Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det andre her som har lavt stoffskifte og får eller har fått Levaxin? Fungerer den for dere? Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for noen dager siden og fikk dette medikamentet. Jeg har følt meg helt utbrent veldig lenge nå og har vært så redd for at andre skal oppfatte meg som lat, fordi jeg orker ikke noe lenger. 

Anonymkode: 8cebb...c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk opp grupper for lavt stoffskifte på FB. Flere gode grupper der som er nyttige. 

Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 20 år og medisinert med Levaxin og Lio. Jeg har også prøve andre medisiner. Jeg er fortsatt veldig mye trøtt og må alltid sove etter jobb, er fullstendig utmattet. 

Men jeg oppfordrer deg til å søke kunnskap på nett og i grupper på FB. 

Anonymkode: 70a61...1e4

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker også Levaxin for lavt stoffskifte, funker veldig bra. Men tar litt tid før den funker, og så er det små marginer for hvilken dose er for lite vs mye, så man må bare prøve seg frem sammen med legen. Og selv om nivået er innafor på blodprøvene kan man fremdeles føle seg dritt, så det er en jobb å finne balansen. 

Anonymkode: c6f81...79b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det andre her som har lavt stoffskifte og får eller har fått Levaxin? Fungerer den for dere? Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for noen dager siden og fikk dette medikamentet. Jeg har følt meg helt utbrent veldig lenge nå og har vært så redd for at andre skal oppfatte meg som lat, fordi jeg orker ikke noe lenger. 

Kan ta mange måneder før stoffskiftemedisin fungerer. Du skal tilpasses dose og det kan være utfordrende for noen. 
TSK skal ligge mellom 0,5 og 1,5 når du er medisinert. Det bør du selv være obs på og spørre etter tallet på. Verdien er høyere for de som ikke er medisinert, og derfor kan noen oppgi at prøvene er fine, mens TSH er altfor høy. 

Pass og på at legen skriver hvilken dose du får av medisinen på ukesebasis da dette er noe laben ønsker å vite når de analyserer prøvene. 
Ha tålmodighet med kroppen, du har en kronisk sykdom, og lider ikke av latskap. 

Anonymkode: 703ab...44b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Verdien er høyere for de som ikke er medisinert, og derfor kan noen oppgi at prøvene er fine, mens TSH er altfor høy. 

Jeg vil gjerne legge til at mange leger ikke er klar over dette og nekter å øke dosen på levaxin, til tross for høy (innenfor normalen for friske folk) tsh og elendig form. Har opplevd det selv. 

Anonymkode: cc303...cb9

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg lever er bra liv med lavt stoffskifte og levaxin. Er i full jobb og har litt energi til overs for å følge opp ungene. Støtter de som sier at du må lære deg om prøveverdier og kjenne hva som fungerer for deg. Jeg blir zombie når min tsh er så høy som 1, men legen er strålende fornøyd. 

Anonymkode: 53e0a...c14

Skrevet

Jeg bruker en kombinasjon av Levaxin og Liothyronin, det funker utmerket for meg. Legen sier jeg er den pasienten hans som har det mest balanserte stoffskiftet (av stoffskiftepasientene), grunnet helt perfekt dose og kombinasjon av medisiner. Mitt eneste problem er at når jeg først blir kald på hender og føtter, så blir jeg VIRKELIG kald. Kan f eks ikke drive med isbading eller vintertelting, og jeg er totalt avhengig av elektrisk varmeteppe fra september til april. 

Anonymkode: 14944...c2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan ta mange måneder før stoffskiftemedisin fungerer. Du skal tilpasses dose og det kan være utfordrende for noen. 
TSK skal ligge mellom 0,5 og 1,5 når du er medisinert. Det bør du selv være obs på og spørre etter tallet på. Verdien er høyere for de som ikke er medisinert, og derfor kan noen oppgi at prøvene er fine, mens TSH er altfor høy. 

Pass og på at legen skriver hvilken dose du får av medisinen på ukesebasis da dette er noe laben ønsker å vite når de analyserer prøvene. 
Ha tålmodighet med kroppen, du har en kronisk sykdom, og lider ikke av latskap. 

Jeg skjønner at «problemet» mitt med lavt stoffskifte nødvendigvis ikke er løst etter et par uker. Jeg har nok vært litt naiv med tanke på at nå har jeg fått Levaxin og alt blir bedre snart. Forstår at dette dessverre kan ta tid og det vil føles utfordrende for meg. Hadde ikke peiling på TSK, så dette var nyttig informasjon.

Jeg har kommet med så mange unnskyldninger og helt i meg mengder med energidrikk for å prøve å få til å være mer aktiv. Sånn sett føles det godt å få en diagnose, så jeg skjønner at det ikke dreier seg om latskap. Jeg har også gått opp i vekt og sliter med å slanke meg. Vekten står bom fast, selv om jeg gjør alt riktig med å spise sunt og få i meg riktig kalorimengde. Er det andre som sliter med det?

Takk for alle som har svart til nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner at «problemet» mitt med lavt stoffskifte nødvendigvis ikke er løst etter et par uker. Jeg har nok vært litt naiv med tanke på at nå har jeg fått Levaxin og alt blir bedre snart. Forstår at dette dessverre kan ta tid og det vil føles utfordrende for meg. Hadde ikke peiling på TSK, så dette var nyttig informasjon.

Jeg har kommet med så mange unnskyldninger og helt i meg mengder med energidrikk for å prøve å få til å være mer aktiv. Sånn sett føles det godt å få en diagnose, så jeg skjønner at det ikke dreier seg om latskap. Jeg har også gått opp i vekt og sliter med å slanke meg. Vekten står bom fast, selv om jeg gjør alt riktig med å spise sunt og få i meg riktig kalorimengde. Er det andre som sliter med det?

Takk for alle som har svart til nå.

Vektproblemer er helt vanlig, med stoffskifteproblematikk. Stoffskiftet styrer en rekke prosesser i så og si alle kroppens organer. Håret kan bli tørt og pistrete, mage tarm fungerer dårlig, du klarer ikke tenke som før/får bomullsfølelse i hodet, og sist men ikke minst, du kan begynne å fryse konstant. Da er du enten undermedisinert eller overmedisinering. Så mye å være obs på. 
Veldig bra at du nå har fått medisin, men det er heller ikke sikkert det er nok med bare en type stoffskiftemedisin, så det er og noe å være forberedt på. Kanskje må du prøve andre type tabletter dersom du ikke kommer helt i mål med det du har fått. Noen blir bedre av Levaxin, og får rett dose med en gang, andre sliter i lang tid, og noen blir aldrihelt som de var før. 

Der finnes en bok av en journalist som het Hegge, Og så må du ikke stille spørsmål. Den lå på nett tidligere om den er der fortsatt vet jeg ikke. Biblioteket har den nok. Der lærte jeg en hel del av å lese. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vektproblemer er helt vanlig, med stoffskifteproblematikk. Stoffskiftet styrer en rekke prosesser i så og si alle kroppens organer. Håret kan bli tørt og pistrete, mage tarm fungerer dårlig, du klarer ikke tenke som før/får bomullsfølelse i hodet, og sist men ikke minst, du kan begynne å fryse konstant. Da er du enten undermedisinert eller overmedisinering. Så mye å være obs på. 
Veldig bra at du nå har fått medisin, men det er heller ikke sikkert det er nok med bare en type stoffskiftemedisin, så det er og noe å være forberedt på. Kanskje må du prøve andre type tabletter dersom du ikke kommer helt i mål med det du har fått. Noen blir bedre av Levaxin, og får rett dose med en gang, andre sliter i lang tid, og noen blir aldrihelt som de var før. 

Der finnes en bok av en journalist som het Hegge, Og så må du ikke stille spørsmål. Den lå på nett tidligere om den er der fortsatt vet jeg ikke. Biblioteket har den nok. Der lærte jeg en hel del av å lese. 

Jeg kjenner meg igjen i symptomene som har blitt nevnt. I tillegg til vektoppgang, har jeg også bomullsfølelse i hodet og fryser ofte. Jeg har lært å kle meg godt, selv på denne årstiden. Har også lurt på hvorfor jeg har fått kraftig og uregelmessige menstruasjon. Føler meg frustrert over at jeg ikke ble medisinert for flere år siden, da jeg fikk beskjed om jeg hadde lavt stoffskifte. Jeg skal lese mer om stoffskifte for å bli mer informert om denne lidelsen.

Fant to artikler om Hegge som jeg ikke har fått tid til å lese ferdig.

https://www.nrk.no/trondelag/krever-bedre-behandling-av-stoffskiftesykdommer-1.13501103

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/dK4dz/har-du-en-vettug-lege-til-meg-per-egil-hegge

Får inntrykk av at norske leger ikke vet nok om stoffskifte, så her gjelder det å lese så mye som mulig selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner meg igjen i symptomene som har blitt nevnt. I tillegg til vektoppgang, har jeg også bomullsfølelse i hodet og fryser ofte. Jeg har lært å kle meg godt, selv på denne årstiden. Har også lurt på hvorfor jeg har fått kraftig og uregelmessige menstruasjon. Føler meg frustrert over at jeg ikke ble medisinert for flere år siden, da jeg fikk beskjed om jeg hadde lavt stoffskifte. Jeg skal lese mer om stoffskifte for å bli mer informert om denne lidelsen.

Fant to artikler om Hegge som jeg ikke har fått tid til å lese ferdig.

https://www.nrk.no/trondelag/krever-bedre-behandling-av-stoffskiftesykdommer-1.13501103

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/dK4dz/har-du-en-vettug-lege-til-meg-per-egil-hegge

Får inntrykk av at norske leger ikke vet nok om stoffskifte, så her gjelder det å lese så mye som mulig selv.

Alt du nevner kan, men må ikke, henge sammen med stoffskifteproblem. 
Se på årstallet for Hegge sine artikler, så ser du at de er noe gamle, og leger i Norge har lært litt siden den gang da. I tillegg er der en fordel nå, vi står overfor et generasjonsskifte hos Norske fastleger. Yngre krefter kommer inn, som har fått en annen opplæring mht. Stoffskiftet. 
Jeg hadde en fordel, min fastlege var utdannet i utlandet. 

Skrevet

TSH ikke TSK

Anonymkode: 834ec...413

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TSH ikke TSK

Anonymkode: 834ec...413

Har du hørt om autokorrekt? Den lager trøbbel for mange, og fører til mye rart kommer på trykk ulike tråder…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...