Gå til innhold

19.000 i stipend følte meg ny rik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk for første gang utbetaling av stipend. Lykken var enorm da jeg så summen stod på konto. Jeg gikk berserk på shopping der  jeg kjøpte alt jeg har ønsket meg i lang tid uten å tenke særlig over det. Men nå har jeg minimalt igjen. Hva skal egentlig stipend dekke?

Anonymkode: 43d2a...e73

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk for første gang utbetaling av stipend. Lykken var enorm da jeg så summen stod på konto. Jeg gikk berserk på shopping der  jeg kjøpte alt jeg har ønsket meg i lang tid uten å tenke særlig over det. Men nå har jeg minimalt igjen. Hva skal egentlig stipend dekke?

Studiestipend, ja? 

Anonymkode: 2c641...338

Skrevet

Nei du vet. 

Bolig

Mat

Trening(hobby), tlf regningen, fadderuke, skolebøker, strøm, reise hjem, transport på studiested, helse

Og slik nå.

Anonymkode: 2f2cb...e37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva skal egentlig stipend dekke?

Du finner svar på Lånekassen nettside. Det er umulig å svare deg uten at vi vet en hel del bakgrunnsinformasjon om hvorfor du mottar stipend.

Anonymkode: 2c641...338

Skrevet

Bøker….?

Du får et ekstra stort stipend i starten av semesteret fordi det er da studenter typisk har de største utgiftene. Bøker til studier pleier å være dyre…. 

Anonymkode: 38095...d57

Skrevet

Kjøpte du alt du hadde lyst på med 19k? Handlet du på Temu?

Skrevet

Velkommen til voksenverdenen. Anbefaler deg å lage budsjett. 

Anonymkode: b1300...572

Skrevet

Jeg kan fortelle deg at du ikke fikk 19K i stipend for å shoppe, men jeg regner med at du egentlig skjønner det. Les på Lånekassen sine sider som en annen her foreslår. Lykke til!

Anonymkode: 8e192...6dc

Skrevet

Stipend er ikke gratis penger, noe av det er lånte penger. Kjøper du «ønsket meg» i stedet for nødvendige bøker, vil alt bli lånte penger (om du stryker). 

Anonymkode: 60478...a6a

• Nyttig 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Stipend er ikke gratis penger, noe av det er lånte penger. Kjøper du «ønsket meg» i stedet for nødvendige bøker, vil alt bli lånte penger (om du stryker). 

Anonymkode: 60478...a6a

Vel, når noen som ikke vet hva stipend er prøver å belære andre, så blir jeg litt skremt.

Stipend=gratis penger.

Utdanningslån=kan bli delt inn i en prosentdel stipend ved bestått.

Utdannelse er nøkkelen.

Anonymkode: 8c1a0...e42

• Liker 1
Skrevet

God læring for deg dette!

Anonymkode: d088b...393

Skrevet

Vel, når noen som ikke vet hva stipend er prøver å belære andre, så blir jeg litt skremt.

Stipend=gratis penger.

Utdannelse er nøkkelen.

Får man 19 000 i rent stipend nå til dags? ( spør av oppriktig, ikke meg du siterte)

Skrevet

Er det en gangs stipend eller? 

Anonymkode: e8ce6...083

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Får man 19 000 i rent stipend nå til dags? ( spør av oppriktig, ikke meg du siterte)

Aner ikke. Må jo gå ut fra at ts snakker sant? Og det finnes jo stipend fra andre enn bare lånekassen også. Kan jo være ts har fått et slikt? 

Skrevet

Aner ikke. Må jo gå ut fra at ts snakker sant? Og det finnes jo stipend fra andre enn bare lånekassen også. Kan jo være ts har fått et slikt? 

"Dersom du melder deg opp til eksamen i kurs som gir 30 studiepoeng ved et universitet eller en høyskole, kan du høsten 2024 motta totalt kr 68950 i studiestøtte (lån og stipend). Høsten 2024 utbetales kr 27580 i august, deretter utbetales et månedlig beløp på kr 10343 i tidsrommet september–desember."

Høres ut som TS bare troller med andre ord. Tror storstipendet var på 19K da jeg tok bacheloregraden min i 2015. Det har jo økt på 10 år, men trollet har ikke gjort hjemmeleksa si :)

Anonymkode: 6cca0...cc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet ikke hva som er max.

Men på yrkesfag kokk og resturant var der 6600 hvis jeg så rett hos jenta

Og tip 4900 hvis jeg hørte rett fra mor til venni w til jenta

Og allmennfag var det mindre

Men kan jo være noe høyere utdanning eller at personen har borteboer eller noe

Anonymkode: 6c892...6b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Stipend=gratis penger.

Utdannelse er nøkkelen.

😆😆

Veldig feil!

Stipend er lånte penger fram til kravene for omgjørelse til stipend er innfridd. Stryker TS, blir stipendet til lån som må tilbakebetales med renter.

Anonymkode: 73a17...805

• Liker 1
Skrevet

Troll lol meme artwork, League of Legends Internet meme LOL, LOL, white,  face png | PNGEgg

Anonymkode: 3610a...588

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😆😆

Veldig feil!

Stipend er lånte penger fram til kravene for omgjørelse til stipend er innfridd. Stryker TS, blir stipendet til lån som må tilbakebetales med renter.

Anonymkode: 73a17...805

Ikke hvis det er vgs. 

Anonymkode: 5d41d...ca1

Skrevet

Når jeg var student kom alt ut i to bolker, en på høsten og en i januar. En følte seg veldig rik første gangen og ble dermed ditto blakk litt utpå høsten. Jeg er veldig glad at jeg ikke har det sånn som ansatt nå med vesentlig mere faste utgifter

Anonymkode: 38b3d...cf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...