AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Del Skrevet 28. august 2024 Har noen erfaringer med progressive briller? Jeg skal ha briller for første gang, og trenger progressive. Men jeg er litt redd for at jeg ikke skal klare å venne meg til det, og det er jo dyre glass det er snakk om.. kan dere dele erfaringer? Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 28. august 2024 #2 Del Skrevet 28. august 2024 Ble anbefalt progressive, og dum som jeg var sa jeg ja. Jeg maktet ikke en uke engang før jeg måtte bytte. Var kvalm og uvel og ustø hele tiden, så progressive var ikke for meg. Selv om det er litt mer styr med lese og avstandsbriller, får det bare bli slik. Med progressive briller får man et felt på hver side av brillene som er uskarpt, og det var dette som skapte problemer for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Del Skrevet 28. august 2024 Ulven skrev (3 minutter siden): Ble anbefalt progressive, og dum som jeg var sa jeg ja. Jeg maktet ikke en uke engang før jeg måtte bytte. Var kvalm og uvel og ustø hele tiden, så progressive var ikke for meg. Selv om det er litt mer styr med lese og avstandsbriller, får det bare bli slik. Med progressive briller får man et felt på hver side av brillene som er uskarpt, og det var dette som skapte problemer for meg. Takk for at du forteller! Ja det er dette jeg er redd for. Jeg kan i utgangspunktet bli litt svimmel til tider, er litt sensitiv både på lys og ting som beveger seg rundt meg, så er skeptisk. Kanskje jeg bare bør ha to briller, jeg også? Blir det veldig mye dyrere? Eller er de progressive glassene ofte så dyre at det går opp i opp med avstand- og leseglass til to briller? Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Del Skrevet 28. august 2024 De aller, aller fleste klarer å venne seg til progressive briller. De som ikke klarer det, er som oftest de som på forhånd har bestemt seg for at progressive briller ikke er noe for dem. Anonymkode: 43aa0...a25 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har noen erfaringer med progressive briller? Jeg skal ha briller for første gang, og trenger progressive. Men jeg er litt redd for at jeg ikke skal klare å venne meg til det, og det er jo dyre glass det er snakk om.. kan dere dele erfaringer? Anonymkode: 7774c...26b Klarer fint å gå med progresive briller men de er ubrukelige til en ting, bilkjøring, forresten og til å gå i trapper med, da ser jeg under brillekanten. Det er en vanesak, og du bør gå for de dyreste glassene med størst felt når du begynner med progresive. Mine ligge ri skuffen fordi det blir for tungvint å bytte hele tiden. Anonymkode: 04956...81e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De aller, aller fleste klarer å venne seg til progressive briller. De som ikke klarer det, er som oftest de som på forhånd har bestemt seg for at progressive briller ikke er noe for dem. Anonymkode: 43aa0...a25 Takk for svar, det var litt betryggende å høre. Et spørsmål litt på siden, til både deg og dere andre her. Brilleland har en ordning hvor man kan teste progressive briller i 3 mnd, og hvis man ikke klarer å venne seg til det, kan man kostnadsfritt endre glass til avstandsbriller, og kjøpe seg et ekstra par til lesebriller. God ordning! Men jeg fant ikke briller jeg likte der. Jeg har funnet briller i en annen brillebutikk, som ikke har den ordningen. Kan jeg kjøpe brillene i en annen butikk, ta de med til Brilleland og kjøpe progressive glass til brillene der? For å få muligheten til å bytte glass dersom jeg ikke venner meg til det? Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klarer fint å gå med progresive briller men de er ubrukelige til en ting, bilkjøring, forresten og til å gå i trapper med, da ser jeg under brillekanten. Det er en vanesak, og du bør gå for de dyreste glassene med størst felt når du begynner med progresive. Mine ligge ri skuffen fordi det blir for tungvint å bytte hele tiden. Anonymkode: 04956...81e Jeg tenker bilkjøring med briller uansett blir vanskelig? Hva om man har på seg avstandsbriller når man kjører, da ser man jo ikke dashbordet/ ting på nært hold? Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar, det var litt betryggende å høre. Et spørsmål litt på siden, til både deg og dere andre her. Brilleland har en ordning hvor man kan teste progressive briller i 3 mnd, og hvis man ikke klarer å venne seg til det, kan man kostnadsfritt endre glass til avstandsbriller, og kjøpe seg et ekstra par til lesebriller. God ordning! Men jeg fant ikke briller jeg likte der. Jeg har funnet briller i en annen brillebutikk, som ikke har den ordningen. Kan jeg kjøpe brillene i en annen butikk, ta de med til Brilleland og kjøpe progressive glass til brillene der? For å få muligheten til å bytte glass dersom jeg ikke venner meg til det? Anonymkode: 7774c...26b Ja, men da må du nok betale for å få bytte. Specsavers har også tre måneders garanti. Klarer du ikke venne deg til progressive briller, får du kostnadsfritt bytte til enstyrkeglass. Anonymkode: 43aa0...a25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Del Skrevet 28. august 2024 Jeg gikk rett på progressive da jeg trengte lesebriller. Styrke på lesing og ingen på avstand. Siden har det bare gått oppover på styrken. Jeg er yrkessjåfør og er langsynt, bruker brillene hele tiden, bortsett fra når jeg ligger på sofaen og ser på tv. Har de billigste glassene fra Specsavers og er veldig fornøyd. Anonymkode: e4bb4...9a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men da må du nok betale for å få bytte. Specsavers har også tre måneders garanti. Klarer du ikke venne deg til progressive briller, får du kostnadsfritt bytte til enstyrkeglass. Anonymkode: 43aa0...a25 Hva mener du, betale for å få bytte? Tenker du jeg ikke får kostnadsfritt bytte til enstyrkeglass, dersom jeg kjøper progressive glass hos Brilleland, med bare selve innfatningen kjøpt et annet sted? Hvordan er det å kjøre bil med progressive glass? Når man må bruke blikket i alle retninger? Må man snu mye mer på hodet enn man vanligvis ville gjort? Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andy capp Skrevet 28. august 2024 #11 Del Skrevet 28. august 2024 Jeg opplever ingen problemer med progressive briller, verken ved bilkjøring eller trapper. Pass på at du velger innfatning som har plass til store glass. Da er det lettere å tilpasse feltene i glasset slik at de passer med det du skal se på til enhver tid. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 28. august 2024 #12 Del Skrevet 28. august 2024 Jeg kjøpte progressive glass for en liten stund tilbake og har passelig store glass. Synes det gikk og går helt greit. Kjøpte mine på Krogh. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #13 Del Skrevet 28. august 2024 Var uheldig med første paret, ble svimmel og de var elendige til mørkekjøring. Par nr. to er helt fantastiske, kan gå med dem hele tiden, kjøre bil i dagslys og mørke, null problem. Anonymkode: 04390...574 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #14 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var uheldig med første paret, ble svimmel og de var elendige til mørkekjøring. Par nr. to er helt fantastiske, kan gå med dem hele tiden, kjøre bil i dagslys og mørke, null problem. Anonymkode: 04390...574 Har optikeren sagt noe om hvorfor du var uheldig med det første paret? Var det noe galt med de? Sånt skjer vel iblant, men da må vel optikeren ordne opp? Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #15 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har optikeren sagt noe om hvorfor du var uheldig med det første paret? Var det noe galt med de? Sånt skjer vel iblant, men da må vel optikeren ordne opp? Anonymkode: 7774c...26b Nei, de bare sa at jeg måtte venne meg til dem. Jeg prøvde og prøvde, men ble aldri bedre. Litt større innfatning på par nr. 2, kan ha vært det muligens? Jeg ble veldig positivt overrasket over par nr. 2! Anonymkode: 04390...574 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #16 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, de bare sa at jeg måtte venne meg til dem. Jeg prøvde og prøvde, men ble aldri bedre. Litt større innfatning på par nr. 2, kan ha vært det muligens? Jeg ble veldig positivt overrasket over par nr. 2! Anonymkode: 04390...574 Bra du ble fornøyd til slutt Et par med progressive glass er tross alt ganske dyrt, så det er veldig kjipt dersom man ikke klarer å bruke de, eller om det blir noe feil på dem som optikeren ikke innrømmer eller ser. Anonymkode: 7774c...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #17 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar, det var litt betryggende å høre. Et spørsmål litt på siden, til både deg og dere andre her. Brilleland har en ordning hvor man kan teste progressive briller i 3 mnd, og hvis man ikke klarer å venne seg til det, kan man kostnadsfritt endre glass til avstandsbriller, og kjøpe seg et ekstra par til lesebriller. God ordning! Men jeg fant ikke briller jeg likte der. Jeg har funnet briller i en annen brillebutikk, som ikke har den ordningen. Kan jeg kjøpe brillene i en annen butikk, ta de med til Brilleland og kjøpe progressive glass til brillene der? For å få muligheten til å bytte glass dersom jeg ikke venner meg til det? Anonymkode: 7774c...26b Tilbudet fra Brilleland gjlder ved kjøp av komplett brille. Men du kan kjøpe innfatning ett sted og glass ett annet sted. Og til deg som emner at de som bestemmer som bestemmer seg for at progresive briller ikke er noe for dem, da er det jo helt idiotisk å kjøpe progresive briller. Jeg bestemte meg for at det skulle fungere, men føler meg ikke trygg til å kjøre med progresiv briller. Anonymkode: 04956...81e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 29. august 2024 #18 Del Skrevet 29. august 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: De aller, aller fleste klarer å venne seg til progressive briller. De som ikke klarer det, er som oftest de som på forhånd har bestemt seg for at progressive briller ikke er noe for dem. Anonymkode: 43aa0...a25 Merkelig uttalelse. Jeg betalte 3000 ekstra for glass til progressive briller og det hadde jeg jo ikke gjort hvis jeg på forhånd hadde bestemt meg for at det ikke var noe for meg. Da hadde jeg jo heller spart de pengene og fortsatt med avstandsbriller istedet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #19 Del Skrevet 29. august 2024 Tror det kommer litt an på innfatningen også, hvordan de sitter. Jeg kjøpte to samtidig. Den ene er fantastisk, kan gå med de over, men de ligger for det meste fast i bilen. Det andre paret har jeg aldri klart å bruke og pustet lettet ut da bikkja tygde de i filler. Ble svimmel og måtte konse mer med enn når jeg var uten briller. Forskjellen på disse to at de første sitter veldig bra, mens de andre er store litt oversized. Anonymkode: 5cc3e...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 29. august 2024 #20 Del Skrevet 29. august 2024 Jeg har ekstremt følsomme øyne og får migrene når jeg må bytte briller selv om det er samme ramme og samme glass med samme styrke. Jeg går ned for telling når jeg må endre styrke i brilleglassene og det er helt forferdelig. Da jeg ble fortalt at jeg burde ha progressive utsatte jeg det i det lengste, så satte jeg av ei uke der jeg ikke skulle annet enn å tilvenning meg brillene+sove. Helt sykt at det er sånn, men når en ligger på gulvet på badet og sover og spyr om hverandre kan jeg ikke annet enn å tilrettelegge for galskapen. Vi senket den progressive delen i forhold til det som er vanlig, dette tror jeg ble årsaken til at det fungerte for meg. Når den progressive delen er høyere oppe, slik det pleier å være, er det mer "frem og tilbake" mellom de ulike brillestyrkene (=migrene). Nå er det på en måte mer bevisst bruk av den progressive delen og plasseringen av det jeg ser på. Det blir på samme måte som dem som tar av et briller for å ta på et annet brillepar, det er en mer bevisst handling. Jeg har ikke noen "uklare steder" hverken i sidesynet eller i det hele tatt. Skjønte ikke at det er en greie? Kanskje brillene var for store eller for små til ansiktsfomen din ettersom du som skrev at du opplevde det? Bare en tanke. Uansett: det gikk over all forventning. Tips: ikke bytt meldt på dagen men på morgenen når øynene er uthvilt. Når/om øynene er slitne kan du legge deg ned litt og hvile før du prøver videre. Gi det tid og ro. Jeg smurte tinningen med peppermynteolje, det hjalp utrolig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå