Gå til innhold

Tips til "dum"-telefon for barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Ønsker å utstyre barnet mitt med en "dum"-telefon, altså ikke smart telefon. Jeg ønsker at den skal være brukervennlig når det kommer til å ringe og sende SMS, men ikke ha tilgang på internett. Hun kan lese og skrive.

Er det noen som har noen tips?

Anonymkode: b5041...6ad

Skrevet

Vet at både Nokia og samsung har nye "gammeldagse" modeller. Som ikke er smartphone. Jeg kjøpte en til Jobb, den kostet 199kr. 

Ellers har man jo doro telefonene.  

Anonymkode: 85a3f...5f4

Skrevet

Nokia telefon til å ringe med og sende tekstmeldinger:

kr 469,-

Det er litt dumt at man må trykke så mange ganger for å komme til en bokstav, da hver tast har 3 bokstaver, men det blir vel en vane... selv om det er et barn så går det vel.

Anonymkode: 03722...02f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har «dummet ned» en gammel smarttelefon til barnet mitt. Ingen mobildata eller wifi. Har passordbeskyttet alle apper som kan brukes til å overstyre dette. 

Prøvde å bruke en gammel nokia, men det ble rett og slett for tungvint å lære ungen å skrive på den, og et av bruksområdene er nettopp å tekste meg på jobb hvis hen går noe sted etter skoletid, eventuelt andre beskjeder da jeg ikke er tilgjengelig for anrop. 

Anonymkode: 77121...d48

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nokia telefon til å ringe med og sende tekstmeldinger:

kr 469,-

Det er litt dumt at man må trykke så mange ganger for å komme til en bokstav, da hver tast har 3 bokstaver, men det blir vel en vane... selv om det er et barn så går det vel.

Anonymkode: 03722...02f

Jeg er nå 26 år gammel, men for 20 år siden så hadde jeg en sånn mobil hvor man måtte trykke flere ganger på hver tast.. Og for 16år siden hadde samtlige i min klasse en tilsvarende mobil. Vi fikk da til å både ringe og tekste hele gjengen! 

Anonymkode: 70229...77f

• Liker 3
Skrevet

Nokia 3310?

Anonymkode: 04ca8...1fc

Skrevet

Du legger opp til a barna ditt blir mobbet. kun smart tlf nå fortiden

Anonymkode: 2690e...309

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 22.09):

Jeg har «dummet ned» en gammel smarttelefon til barnet mitt. Ingen mobildata eller wifi. Har passordbeskyttet alle apper som kan brukes til å overstyre dette. 

Prøvde å bruke en gammel nokia, men det ble rett og slett for tungvint å lære ungen å skrive på den, og et av bruksområdene er nettopp å tekste meg på jobb hvis hen går noe sted etter skoletid, eventuelt andre beskjeder da jeg ikke er tilgjengelig for anrop. 

Anonymkode: 77121...d48

Jeg også. Fant ikke noe særlig uten usikret nettleser. Det overrasket meg. Nær sagt alle har tilgang til Internett og null mulighet for å sikre hva barna finner frem til. Så jeg har også sikret en iPhone ned til at den faktisk kun kan brukes til ringing og meldinger til de fastsatte kontakter. Og jeg ser det som en bonus at de heller lærer seg å skrive på dagens smart-tastatur for å være ærlig. Ser ikke poenget med noe annet. Jeg kan også sperre bruk av eks kamera. Det kan man ikke på dum-telefonene. 

For min del oppleves dermed iPhone som jeg har total kontroll over som den beste løsningen for oss, enda jeg først trodde vi skulle starte med en dum-telefon. 

Anonymkode: b89c2...a02

Skrevet

Forskjellen er at en "dum" telefon har ekstremt mye bedre batteri enn smarttelefoner. Vi pleide å lade vår en gang i måneden. Å skrive meldinger gikk veldig fort å lære. Ulempen var at det ikke var spesielt mye stas med den telefonen, så hun lot den ligge hjemme alt for ofte 😅 De yngste har fått smarttelefoner i stedet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Herregud. Dere norske foreldre er så livredde for at noen skal våge å skille seg ut. Hvem er dere som har disse barna som mobber noen som skiller seg ut en ørliten flekk? Det er mange av dere foreldre i alle fall.

Anonymkode: 23c28...8bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. En venn i klassa til dattera mi har ikke smarttelefon og hun blir ikke mobba

Anonymkode: 04ca8...1fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...