Gå til innhold

13-åring som ikke vil spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

13-åringen har nettopp begynt på ungdomsskolen, og atter en gang krangler vi om matpakke. På barneskolen var problemet at hun enten ikke "orket" å lage matpakke selv, eller at det jeg lagde, ikke var "spennende nok". Så jeg prøvde å variere mer, men ingenting var godt nok og matboksen kom som oftest urørt hjem igjen.

Nå skylder hun på at hun "ikke er sulten på skolen", så "det er ikke noe vits å ha med mat". Til gjengjeld er hun jo da kjempesulten når hun kommer hjem, og kan sluke flere youghurter, nudler eller mikro-pizzaer fra fryseren, fremfor å lage noe mer givende. Hun spiser knapt brød, og skal helst ha varmmat hele tiden. Har prøvd å lære henne å lage enkle retter, men helt uintr. Alt er tiltak for henne. I tillegg trener hun flere ganger i uka, og må jo spise for å få energi..

Noen råd her?

Anonymkode: fb9aa...e01

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres ut som ungdom flest i dag, inkludert mine gutter på 15 og 17. jeg har gitt opp for lengst, de får spise når de vil. Jeg sørger for å ha gode alternativer i kjøleskapet til når de kommer hjem. Går ofte i wraps og salat og det tenker jeg er helt greit. Spiser ikke brød i det hele tatt, en sjelden gang toast.

Anonymkode: 8bc82...9cc

• Liker 2
Skrevet

Ikke ha nudler i hus eller Micro-pizza i fryseren. Ostesmørbrød eller hjemmelagde osterundstykker er gode alternativer. 
Toastjernet vårt er veldig populært. 

Anonymkode: 17969...403

• Nyttig 8
Skrevet

Jeg tenker at det er bedre å spise nudler/minipizza/yoghurt enn å ikke spise noe. Har selv en datter i den alderen, som er litt i faresonen for spiseforstyrrelser (har OCD og strever med angst osv), jeg er sjeleglad hver gang hun spiser hva det skal være - kjøper seg en bolle eller noe. Da vet jeg at hun ikke spiser tvangsmessig sunt og lite. Passer på å alltid ha nudler tilgjengelig i huset, for hvis hun må ordne seg rundstykker fra fryseren eller annet som tar litt mer tid, blir maten fort hoppet over.

Anonymkode: a647f...d33

Skrevet

Har skjønt at her på den lokale ungdomsskolen her, så spiser de heller ikke. En skikkelig dårlig uvane, å gå hele dagen uten mat. 

Hva med smoothie eller slikt? Den kan man lage ganske næringsrik, så det er jo hvertfall noe.. 

(min datter går i 9. på en idrettsungdomskole og der har det aldri vært snakk om å ikke skulle spise).

Anonymkode: 8d119...b56

Skrevet

Her var beste måtte å sende med frokost yugurt så fikk i seg noe i det minste. Spiste i hvertfall grøt på skolen på morgenen i det minste.

På videregående løsnet det siden skolen hadde kantine som kokkelinja laget smørbrød, bagueter osv. Fristet nok mer en niste

Anonymkode: e9f1b...d50

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det er bedre å spise nudler/minipizza/yoghurt enn å ikke spise noe. Har selv en datter i den alderen, som er litt i faresonen for spiseforstyrrelser (har OCD og strever med angst osv), jeg er sjeleglad hver gang hun spiser hva det skal være - kjøper seg en bolle eller noe. Da vet jeg at hun ikke spiser tvangsmessig sunt og lite. Passer på å alltid ha nudler tilgjengelig i huset, for hvis hun må ordne seg rundstykker fra fryseren eller annet som tar litt mer tid, blir maten fort hoppet over.

Anonymkode: a647f...d33

Har ei jente på samme alder som jeg mistenker har begynt å utvikle et anstrengt forhold til mat. Har du fått legehjelp til din datter? Er i tvil om hva vi burde gjøre dersom dette fortsetter… bup har lange ventelister, og kun de sykeste får hjelp…

Anonymkode: d7548...ce2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ei jente på samme alder som jeg mistenker har begynt å utvikle et anstrengt forhold til mat. Har du fått legehjelp til din datter? Er i tvil om hva vi burde gjøre dersom dette fortsetter… bup har lange ventelister, og kun de sykeste får hjelp…

Anonymkode: d7548...ce2

Ikke den du spør, men vi fikk god hjelp av skolens helsesykepleier til vårt barn. Da fikk vi håndtert det før det utviklet seg til et større problem.

Anonymkode: fd86e...033

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...