AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Et av mine barn (på 10 år) har en jevnaldrende kompis som er blitt veldig stor. Han har alltid vært litt lubben, men ikke slik at man reagerer på det. Jeg har bare gått utifra at det var "valpefett" som det kalles. Nå er han derimot blitt så overvektig at jeg faktisk er litt bekymret for han. Mitt barn sier han blir mobbet mye pga vekten og jeg har veldig vondt av han. Jeg tror ikke det kan kalles "bare" overvektig lengre. Jeg mener at det er så alvorlig at det fedme. Barnet vil ikke være med på fysisk lek i nabolaget, og det kan jeg skjønne for det er jo sikkert tungt for han. Foreldrene er ikke pipestilker de heller, men ikke så stor sammenlignet med barna. Så spørsmålet mitt er; blir barna generelt sett godt nok fulgt opp av helsesøster på skolen slik at jeg kan gå utifra at han får hjelp, eller er det noe man burde melde ifra om? Jeg er jo redd for at jeg skal skape problemer for foreldrene hvis dette er noe de allerede får hjelp med. Anonymkode: edfc8...bc0
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Dette følger nok Helsesykepleier med på og antageligvis blir han fulgt opp allerede. Du trenger nok ikke blande deg Anonymkode: 2ca28...8d9 5 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Et av mine barn (på 10 år) har en jevnaldrende kompis som er blitt veldig stor. Han har alltid vært litt lubben, men ikke slik at man reagerer på det. Jeg har bare gått utifra at det var "valpefett" som det kalles. Nå er han derimot blitt så overvektig at jeg faktisk er litt bekymret for han. Mitt barn sier han blir mobbet mye pga vekten og jeg har veldig vondt av han. Jeg tror ikke det kan kalles "bare" overvektig lengre. Jeg mener at det er så alvorlig at det fedme. Barnet vil ikke være med på fysisk lek i nabolaget, og det kan jeg skjønne for det er jo sikkert tungt for han. Foreldrene er ikke pipestilker de heller, men ikke så stor sammenlignet med barna. Så spørsmålet mitt er; blir barna generelt sett godt nok fulgt opp av helsesøster på skolen slik at jeg kan gå utifra at han får hjelp, eller er det noe man burde melde ifra om? Jeg er jo redd for at jeg skal skape problemer for foreldrene hvis dette er noe de allerede får hjelp med. Anonymkode: edfc8...bc0 Tenker at "mammaen til kompisen" er temmelig perifert til å blande seg i noe som helst.. Anonymkode: 7489b...f61 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette følger nok Helsesykepleier med på og antageligvis blir han fulgt opp allerede. Du trenger nok ikke blande deg Anonymkode: 2ca28...8d9 Det var det jeg regnet med egentlig, men jeg måtte bare forhøre meg. Takk for svar 😊 Anonymkode: edfc8...bc0 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 Dette har du ingenting med! Anonymkode: 73b13...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 Tenker at det er fint at du har empati med han ❤️ Men hvis foreldrene ellers virker normale og oppegående så hadde jeg ikke sakt eller gjort noe i forhold til dette. Sannsynligvis så er nok dette noe de prøver å ta tak i allerede! Det beste andre foreldre kan gjøre for barn som sliter på den måten, er å lære sine egne barn å ikke dømme andre på grunn av utseendet 🙂❤️ Anonymkode: 9334e...807 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Det tas vekstkontroll i 1.klasse og 3.klasse som regel. Hvis han er 10 er det nok derfor fanget opp av helsesykepleier. I tillegg har jo barnet en fastlege som kanskje ser hvordan ståa er. Har barnet fedme eller alvorlig fedme blir nok barnet fulgt opp, men det ligger på foreldrene å gjøre tiltak i hverdagen. Ikke alle foreldre er motivert for forandring. Anonymkode: 0dd75...337 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Tenker at det er fint at du har empati med han ❤️ Men hvis foreldrene ellers virker normale og oppegående så hadde jeg ikke sakt eller gjort noe i forhold til dette. Sannsynligvis så er nok dette noe de prøver å ta tak i allerede! Det beste andre foreldre kan gjøre for barn som sliter på den måten, er å lære sine egne barn å ikke dømme andre på grunn av utseendet 🙂❤️ Anonymkode: 9334e...807 Jeg kjenner ikke så mye til foreldrene, men de virker jo som helt normale oppegående mennesker. Har bare så vondt av han, men du har nok helt rett 😊 Anonymkode: edfc8...bc0
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg kjenner ikke så mye til foreldrene, men de virker jo som helt normale oppegående mennesker. Har bare så vondt av han, men du har nok helt rett 😊 Anonymkode: edfc8...bc0 Og normale oppegående foreldre får faktisk ikke barn som lider av fedme. Litt lubben er en ting, at barnet ikke orker å leke fysisk er noe annet. Da er det noe riv ruskende galt m kostholdet hos disse normale foreldrene Jeg tenker du godt kan sende en forespørsel, forbausende mange barn sier som voksne at de gjerne skulle sett at noen brød seg. Anonymkode: 5ca3c...d45 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #10 Skrevet 29. august 2024 Har en jevnaldrende sønn som er i samme situasjon med fedme. Han er helt frisk, har det bra på skolen, er populær og har ikke noe problem selv, så det er jo bra. Har oppfølging fra lege/enhet for overvekt så det ikke skal utvikle seg videre, men holde vekten stabil etterhvert som han vokser. Dette er helt normalt. Å slanke barn ikke lenge før puberteten, er noe de kun vurderer i de mest ekstreme tilfellene. Ellers går det i å holde vekten stabil. Anonymkode: dbe40...cbb 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #11 Skrevet 29. august 2024 Du som foreldre til kompis kan passe på kostholdet når han er hos dere hvis han ofte er hos dere. Du skal absolutt ikke slanke han eller vise at du har fokus på det. Men hvis han spiser ofte hos dere og feks ditt barn er småspist, så pass på at du ikke lar de få stor is flere ganger om dagen, spise mer enn en voksen mann til middag osv. Vi har alltid is i fryseren og null problem, men har et nabo barn som raider hele huset vårt om han tror det er greit. Det har gått greit for våre barn er småspiste, men jeg har måttet si at det maks er en is og jeg har også flyttet is som er dyre/store til en annen skuff (gjemt det) så det bare er små pinneis tilgjengelig. Ellers spiser han (nabobarn) raskt 2-3 store is på kalorimengde av to middager om jeg ikke passer på hos oss. Og 10åringer kommer hjem før jeg er hjemme fra jobb osv. Anonymkode: 4b3f9...4e0 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #12 Skrevet 29. august 2024 Jeg forstår ikke problemet. Hvis han er tykk, så må han spise mindre og bevege seg mer. Viktig å ta tak i det så fort som mulig skulle jeg tro. Jeg går ofte å svømmer midt på dagen, og møter noen av disse uføre gaming-blobbene, som sikkert har fått beskjed av legen om at de må bevege seg for å unngå hjerteinfarkt, og svømming kan være greit. De er uansett blitt så fete og ekle, at de neppe får noen damer eller kan ha noe normalt liv. Det startet et sted... Og tipper at det går i ferdig-pizza og mors kjøttkaker til nød, tviler på at disse gutta lager seg en digg tunfisksalat til lunch. Anonymkode: 426a0...f56
mommyaka Skrevet 29. august 2024 #13 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg forstår ikke problemet. Hvis han er tykk, så må han spise mindre og bevege seg mer. Viktig å ta tak i det så fort som mulig skulle jeg tro. Jeg går ofte å svømmer midt på dagen, og møter noen av disse uføre gaming-blobbene, som sikkert har fått beskjed av legen om at de må bevege seg for å unngå hjerteinfarkt, og svømming kan være greit. De er uansett blitt så fete og ekle, at de neppe får noen damer eller kan ha noe normalt liv. Det startet et sted... Og tipper at det går i ferdig-pizza og mors kjøttkaker til nød, tviler på at disse gutta lager seg en digg tunfisksalat til lunch. Anonymkode: 426a0...f56 Åh hadde det vært så enkelt å spise mindre og beveger seg mer...da hadde jo Norge har mange tynne mennesker. Husk at denne holdningen ikke passer alle ... Det kommer an på kalorier in og ut og ikke all trening gjør at du går ned i vekt. Pluss det kommer an på hormoner, kroppen etc. Ja du kan spise mindre...men betyr ikke at vil magisk gå ned i vekt. Og din holdning er ikke bra..disse uføretrygd gaming blubbene....det sier alt om det. Ar du tror du er perfekt og vet alt og du har ikke sosial antenner. Så du kan jo jobbe med det..og andre spise sundt og passe på kropp 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #14 Skrevet 29. august 2024 mommyaka skrev (3 minutter siden): Åh hadde det vært så enkelt å spise mindre og beveger seg mer...da hadde jo Norge har mange tynne mennesker. Husk at denne holdningen ikke passer alle ... Det kommer an på kalorier in og ut og ikke all trening gjør at du går ned i vekt. Pluss det kommer an på hormoner, kroppen etc. Ja du kan spise mindre...men betyr ikke at vil magisk gå ned i vekt. Og din holdning er ikke bra..disse uføretrygd gaming blubbene....det sier alt om det. Ar du tror du er perfekt og vet alt og du har ikke sosial antenner. Så du kan jo jobbe med det..og andre spise sundt og passe på kropp Spiser du mindre enn du bruker går du ned i vekt. Regnestykket er temmelig enkelt. Det er når teorien skal ut i praksis det blir komplisert. Mange overvektige har moderat til ekstremt nedsatt metthetsfølelse. Jeg tror ikke normalvektige kan sette seg inn i hvor vanskelig det er å hele dagen hver dag ignorere signalene kroppen gir, signaler som ikke er ment å ignoreres. Men at de termiske lovene ikke gjelder for alle er feil å påstå. Anonymkode: cf080...0f1 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #15 Skrevet 29. august 2024 Det er fint at du bryr deg om han, men hva tenker du egentlig at du rent konkret kunne gjøre? Anonymkode: b1f00...2a3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #16 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og normale oppegående foreldre får faktisk ikke barn som lider av fedme. Litt lubben er en ting, at barnet ikke orker å leke fysisk er noe annet. Da er det noe riv ruskende galt m kostholdet hos disse normale foreldrene Jeg tenker du godt kan sende en forespørsel, forbausende mange barn sier som voksne at de gjerne skulle sett at noen brød seg. Anonymkode: 5ca3c...d45 Så da er tydligvis vi ikke oppegående . Vi har et barn av hver. Begge hatt oppfølging fra de var ganske små. Et barn vi begrenset mat på og et barn vi måtte fette opp. Og i alle år fikk vi beskjed fra barnelege og ernæring at gener får en ofte ikke gjort så mye med. Viktigste var til slutt at barna fulgte sin egen kurve og ikke spratt ut av den. Noe som da gjorde der enklere for oss å slå oss til ro med at det ene barne/ungdommen var overvektige. Men her var og barnet svært aktiv så der var ikke problemet og er fortsatt svært aktiv nå som ung voksen. Men som det sier jeg kan ikke spise alt det andre gjør for da blir det galt. Flere i min familie er overvektige. Og aktive. Anonymkode: 202cb...4b6 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #17 Skrevet 29. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Så da er tydligvis vi ikke oppegående . Vi har et barn av hver. Begge hatt oppfølging fra de var ganske små. Et barn vi begrenset mat på og et barn vi måtte fette opp. Og i alle år fikk vi beskjed fra barnelege og ernæring at gener får en ofte ikke gjort så mye med. Viktigste var til slutt at barna fulgte sin egen kurve og ikke spratt ut av den. Noe som da gjorde der enklere for oss å slå oss til ro med at det ene barne/ungdommen var overvektige. Men her var og barnet svært aktiv så der var ikke problemet og er fortsatt svært aktiv nå som ung voksen. Men som det sier jeg kan ikke spise alt det andre gjør for da blir det galt. Flere i min familie er overvektige. Og aktive. Anonymkode: 202cb...4b6 Men genetisk har vi jo ikke endret oss på noen få generasjoner. Og da var svært få barn overvektige. Så da må jo økningen først og fremst skyldes faktorer ved miljøet. De fleste nordmenn har et kosthold som består av mat som er designet for å få oss til å overspise. Faktum er at et "vanlig" norsk kosthold blir man feit av. Anonymkode: cca78...4d5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #18 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg kjenner ikke så mye til foreldrene, men de virker jo som helt normale oppegående mennesker. Har bare så vondt av han, men du har nok helt rett 😊 Anonymkode: edfc8...bc0 Kan jo også hende at han faktisk egentlig er helt normal og bare ikke har begynt på vekstspurten sin enda. Kan hende han om 7 år er en radmager 17-åring som er 1 meter høyere med samme vekt. Guttene skal også inn i puberteten og sykt mye kan forandre seg når det skjer. Vil anta han får nødvendig oppfølging, men noen vokser bare utover før de vokser oppover. Derfor synes jeg det er veldig skummelt å legge for mye fordommer mot barn enten de er syltynne eller overvektige. Fasiten har man ikke før de er utvokst. Så lenge kostholdet er sunt, og det er fysisk bevegelse i hverdagen...så går det som oftest bra til slutt. Anonymkode: 1cd07...2f5 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #19 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mange overvektige har moderat til ekstremt nedsatt metthetsfølelse. Jeg tror ikke normalvektige kan sette seg inn i hvor vanskelig det er å hele dagen hver dag ignorere signalene kroppen gir, signaler som ikke er ment å ignoreres. Jeg tviler på at det er så vanskelig. Å slutte å røyke er heller ikke så vanskelig som folk vil ha det til (kred. til Kongen for å påpeke det). Hvis en vil ned i vekt: Gå mye (hvis du kjører, parker så langt unna inngangsdøren til butikken som mulig). Endre kosthold. Mindre porsjoner. Mindre sukker. Mer vann. Fyll magen med vann før måltider. Kjør hard stil. Kutt ut frokost, faste noen dager i måneden. Kroppen vil tilpasse seg nytt ernæringsnivå. Jeg gikk ned ganske mange kilo på kort tid en gang; da kuttet jeg ut frokost og lunch, byttet det til en sen brunch. En salat, en fiskekake eller en avocado. Spiste mindre middagsporsjoner, og unngikk kveldsmat. Det tok ikke lang tid før jeg syntes jeg ble seende streng ut i ansiktet, og ønsket å gå litt opp igjen. Bruk aldri rulletrapp og ikke heis om det kan unngås... (gode vaner) Hvis en kjører den stilen, blir en eller forblir en tjukk da? Anonymkode: 426a0...f56
mommyaka Skrevet 29. august 2024 #20 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tviler på at det er så vanskelig. Å slutte å røyke er heller ikke så vanskelig som folk vil ha det til (kred. til Kongen for å påpeke det). Hvis en vil ned i vekt: Gå mye (hvis du kjører, parker så langt unna inngangsdøren til butikken som mulig). Endre kosthold. Mindre porsjoner. Mindre sukker. Mer vann. Fyll magen med vann før måltider. Kjør hard stil. Kutt ut frokost, faste noen dager i måneden. Kroppen vil tilpasse seg nytt ernæringsnivå. Jeg gikk ned ganske mange kilo på kort tid en gang; da kuttet jeg ut frokost og lunch, byttet det til en sen brunch. En salat, en fiskekake eller en avocado. Spiste mindre middagsporsjoner, og unngikk kveldsmat. Det tok ikke lang tid før jeg syntes jeg ble seende streng ut i ansiktet, og ønsket å gå litt opp igjen. Bruk aldri rulletrapp og ikke heis om det kan unngås... (gode vaner) Hvis en kjører den stilen, blir en eller forblir en tjukk da? Anonymkode: 426a0...f56 Det er det du skriver..du tviler på at det e vanskelig...for det er det. Regner med at du ikke snuser, røyker eller er tykk Det er vanskelig...for mange er det å bruke mat noe som gjør folk lykkelige...de spiser følelsene...mye handler om det psykiske. Du at dette funker for deg..men det betyr ikke at det funker for all. Det handler om kroppen, penger, følelser,tid etc. Og hvor mye veide du før du begynte med denne "lille endring" og hvor lang tid før du ble tynn( og hva veide du da?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå