress, og kan få «bomullshjerne» hvis det virkelig blir ille. Drømmer likevel om å bli fastlege. Er dette oppnåelig? Noen erfaringer?

Anonymkode: b1a06...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ønsker kun seriøse svar. 

Jeg blir fort sliten av stress, og kan få «bomullshjerne» hvis det virkelig blir ille. Drømmer likevel om å bli fastlege. Er dette oppnåelig? Noen erfaringer?

Ville heller satset på sykehjem

Anonymkode: f6652...500

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedriftshelsetjeneste

Anonymkode: 56cf9...088

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring etter å ha jobbet med leger i over ti år, er at de som er dårlig på å håndtere stress, ikke er så gode på samhandling og kommunikasjon med kollegaer og sine ansatte. Fastleger jobber også innen kommunale tjenester i tillegg til sin fastlegehjemmel. Jeg fikk feks en resept av legen min klokken 21:30 i går, de sitter ofte med hjemmekontor, både før og etter arbeidstid. 

Anonymkode: 4aa14...026

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva mener du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min erfaring etter å ha jobbet med leger i over ti år, er at de som er dårlig på å håndtere stress, ikke er så gode på samhandling og kommunikasjon med kollegaer og sine ansatte. Fastleger jobber også innen kommunale tjenester i tillegg til sin fastlegehjemmel. Jeg fikk feks en resept av legen min klokken 21:30 i går, de sitter ofte med hjemmekontor, både før og etter arbeidstid. 

Takk for svar. Fastleger må jo også ta vakter på legevakt. Kan bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ønsker kun seriøse svar. 

Spar pasientene og kollegaene for å bli fastlege når du ikke tåler stress. Forskning er et bedre sted for deg lite søvn og lange vakter  å begynne.  
Fremkommer ikke klart om du er utdannet lege eller ønsker medisinstudier? Er det siste tilfellet så bør du finne en annen yrkesvei. Du skal gjennom turnus med lange vakter og lite søvn, les mye stress, så kombinasjonen med det du angivelig ikke takler særlig godt er heller dårlig. 

Anonymkode: 760ca...dd8

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Fastleger må jo også ta vakter på legevakt. Kan bli et problem.

Ja, fastleger må ta vakter på legevakt, og ofte har de også enten KAD, sykehjem eller helsestasjon. Du kan jo kanskje vurdere dermatologi? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke egne leger ansettes fast på legevakten og de andre stedene de trengs, istede for at de skal lasses opp med fulltidsjobb som fastlege og flere jobber oppå der igjen? Ingen er super menneske og det er jo ikke lurt at vi setter noen i krise yrker vi trenger at de tenker klart i, under det stresset heller. Det går utover dem og det går utover oss.

Anonymkode: 25bfe...b1e

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, fastleger må ta vakter på legevakt, og ofte har de også enten KAD, sykehjem eller helsestasjon. Du kan jo kanskje vurdere dermatologi? 

Spesialister må jo likevel gjennom stressende studier med praksis, mye mer stressende turnus, deretter noen år med spesialisering innen offentlig helsevesen. Ergo må Ts (som jeg antar ikke har begynt å studere medisin) gjennom minst 10 år med veldig mye stress før hun ev. kan jobbe som dermatolog. Hudleger på sykehus har det som regel travelt. Hudleger privat har ofte også høyt arbeidspress og mange arbeidstimer.

Ts, jeg tenker du heller bør finne deg noe helt annet å gjøre. Ikke bli lege om du kobler ut om du blir stresset, for da risikerer du bare å studere og jobbe deg syk.

Anonymkode: 98391...882

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert å undervise, eller jobbe som online-lege. Det er haugvis av digitale tjenester nå som jeg ser for meg går litt roligere for seg. 

Så er spørsmålet hvorfor du ville bli lege, da. Det mest typiske med legeyrket forsvinner kanskje litt hvis du skal plukke bort alt det stressende, da det ofte henger veldig sammen med det som er spennende (for mange.) 

Gå noen runder med deg selv, skriv gjerne en liste. Hva liker du med yrket, hvordan kunne du tenkt deg å jobbe? Se om det er noe som kan passe begge sidene.

Anonymkode: 32c4f...70c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva mener du?

Tuller du? Du vurdere å utdanne deg til lege, men skjønte ikke hva vedkommende mente? 

Anonymkode: ce11d...c02

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg et annet yrke. 

Anonymkode: 512f9...c97

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt fra ambulansepersonell at mange leger er ubrukelige ute i felten… og det må de jo enkelte ganger.

Anonymkode: 7bd23...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lege nå, hvor jobber du?

Anonymkode: c707f...aa1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Sykehjem er også stressende

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ønsker kun seriøse svar. 

Må du absolutt være fastlege? Hva med å velge en spesialisering med lite "død-og-drama"? Øyelege, f.eks? Ingen pasienter som dør, og store mengder pasienter som blir bedre, og er glade og fornøyde etter behandling hos deg?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (17 minutter siden):

Må du absolutt være fastlege? Hva med å velge en spesialisering med lite "død-og-drama"? Øyelege, f.eks? Ingen pasienter som dør, og store mengder pasienter som blir bedre, og er glade og fornøyde etter behandling hos deg?

Og ventelister som bokstavelig talt er år lange...

Anonymkode: 98391...882

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spar pasientene og kollegaene for å bli fastlege når du ikke tåler stress. Forskning er et bedre sted for deg lite søvn og lange vakter  å begynne.  
Fremkommer ikke klart om du er utdannet lege eller ønsker medisinstudier? Er det siste tilfellet så bør du finne en annen yrkesvei. Du skal gjennom turnus med lange vakter og lite søvn, les mye stress, så kombinasjonen med det du angivelig ikke takler særlig godt er heller dårlig. 

Anonymkode: 760ca...dd8

Vet ikke helt om akademia er stedet hvis man ønsker lite stress… Ville kanskje sett meg om etter en spesialitet uten vakter. Det går selvsagt an å jobbe som fastlege med veldig kort liste, altså i praksis jobbe deltid, men da vil det selvsagt gå ut over inntekten. 
Som nyutdannet er det vanskelig å komme unna vaktjobbing, dessverre. 
Hva med å ta en ikke-lege-stilling? Noe administrativt  innen kommune/fylkeskommune?

Anonymkode: ad4bf...eb0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (5 timer siden):

Må uansett gjennom LIS1 (med legevakt) og spesialiseringen på sykehuset, som er fullt av stress. Travle vakter hvor feil kan ha enorme konsekvenser, operasjoner hvor den minste lille feil bevegelse kan ødelegge synet, mas fra alle kanter. Samme som hudlege, særlig på de store sykehusene er tempoet høyt.

Selve studiet er ikke stressfritt det heller, med store eksamener. 

Det er enklere nå enn før å finne legestillinger med mindre stress, men du må uansett gjennom kortere og lengre perioder med det. Ville jobbet med stressmestringen først og fremst.

Anonymkode: 1003d...008

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...