Ulven Skrevet 29. august 2024 #21 Del Skrevet 29. august 2024 5 minutter siden, luxifine said: Jeg har ikke noen "uklare steder" hverken i sidesynet eller i det hele tatt. Skjønte ikke at det er en greie? Kanskje brillene var for store eller for små til ansiktsfomen din ettersom du som skrev at du opplevde det? Bare en tanke. Kanskje du har en type bifokale glass? Slik så mine progressive glass ut og feltet på sidene ble uskarpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #22 Del Skrevet 29. august 2024 Jeg har progressive databriller, og de fungerer kjempebra. Ser klart og tydelig på skjerm, og hvis jeg løfter blikket ser jeg godt en meter eller to lengre unna. Jeg har til og med gått litt med dem (til og fra printeren på kontoret) og det fungerer selvsagt ikke optimalt, men Har også prøvd progressive briller til å gå med, og de gikk fint å gå med, men disse var helt forferdelige å se på skjerm med. Spesielt når jeg skulle lese tekst på skjermen. Progessive briller tar ei stund å venne seg til, for noe tar det lengre tid enn for andre. Hvis man ikke er fornøyd må man snakke med optiker og finne ut om det er noe som kan gjøres med brillene. Noen ganger er det små justeringer som skal til, mens andre ganger er det kanskje bare sånn at man ikke takler å bruke progressive briller. Det er jo bare å prøve, og så se hvordan det går. Anonymkode: 47116...26f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 29. august 2024 #23 Del Skrevet 29. august 2024 Ulven skrev (7 minutter siden): Kanskje du har en type bifokale glass? Slik så mine progressive glass ut og feltet på sidene ble uskarpe. Åh! Nei sånn er ikke mine! Mine er todelt, bifokale er de nok. Om mine hadde vært sånn som dine tror jeg hadde blitt mega-krøll her og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #24 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for svar, det var litt betryggende å høre. Et spørsmål litt på siden, til både deg og dere andre her. Brilleland har en ordning hvor man kan teste progressive briller i 3 mnd, og hvis man ikke klarer å venne seg til det, kan man kostnadsfritt endre glass til avstandsbriller, og kjøpe seg et ekstra par til lesebriller. God ordning! Men jeg fant ikke briller jeg likte der. Jeg har funnet briller i en annen brillebutikk, som ikke har den ordningen. Kan jeg kjøpe brillene i en annen butikk, ta de med til Brilleland og kjøpe progressive glass til brillene der? For å få muligheten til å bytte glass dersom jeg ikke venner meg til det? Anonymkode: 7774c...26b Om du har ny og oppdatert brilleseddel kan du også bestille progessive briller fra ExtraOpticals (bedrift i Trondheim). Hvis du ikke klarer å venne deg til brillene, får du returnere dem og får pengene tilbake. De har også en grei ordning med å prøve briller på nett vha kameraet på mobil/pc. Jeg tenker likevel det beste er å kjøpe brillene fra en lokal optiker så du kan snakke med dem og prøve å rette opp i problemet om brillene ikke fungere for deg. Anonymkode: 47116...26f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #25 Del Skrevet 29. august 2024 Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg lærer! Jeg er så redd for å kaste mange tusen kroner ut av vinduet ved å ikke klare å gå med progressive.. Jeg har også mye migrene, som en av dere nevner som problem, og jeg er så sensitiv i øynene for lys og ting som beveger seg i synsfeltet, klarer ikke filmer o.l med raske skift i bildet. Og det uten noe som helst briller/linser. Skal ha mine første briller nå, og har både bittelitt minus på lesedelen, i tillegg til at alderssynet har begynt å gjøre seg litt gjeldende på avstand. Klarer ikke bestemme meg, om jeg må ha en lesebrille og en avstandsbrille, eller progressive. Håpløst valg når man ikke aner, og det er jo snakk om mye penger😕 Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #26 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har noen erfaringer med progressive briller? Jeg skal ha briller for første gang, og trenger progressive. Men jeg er litt redd for at jeg ikke skal klare å venne meg til det, og det er jo dyre glass det er snakk om.. kan dere dele erfaringer? Anonymkode: 7774c...26b Jeg er 49 år og har brukt progressive lenge, synes det er helt fantastisk. Bare styr om jeg er uten og må drive å bytte på.. Det forandrer livet ditt til det bedre! Men jeg tar de ofte av om jeg går tur der det er bratt eller ned trapper. Anonymkode: c2a69...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #27 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du har ny og oppdatert brilleseddel kan du også bestille progessive briller fra ExtraOpticals (bedrift i Trondheim). Hvis du ikke klarer å venne deg til brillene, får du returnere dem og får pengene tilbake. De har også en grei ordning med å prøve briller på nett vha kameraet på mobil/pc. Jeg tenker likevel det beste er å kjøpe brillene fra en lokal optiker så du kan snakke med dem og prøve å rette opp i problemet om brillene ikke fungere for deg. Anonymkode: 47116...26f Takk for tips. Det beste hadde vært om jeg fant en brille hos Brilleland eller Specsavers, for de har en 3 mnd garanti på progressive, hvor du kan bytte de ut med lese- og avstandsbriller (bare legge til mellomlegget) hvis man ikke klarer å bruke progressive. Men jeg finner ikke briller jeg liker der. Har funnet et par jeg liker i en annen butikk, men de har ikke den garantien😏 Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #28 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg lærer! Jeg er så redd for å kaste mange tusen kroner ut av vinduet ved å ikke klare å gå med progressive.. Jeg har også mye migrene, som en av dere nevner som problem, og jeg er så sensitiv i øynene for lys og ting som beveger seg i synsfeltet, klarer ikke filmer o.l med raske skift i bildet. Og det uten noe som helst briller/linser. Skal ha mine første briller nå, og har både bittelitt minus på lesedelen, i tillegg til at alderssynet har begynt å gjøre seg litt gjeldende på avstand. Klarer ikke bestemme meg, om jeg må ha en lesebrille og en avstandsbrille, eller progressive. Håpløst valg når man ikke aner, og det er jo snakk om mye penger😕 Anonymkode: 7774c...26b Du må huske på at brillebutikkene er ute etter å selge, så de anbefaler alltid det de tjener mest på, spesielt Specsavers. Jeg lot meg lure første gang jeg skulle ha brille og har lært mye i ettertid. Det høres ikke ut som om du har veldig dårlig syn og da kan progressive fort være litt bortkastet. Hva er styrken din som du skal ha? Anonymkode: 5cc3e...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janina1 Skrevet 29. august 2024 #29 Del Skrevet 29. august 2024 andy capp skrev (11 timer siden): Jeg opplever ingen problemer med progressive briller, verken ved bilkjøring eller trapper. Pass på at du velger innfatning som har plass til store glass. Da er det lettere å tilpasse feltene i glasset slik at de passer med det du skal se på til enhver tid. Hatt progressive briller i 7 år uten problemer. Men progressive linser...det klarer jeg ikke å bruke. Da ser jeg verken å lakke negler eller sminke meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 29. august 2024 #30 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg lærer! Jeg er så redd for å kaste mange tusen kroner ut av vinduet ved å ikke klare å gå med progressive.. Jeg har også mye migrene, som en av dere nevner som problem, og jeg er så sensitiv i øynene for lys og ting som beveger seg i synsfeltet, klarer ikke filmer o.l med raske skift i bildet. Og det uten noe som helst briller/linser. Skal ha mine første briller nå, og har både bittelitt minus på lesedelen, i tillegg til at alderssynet har begynt å gjøre seg litt gjeldende på avstand. Klarer ikke bestemme meg, om jeg må ha en lesebrille og en avstandsbrille, eller progressive. Håpløst valg når man ikke aner, og det er jo snakk om mye penger😕 Anonymkode: 7774c...26b Sånn er jeg og: lys og bevegelseømfintlig, tåler rett og slett ingenting. Men for meg tror jeg det å bytte briller mange gangernom dagen ville (faktisk) ha blitt mer triggende enn de progressive jeg har. Med det sagt har jeg nettopp lært at det finnes forskjell på progressive briller! Husk også det jeg skrev om å senke den nederste synsfeltet litt, særlig på første briller. Hjalp masse her på både jentungen og på meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #31 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må huske på at brillebutikkene er ute etter å selge, så de anbefaler alltid det de tjener mest på, spesielt Specsavers. Jeg lot meg lure første gang jeg skulle ha brille og har lært mye i ettertid. Det høres ikke ut som om du har veldig dårlig syn og da kan progressive fort være litt bortkastet. Hva er styrken din som du skal ha? Anonymkode: 5cc3e...c84 Ja de vil jo selge, og det har jeg tenkt på i forhold til brilleabonnementene mange av de har. Men det at man kan se an hvordan man klarer å tilpasse seg progressive briller i 3mnd, for deretter å kunne bytte til vanlige enstyrkeglass i tillegg til å velge seg et lesebrillepar, er jo en god ordning for kunden? De sa at det ofte ikke ville koste noe særlig mer enn det man allerede hadde betalt for de progressive. Men der jeg har funnet brillen jeg vil ha, har de ikke den ordningen. Det betyr at hele brillen og kostnaden går til spille dersom jeg ikke klarer å bruke de. De anbefalte progressive for meg fordi jeg både er litt nærsynt, og litt alderslabgsynt. Har i tillegg bittelitt skjeve hornhinner, men ikke så mye at det utgjorde så mye, sa de. Legger ved resultatet på testen, så kan du se. Høres ut som du har peiling, hva tenker du om resultatet? Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #32 Del Skrevet 29. august 2024 luxifine skrev (1 time siden): Sånn er jeg og: lys og bevegelseømfintlig, tåler rett og slett ingenting. Men for meg tror jeg det å bytte briller mange gangernom dagen ville (faktisk) ha blitt mer triggende enn de progressive jeg har. Med det sagt har jeg nettopp lært at det finnes forskjell på progressive briller! Husk også det jeg skrev om å senke den nederste synsfeltet litt, særlig på første briller. Hjalp masse her på både jentungen og på meg selv. Veldig glad for å høre sånne erfaringer! Skal absolutt nevne det du sier om å senke det nederste synsfeltet, og unngå de glassene hvor det blir uklart på sidene. Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #33 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja de vil jo selge, og det har jeg tenkt på i forhold til brilleabonnementene mange av de har. Men det at man kan se an hvordan man klarer å tilpasse seg progressive briller i 3mnd, for deretter å kunne bytte til vanlige enstyrkeglass i tillegg til å velge seg et lesebrillepar, er jo en god ordning for kunden? De sa at det ofte ikke ville koste noe særlig mer enn det man allerede hadde betalt for de progressive. Men der jeg har funnet brillen jeg vil ha, har de ikke den ordningen. Det betyr at hele brillen og kostnaden går til spille dersom jeg ikke klarer å bruke de. De anbefalte progressive for meg fordi jeg både er litt nærsynt, og litt alderslabgsynt. Har i tillegg bittelitt skjeve hornhinner, men ikke så mye at det utgjorde så mye, sa de. Legger ved resultatet på testen, så kan du se. Høres ut som du har peiling, hva tenker du om resultatet? Anonymkode: 7774c...26b Sender innlegget med resultatet av synstesten opp igjen, og håper noen har peiling😊 Bør jeg ta sjansen på progressive her, eller to par enstyrkeglass? (Avstand- og lesebriller evt) Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #34 Del Skrevet 30. august 2024 Jeg kjøpte de dyreste brillene på Specsavers. Det ble rett under 6000 for to par med 3 mnd garanti og gratis bytte om jeg ikke klarer det. De dyreste glassene har mindre av det feltet på siden som er uklart. Jeg har alt vent meg til å bevege hodet litt mer til siden for å se klart. Jeg har det gamle paret mitt som jeg kommer til å bruke om jeg skal ut å gå i terrenget. Da trenger jeg jo ikke lesebriller og slipper at det er uklart når man ser ned. For meg har det gått over all forventning. Har hatt de i et par dager nå, og hadde litt hodepine de to første og følte dagene. Det er enda litt tilvenning igjen - men dette klarer jeg absolutt å leve med Å kjøre med dem er det beste egentlig, og å se på tv hjemme mens jeg skroller. Å se klart hele tiden er veldig deilig. Anonymkode: 125db...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #35 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 12.54): Ja de vil jo selge, og det har jeg tenkt på i forhold til brilleabonnementene mange av de har. Men det at man kan se an hvordan man klarer å tilpasse seg progressive briller i 3mnd, for deretter å kunne bytte til vanlige enstyrkeglass i tillegg til å velge seg et lesebrillepar, er jo en god ordning for kunden? De sa at det ofte ikke ville koste noe særlig mer enn det man allerede hadde betalt for de progressive. Men der jeg har funnet brillen jeg vil ha, har de ikke den ordningen. Det betyr at hele brillen og kostnaden går til spille dersom jeg ikke klarer å bruke de. De anbefalte progressive for meg fordi jeg både er litt nærsynt, og litt alderslabgsynt. Har i tillegg bittelitt skjeve hornhinner, men ikke så mye at det utgjorde så mye, sa de. Legger ved resultatet på testen, så kan du se. Høres ut som du har peiling, hva tenker du om resultatet? Anonymkode: 7774c...26b Har du vurdert linser+lesebriller? Anonymkode: bccb2...abd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #36 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kjøpte de dyreste brillene på Specsavers. Det ble rett under 6000 for to par med 3 mnd garanti og gratis bytte om jeg ikke klarer det. De dyreste glassene har mindre av det feltet på siden som er uklart. Jeg har alt vent meg til å bevege hodet litt mer til siden for å se klart. Jeg har det gamle paret mitt som jeg kommer til å bruke om jeg skal ut å gå i terrenget. Da trenger jeg jo ikke lesebriller og slipper at det er uklart når man ser ned. For meg har det gått over all forventning. Har hatt de i et par dager nå, og hadde litt hodepine de to første og følte dagene. Det er enda litt tilvenning igjen - men dette klarer jeg absolutt å leve med Å kjøre med dem er det beste egentlig, og å se på tv hjemme mens jeg skroller. Å se klart hele tiden er veldig deilig. Anonymkode: 125db...ac2 Så bra det har gått så fint! Det spørs litt hvilke problematikker man har i forhold til hvor dyre glassene blir, på Brilleland sa de ca 3500kr pr glass for de dyreste, altså 7000kr pluss selve brillen. Jeg har funnet briller (innfatninger) i en annen butikk, og har nå sendt mail til Brilleland for å høre om jeg kan bestille glassene og ta synstesten hos de, og få 3 mnds garantien hos de, selv om jeg har kjøpt brillen i en annen butikk. For i den butikken jeg har funnet brillene, har de dyrere glass enn i andre butikker, og ingen garanti heller.. de sa t.o.m at man ikke kunne bytte glass (fra progressive til vanlige glass), da måtte jeg kjøpe ny brille også.. Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #37 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du vurdert linser+lesebriller? Anonymkode: bccb2...abd Har aldri prøvd linser, og liker ikke helt den tanken, tror jeg. Men takk for idéen likevel😊 Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 15. januar #38 Del Skrevet 15. januar Jeg drar opp denne tråden, mest fordi jeg snart skal få progressive briller selv. Veldig spent på hvordan det går, men Brilleland sa at det kan ta flere uker å venne seg til å bruke det. Interessant å lese erfaringene dere deler, så satser jeg på at jeg klarer å bruke det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #39 Del Skrevet 15. januar Hvis du greier å akseptere og si til deg selv at det nedre feltet på brillen er litt svakere enn det øvre , og sånn skal det være så er du på god vei. For meg tok det en uke å bli vant og overse at det er litt utydeligere når jeg så ned. Vær bevisst når du trener deg med å bruke øya i forhold til hva du trenger å se på Anonymkode: 989cd...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #40 Del Skrevet 16. januar Jeg har nok hatt 6-8 progressive briller gjennom de siste 10 årene. Ja, jeg skifter briller ofte😉 De første brukte jeg mange uker på å vende meg til, men nå går det mye bedre. Var linsebruker før, men det ble helt umulig - har prøvd mange uten å få det til. Linser foran pc krever lesebriller utenpå. Solbriller med progressive glass er nydelig! Anonymkode: fc279...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå