AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Min første har akkuratt begynt på skolen og det er jo litt annereldes enn med barnehage. Oppfølgingen er jo ikke like tett men det forventer jeg jo heller ikke. Har ei som er stadig bedre på selvstendighet, men som er litt sjenert. Her en dag var de på tur, hele dagen, og hadde derfor ikke så mange domuligheter. Hun fikk beskjed om å gå I skogen, men etter hva jeg skjønte rakk hun aldri. Kom til litt sen henting på sfo, hvor hun var like godt kledd, som da hun dro ut og det var kjølig. Skikkelig svett unge, men tok en liten prat med henne om at det var viktig å kjenne etter selv når man er for varm osv. Men så var problemet, at hun var kliss våt av tiss.. hun hadde da gått mer enn 5t med ut-tissede klær... skift har hun der, men syntes det var rart ingen reagerte? Det var blitt rimelig varmt, 20C I motsetning til 14 da de dro og var kledd deretter? Er det urimelig å forvente at de kanskje skulle merket noe ila dagen? Tar så klart tak I dette hjemme og hjelper henne så hun slipper dette igjen, bare vet ikke helt hva jeg skal forvente av skolen I en slik situasjion, noen tanker? Anonymkode: f2959...392 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min første har akkuratt begynt på skolen og det er jo litt annereldes enn med barnehage. Oppfølgingen er jo ikke like tett men det forventer jeg jo heller ikke. Har ei som er stadig bedre på selvstendighet, men som er litt sjenert. Her en dag var de på tur, hele dagen, og hadde derfor ikke så mange domuligheter. Hun fikk beskjed om å gå I skogen, men etter hva jeg skjønte rakk hun aldri. Kom til litt sen henting på sfo, hvor hun var like godt kledd, som da hun dro ut og det var kjølig. Skikkelig svett unge, men tok en liten prat med henne om at det var viktig å kjenne etter selv når man er for varm osv. Men så var problemet, at hun var kliss våt av tiss.. hun hadde da gått mer enn 5t med ut-tissede klær... skift har hun der, men syntes det var rart ingen reagerte? Det var blitt rimelig varmt, 20C I motsetning til 14 da de dro og var kledd deretter? Er det urimelig å forvente at de kanskje skulle merket noe ila dagen? Tar så klart tak I dette hjemme og hjelper henne så hun slipper dette igjen, bare vet ikke helt hva jeg skal forvente av skolen I en slik situasjion, noen tanker? Anonymkode: f2959...392 Man kan jo ikke forvente at skolen holder øye med barnet ditt da... det må vel klare seg selv når det er 6-7år? Anonymkode: f2959...392 9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 Hvis de ikke ser at hun er våt, kan det være vanskelig å hjelpe henne. Når de går på skolen bør de kunne bytte klær selv. Hvorfor valgte hun å gå med våte klær? Det må jo ha vært ubehagelig. Det er klart du kan gi beskjed til lærer om at hun var våt, men det er vanskelig for læreren å gjete alle ungene i klesveien. Anonymkode: c00e0...69e 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 Er ikke skoleungen din renslig?! Anonymkode: 0b67d...e2e 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 Tenker barnet kanskje har lært litt av dette, da det helt åpenbart har prøvd å skjule det. Jeg ville ikke lagt skylden på de voksne i alle fall, men du kan jo snakke med de og gjøre de litt obs på at hun kanskje ikke tør å si ifra om slikt. Om hun akkurat har startet, så kjenner de henne ikke så godt med tanke på hvordan hun reagerer eller sier ifra om ting. Noen barn er rett og slett litt merkelige med tanke på påkledning også. Noen har kanskje merket litt lukt, men om de har vært ute og de voksne ikke tett oppi henne, så lukter ikke lite konsentrert tiss fra barn ekstremt mye. Da er de avhengig av at noen av de andre barna sier ifra evt. Kjipt er det, så hun må lære seg å si ifra. Flaut å tisse på seg, men nå er det ikke lenge siden de gikk i barnehage, og uhell kommer nok garantert til å skje en av de andre barna også. Anonymkode: 900fa...85e 4 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 Jeg hadde sagt ifra at barnet mitt den dagen hadde trengt tettere voksenoppfølging. Det er ikke greit å tisse seg ut og bli gående hele dagen uten skift. Hilsen voksen dame som husker uhell som barn. Og utetissing, mestret jeg ikke alene før jeg var 8-9 år. Anonymkode: e699f...54f 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Det er nok å forvente at barna selv regulerer dette når de har begynt på skolen. Lærerne kan ikke gå rundt til hvert av barna å passe på om de er varm/kald. Det blir gitt beskjed i forkant av friminutt hva barna skal ha på seg, også forventes det at de kler på seg deretter. På turdager følges det litt tettere opp; at alle har på seg passende klær. Men at barna selv må kjenne etter om det blir varmt utover dagen, og tar av seg osv, er helt vanlig. At jenta di har hatt et uhell, er vel også vanskelig for lærere/sfo ansatte å oppdage, om hun selv ikke har sagt ifra. Utifra hva du har skrevet har de vært ute hele dagen, hatt på seg type regnbukse/utebukse, og uhell er jo ikke da noe en lærere oppdager. De må bli veldig mye mer selvstendig når det gjelder påkledning i skolen, og regulering etter temperatur. Her får barna beskjed om hva de burde ha på seg når de skal ut, men ingen som passer på hvert enkelt barn om de blir varm i løpet av dagen feks. Har flere ganger hentet hjem både en iskald gutt, og en svett gutt med alt for mye klær på seg. Men de lærer etterhvert tenker jeg. Anonymkode: 8d3b6...bb7 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man kan jo ikke forvente at skolen holder øye med barnet ditt da... det må vel klare seg selv når det er 6-7år? Anonymkode: f2959...392 Selvsagt kan man forvente det Anonymkode: 56703...2fe 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nok å forvente at barna selv regulerer dette når de har begynt på skolen. Lærerne kan ikke gå rundt til hvert av barna å passe på om de er varm/kald. Det blir gitt beskjed i forkant av friminutt hva barna skal ha på seg, også forventes det at de kler på seg deretter. På turdager følges det litt tettere opp; at alle har på seg passende klær. Men at barna selv må kjenne etter om det blir varmt utover dagen, og tar av seg osv, er helt vanlig. At jenta di har hatt et uhell, er vel også vanskelig for lærere/sfo ansatte å oppdage, om hun selv ikke har sagt ifra. Utifra hva du har skrevet har de vært ute hele dagen, hatt på seg type regnbukse/utebukse, og uhell er jo ikke da noe en lærere oppdager. De må bli veldig mye mer selvstendig når det gjelder påkledning i skolen, og regulering etter temperatur. Her får barna beskjed om hva de burde ha på seg når de skal ut, men ingen som passer på hvert enkelt barn om de blir varm i løpet av dagen feks. Har flere ganger hentet hjem både en iskald gutt, og en svett gutt med alt for mye klær på seg. Men de lærer etterhvert tenker jeg. Anonymkode: 8d3b6...bb7 I forhold til uhellet, så må du snakke med jenta di om at det er lurt å fortelle en voksen at det har skjedd og da få hjelp, eller at hun skifter når hun er tilbake på skolen selv om hun ikke ønsker å si noe. Det kan jo oppleves flaut, og tenker det da kan være lurt at du gir henne en trygg plan på hva hun kan gjøre om det skjer igjen (feks ta meg seg skifteklærne på toalettet, så slipper andre å se det). Anonymkode: 8d3b6...bb7 3 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 Og man må øve på å tisse ute også, helt villt at de ikke er nær toaletter hele dagen. Kan ikke forvente at alle har friluftsforeldre, vel? Anonymkode: 00641...29b 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Skrevet 28. august 2024 Jeg ville sagt til henne at hvis hun tisser seg ut, kan hun finne en voksen hun liker og si at hun må fortelle henne/han noe alene. Også hadde jeg sendt en mld til kontaktlærer og sfo om at hun av og til har uhell og at hun da skal be om å få snakke med en voksen alene. Så er de ansatte forberedt på det, og ikke avfeier henne hvis hun kommer for å spørre om det. Det er ikke uvanlig at noen førsteklassinger har uhell både av det ene og det andre, så det er helt sikkert ikke hverken første eller siste gang de møter på det problemet. Anonymkode: b02bf...bcf 8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #12 Skrevet 28. august 2024 Ts her, ja, hun har jo klart alt så bra så langt, skiftemessig, av og på etter været... Men så var det at hun var sjenert og ikke turte si ifra, men litt rart syntes jeg det var når alle de andre gikk I t-skjorte og hun I overtrekk på hele seg, kledd som på morgenen. Men skylder ikke på noen, bare vet ikke helt m.tp hvordan jeg skal følge opp videre, hun er virkelig ikke noe mester i å tisse I skogen... kanskje vi må ut å trene på skautissing? 🤣 Anonymkode: f2959...392 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #13 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I forhold til uhellet, så må du snakke med jenta di om at det er lurt å fortelle en voksen at det har skjedd og da få hjelp, eller at hun skifter når hun er tilbake på skolen selv om hun ikke ønsker å si noe. Det kan jo oppleves flaut, og tenker det da kan være lurt at du gir henne en trygg plan på hva hun kan gjøre om det skjer igjen (feks ta meg seg skifteklærne på toalettet, så slipper andre å se det). Anonymkode: 8d3b6...bb7 Det var en god idè, tusen takk! -Ts Anonymkode: f2959...392 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #14 Skrevet 28. august 2024 Hadde lærerene oppdaget det, så hadde de så klart funnet frem klesskift til jenta og lagt de våte i en pose, men vi kan jo ikke forvente at skoleansatte går rundt å sjekker alle barna for uhell, da hadde de jo ikke hatt tid til annet. Dette ligger på deg som forelder, du må prate med barnet ditt og forklare henne at uhell skjer, at det ikke er noe å være flau over og at det er trygt å si ifra til læreren. Anonymkode: 401f1...a88 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #15 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og man må øve på å tisse ute også, helt villt at de ikke er nær toaletter hele dagen. Kan ikke forvente at alle har friluftsforeldre, vel? Anonymkode: 00641...29b Har barnet gått i barnehage, blir de gjerne drevne på å tisse ute. Men med regnbukse o.l., kan det være vanskelig. Anonymkode: b02bf...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #16 Skrevet 28. august 2024 Vil legge til at den voksne hun snakka med burde sagt: Når vi er ute, må vi tisse i skogen. "Klarer du det selv, eller trenger du hjelp?" Hilsen barnehagelærer som ofte har vondt i ryggen etter turdager, fordi jeg har hjulpet jenter å tisse, uten at å tisse i dress eller regnbukse 😄 Anonymkode: b02bf...bcf 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #17 Skrevet 28. august 2024 Kan hende de voksne har sagt hun kan gå og ta av seg det varme tøyet, men hun sier nei for at uhellet ikke skal bli oppdaget. Det har jeg vært borti på 1.trinn selv. Ellers må ungen få beskjed om at hun enten må fikse selv eller gi beskjed til en voksen og få hjelp. Men lærere har ikke alltid mulighet til full assistanse til alle som må på do mens man er på tur, så det er faktisk lurt å øve litt. Anonymkode: 3547a...4c3 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #18 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts her, ja, hun har jo klart alt så bra så langt, skiftemessig, av og på etter været... Men så var det at hun var sjenert og ikke turte si ifra, men litt rart syntes jeg det var når alle de andre gikk I t-skjorte og hun I overtrekk på hele seg, kledd som på morgenen. Men skylder ikke på noen, bare vet ikke helt m.tp hvordan jeg skal følge opp videre, hun er virkelig ikke noe mester i å tisse I skogen... kanskje vi må ut å trene på skautissing? 🤣 Anonymkode: f2959...392 Jeg kan se for meg at de ansatte har spurt om ikke hun også ville kle av seg litt, siden det var så varmt. Men at hun kanskje har sagt nei, fordi hun hadde tissa seg ut? Anonymkode: b02bf...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #19 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan hende de voksne har sagt hun kan gå og ta av seg det varme tøyet, men hun sier nei for at uhellet ikke skal bli oppdaget. Det har jeg vært borti på 1.trinn selv. Ellers må ungen få beskjed om at hun enten må fikse selv eller gi beskjed til en voksen og få hjelp. Men lærere har ikke alltid mulighet til full assistanse til alle som må på do mens man er på tur, så det er faktisk lurt å øve litt. Anonymkode: 3547a...4c3 To sjeler, en tanke 😉 Anonymkode: b02bf...bcf
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #20 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er ikke skoleungen din renslig?! Anonymkode: 0b67d...e2e Idiotkommentar! Anonymkode: b02bf...bcf 5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå