AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Har et barn på fem år, og føler jeg alltid blir spurt om jeg er moren, i ulike sammenhenger. Er det bare meg dette skjer med? I så fall må jeg skynde meg å få noe gjort med ansiktet mitt 😩 Har alltid hatt dårlig selvtillit ang. at jeg vet jeg ser eldre ut enn jeg er. Men synes det går en grense. Har opplevd at barn i barnehagen spør om jeg er bestemor. Og barnet blir alltid spurt når vi er hos lege e.l. «og hvem har du med deg i dag?», og opplever det ikke som en pedagogisk måte å få barnet i snakk på. Senest i dag ble vi spurt om det, og vedkommende noterte etterpå mens hun sa høyt «mamma». Mens det normale ville vel bare vært å skrive mamma, når et barn kommer med en dame? Eller spørre «og du er mamma?». Nå føler jeg at jeg ser så gammel ut at de ikke kan spørre meg om sistnevnte engang. Anonymkode: c178e...b55 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Barna i barnehagen spør om det som faller de inn, så det er som det er. Men hos legen, helsestasjon, tannlege etc tror jeg egentlig de skal spørre nøytralt «Hva er din relasjon til barnet?» og ikke anta hverken det ene eller andre, fordi dersom du ikke er mor eller far, men foresatt på en annen måte - så skal du ikke måtte si nei, og så begynne å forklare. Du skal selv si din aktuelle relasjon. I praksis variere nok dette veldig om blir fulgt. Men hvis dette er et sårt punkt for deg legger du nok merke til det, mens jeg hadde sikkert ikke kunne svart deg en time etterpå hvordan de hadde formulert seg 😊 Anonymkode: 9509e...28c 13
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 Jeg har aldri blitt spurt om min relasjon til barna mine altså, på helsestasjon, legen, sykehus, tannlege… Så det høres rart ut. Det står vel navn på foresatte i journalen? Skjønner at du blir lei deg. 🙄 Anonymkode: b545e...018 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 Takk for svar begge. Og til deg siste, det var det jeg regnet med.. nå blir jeg aldri spurt direkte da, men de spør gjennom barnet mitt. Lur taktikk for å slippe å stille meg spørsmålet antagelig Anonymkode: c178e...b55 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 Jeg har møtt masse flotte folk i helsevesenet, men et par ganger har jeg møtt noen som var borte den dagen de hadde om empati. Ringte og skulle bestilte legetime en gang og så sto det bom fast når jeg skulle si fødselsdato til barnet. Jeg hadde tre små, ett av dem syke, da, og sov så lite, var helt på felgen støtt. Og helsesekretæren ble sur og sa «ja, er du mamma eller er du mamma?» Følte meg skikkelig dum. Anonymkode: b545e...018 7
Anononyma Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 Har aldri blitt spurt om det som jeg kan huske. Men altså, hva barna i bhg sier må du ta med en klype salt. Ikke lenge siden ei lita ei kom løpende mot meg i bhg og lurte veldig på hvorfor jeg hadde så rar kjole liksom.. syns jeg hadde en helt vanlig kjole jeg 😂 Men, du tror ikke du har «hengt deg litt opp» i det da? Mye mulig noen helsepersonell har sagt «er det mamma du har med deg i dag» uten at jeg egentlig har bitt meg noe særlig merke i det. Tenker det bare er så t de sier for å komme i kontakt med barnet? 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #7 Skrevet 29. august 2024 Hvor gammel er du da? Er jo enkelte 40-åringer som er bestemødre. Ellers kan det jo hende at de vil utelukke at du er stemor/tante++, det trenger ikke være at de lurer på om du er bestemor? Det kan jo hende at siden det er en usikkerhet hos deg, så legger du ekstra merke til det når det spørres på den måten? Jeg har ikke tenkt over det, men det kan hende de har spurt sånn her også. Har bare ikke lagt merke til det:) Anonymkode: 22fca...a82 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #8 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har et barn på fem år, og føler jeg alltid blir spurt om jeg er moren, i ulike sammenhenger. Er det bare meg dette skjer med? I så fall må jeg skynde meg å få noe gjort med ansiktet mitt 😩 Har alltid hatt dårlig selvtillit ang. at jeg vet jeg ser eldre ut enn jeg er. Men synes det går en grense. Har opplevd at barn i barnehagen spør om jeg er bestemor. Og barnet blir alltid spurt når vi er hos lege e.l. «og hvem har du med deg i dag?», og opplever det ikke som en pedagogisk måte å få barnet i snakk på. Senest i dag ble vi spurt om det, og vedkommende noterte etterpå mens hun sa høyt «mamma». Mens det normale ville vel bare vært å skrive mamma, når et barn kommer med en dame? Eller spørre «og du er mamma?». Nå føler jeg at jeg ser så gammel ut at de ikke kan spørre meg om sistnevnte engang. Anonymkode: c178e...b55 Legen spør jo spørsmålet til Barnet for å innlede en samtale med barnet. Om barnet kan svare, så sier det mye om utviklingen til barnet. Klarer å forstå spørsmålet, klarer å snakke. I tillegg til at barnet responderer på spørsmålet og tørr å svare. Hvor gammel er du? Anonymkode: d2e01...6d9 2
got2go Skrevet 29. august 2024 #9 Skrevet 29. august 2024 Helt ærlig så syns jeg du høres hårsår ut, og at du leter etter å få slike spørsmål. En annen person hadde ikke reagert, da mange av disse eksemplene du kommer til er typiske. 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #10 Skrevet 29. august 2024 Kanskje de er woke og lurer på om du er mamma eller fødeperson, forelder, tante eller ze maternal godess of planet Zem. I dagens samfunn der det er normalt at barn har både mødre, medmødre, stemødre, bonusmødre, tanter, bestemødre og transkjønnede fødepersoner som tar seg av dem, prøver sikkert bare legene å forsikre seg om at de ikke driter på draget og fornærmer noen. Anonymkode: 7c44a...3a6 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #11 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for svar begge. Og til deg siste, det var det jeg regnet med.. nå blir jeg aldri spurt direkte da, men de spør gjennom barnet mitt. Lur taktikk for å slippe å stille meg spørsmålet antagelig Anonymkode: c178e...b55 Helt ærlig, jeg elsker det når helsesøster og andre snakker til barnet og ikke til meg. Det er ikke meg de skal undersøke, og det er barnet som skal bli sett og trenger å føle det er snille voksenpersoner. Synes det er mye verre når de knapt hilser på barnet før de starter å spørre meg om fødselsdato og slikt. Anonymkode: 9bb00...b0e 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #12 Skrevet 29. august 2024 Takk for svar alle. Jeg er nok hårsår på dette, og legger fort merke til det, der andre kanskje ikke ville tenkt over det. Men det skjer veldig ofte, og feks i går så var det ikke for å skape kontakt med barnet, ettersom det var en sekretær i luka og ikke legen som spurte. Og det har skjedd før i barnehagen når foreldrene har blitt invitert feks. Jeg har siden jeg var 25 blitt tatt for å være i 40-årene ved flere anledninger, og siden jeg nå er i 30-årene, kanskje folk tar meg for å være 50 da. Anonymkode: c178e...b55 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #13 Skrevet 29. august 2024 Jeg opplevde motsatt problem; legesekretæren sa til datteren min at hun måtte ha med seg en voksen på timen siden hun ikke var myndig. Hun trodde altså at jeg var en venninne. Vi ligner ikke, men det er 20+ års aldersforskjell på oss. Anonymkode: 4e72c...9c6 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #14 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar alle. Jeg er nok hårsår på dette, og legger fort merke til det, der andre kanskje ikke ville tenkt over det. Men det skjer veldig ofte, og feks i går så var det ikke for å skape kontakt med barnet, ettersom det var en sekretær i luka og ikke legen som spurte. Og det har skjedd før i barnehagen når foreldrene har blitt invitert feks. Jeg har siden jeg var 25 blitt tatt for å være i 40-årene ved flere anledninger, og siden jeg nå er i 30-årene, kanskje folk tar meg for å være 50 da. Anonymkode: c178e...b55 Kan det ha noe med klesstilen eller hårsveisen å gjøre? Jeg har vanskelig for å tro at en 25-åring har så mye rynker at man blir tatt for å være 40+? Anonymkode: 4e72c...9c6 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #15 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan det ha noe med klesstilen eller hårsveisen å gjøre? Jeg har vanskelig for å tro at en 25-åring har så mye rynker at man blir tatt for å være 40+? Anonymkode: 4e72c...9c6 Tvert imot, kompenserer ved å ha fint hår, sminke og normal/moderne klesstil. Har ingen rynker, annet enn veldig mye rundt øynene når jeg smiler. Men har trekk i ansiktet som gjør at jeg ser eldre ut. Tror ikke det er noen annen utvei enn å gjøre noe med det nå, er så lei.. Anonymkode: c178e...b55
Kaneel Skrevet 29. august 2024 #16 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har et barn på fem år, og føler jeg alltid blir spurt om jeg er moren, i ulike sammenhenger. Er det bare meg dette skjer med? I så fall må jeg skynde meg å få noe gjort med ansiktet mitt 😩 Har alltid hatt dårlig selvtillit ang. at jeg vet jeg ser eldre ut enn jeg er. Men synes det går en grense. Har opplevd at barn i barnehagen spør om jeg er bestemor. Og barnet blir alltid spurt når vi er hos lege e.l. «og hvem har du med deg i dag?», og opplever det ikke som en pedagogisk måte å få barnet i snakk på. Senest i dag ble vi spurt om det, og vedkommende noterte etterpå mens hun sa høyt «mamma». Mens det normale ville vel bare vært å skrive mamma, når et barn kommer med en dame? Eller spørre «og du er mamma?». Nå føler jeg at jeg ser så gammel ut at de ikke kan spørre meg om sistnevnte engang. Anonymkode: c178e...b55 Min mor var 40 når hu fikk meg og vi ble spurt om det samme gjennom hele min oppvekst, prisen av å være gammel mor 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #17 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tvert imot, kompenserer ved å ha fint hår, sminke og normal/moderne klesstil. Har ingen rynker, annet enn veldig mye rundt øynene når jeg smiler. Men har trekk i ansiktet som gjør at jeg ser eldre ut. Tror ikke det er noen annen utvei enn å gjøre noe med det nå, er så lei.. Anonymkode: c178e...b55 Hvilke type trekk da? Masse smilerynker er jo ofte et tegn på at man er godt voksen, kanskje det er derfor? Anonymkode: 4e72c...9c6 1
Kaneel Skrevet 29. august 2024 #18 Skrevet 29. august 2024 Øst europeer eller fra Balkan eller? De ser ofte eldre ut enn skandinavisk i trekkene 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #19 Skrevet 29. august 2024 Jeg skjønner deg godt, men det finnes verre: Et par jeg kjenner var på bryllupsreise. Det var kun et års aldersforskjell på brudeparet. På bryllupsreisen ble de spurt om de var mor og sønn på reise sammen, altså om det var hun (bruden) som var mor til han (brudgommen). Dette var er seriøst spørsmål… Dette går bra. Ting kunne alltid ha vært verre. Anonymkode: c7a63...431 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #20 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvilke type trekk da? Masse smilerynker er jo ofte et tegn på at man er godt voksen, kanskje det er derfor? Anonymkode: 4e72c...9c6 Ja, det er vel kanskje derfor. Kom på at jeg ser meg selv i Tiril Christiansen, og jeg ser jo at hun ser eldre ut enn alderen. Opprettet tråden egentlig for å få bekreftelse på at det riktige er å gjøre noe med det nå, og det har jeg fått! Anonymkode: c178e...b55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå