AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Fikk dere det? Synes jeg leser så mange som skriver "det er ikke sikkert anestesi har tid til å sette epidural" etc, men jeg lurer på hvor ofte det egentlig skjer at man ikke får epidural under fødsel hvis man ønsker det. Jeg gruer meg veldig til fødsel mtp at jeg hører folk si at det er det vondeste de har opplevd i hele verden etc, og vil absolutt ha epidural. Anonymkode: 3ec75...707 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Jeg fikk. De kom til og med å satte den på nytt etter at den første sviktet og ga meg helvetessmerter på en side. Etter at den satt riktig var resten av fødselen helt overkommelig 👍🏻 Anonymkode: 9d406...bc7
Boetica Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 Jeg ville ha men det gikk så fort så det var for sent å sette. Like greit når det var så god fremgang. Holdt med lystgass.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 Jeg ville ha. Måtte vente 10 minutter på legen. Anonymkode: 9893f...ec1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 Jeg hadde gitt beskjed om at jeg ikke ville ha. Men jeg fikk helt ville smerter, og ingen pause mellom. Og de klarte da og overtale meg til å ta den, og da ble den satt med en gang. Og alt ble så mye bedre. Andre gang så rakk de ikke, men da kom babyen 1,5 time etter vannet gikk, og første rie kom vel 10 min etter vannet gikk. Men der så hadde jeg pause mellom riene, og overkommelige smerter. Så det var egentlig en drømme fødsel. Anonymkode: bf7f7...7ea
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 Jeg ba om det, men de hadde ikke tid til meg. Ikke hadde de lystgass heller. Jeg fikk tilbud om varmeflaske… Dette var min første fødsel. Det gikk bra likevel, og i ettertid er jeg glad jeg klarte meg uten epidural likevel. En annen som fødte samtidig som meg og fikk epidural fikk komplikasjoner (lakk spinalvæske tror jeg?). Hun måtte opereres dagen etter. Min fødsel var ihvertfall over når den var over. Anonymkode: cb71e...26b 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Ja, jeg fikk. Men jeg fødte på nyttårsaften, så de hadde god kapasitet. Hadde familierom for meg selv i nesten en hel uke. Anonymkode: bf0a2...68f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 Anestesien var opptatt her, og sa 2 ganger på tlf at de skulle komme 10 min senere. På tredje purring hadde de fortsatt ikke tid, og jeg hadde en rask fødsel, så tiden strakk ikke til. Anonymkode: ff4a1...c41
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 Jeg ville ha, men fikk ikke til noen av mine to fødsler. Overlevde, men trodde jo jeg kom til å dø! 😅 Kjedelig på et sykehus som ikke tilbyr lystgass eller noen annen smertelindring.... Men de som kunne sette var visst i operasjon, gitt. Tror ikke nødvendigvis det er sant, altså... 😂 Anonymkode: 5a260...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 Jeg ønsket epidural og fikk tilbud om det, men ombestemte meg da jeg ikke hadde behov likevel. Endte opp med å føde uten smertelindring, noe som på forhånd var helt utenkelig. Anonymkode: 10710...8df
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg ba om det, men de hadde ikke tid til meg. Ikke hadde de lystgass heller. Jeg fikk tilbud om varmeflaske… Dette var min første fødsel. Det gikk bra likevel, og i ettertid er jeg glad jeg klarte meg uten epidural likevel. En annen som fødte samtidig som meg og fikk epidural fikk komplikasjoner (lakk spinalvæske tror jeg?). Hun måtte opereres dagen etter. Min fødsel var ihvertfall over når den var over. Anonymkode: cb71e...26b Vil bare legge til at dette var krevende, men ikke en skrekkopplevelse for meg. Jeg valgte å føde to barn til på samme sykehus. Med barn nr to og nr tre ba jeg ikke om epidural engang siden jeg visste jeg kunne klare uten. Anonymkode: cb71e...26b
FantasDick Skrevet 28. august 2024 #12 Skrevet 28. august 2024 Første gang: ville ha epidural, ventet ca 15 minutter på anestesi fra vi "ble enige". Andre gang var styrtfødsel, så rakk omtrent ikke komme inn døra engang.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #13 Skrevet 28. august 2024 Jeg fikk, etter noen timer. Men så virket den bare på ene siden, dessuten sank barnets hjerterytme, så da fjernet de den med en gang. Ved neste fødsel sto det i journalen at jeg ikke kunne få. Og begge fødsler gikk helt fint uten smertelindring, selv om jeg hadde ekstremt fødselsangst i forkant. Anonymkode: 32245...09f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #14 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Fikk dere det? Synes jeg leser så mange som skriver "det er ikke sikkert anestesi har tid til å sette epidural" etc, men jeg lurer på hvor ofte det egentlig skjer at man ikke får epidural under fødsel hvis man ønsker det. Jeg gruer meg veldig til fødsel mtp at jeg hører folk si at det er det vondeste de har opplevd i hele verden etc, og vil absolutt ha epidural. Anonymkode: 3ec75...707 Har 4 langdryge fødsler, fikk kun på den siste. Med de 3 andre var det masse unnskyldninger og dritt. Resulterte i dårlige fødselsopplevelser med de tre første, fordi min kropp stanser utvidelse av livmorhals når smertene blir for store. Den siste jordmora, en gammel traver, var mer opptatt av at jeg skulle føde effektivt og samarbeide med riene enn å ri prinsipper om at "I Norge føder vi naturlig i åkeren uten legehjelp". Resultatet var raskere fødsel og mye bedre opplevelse. Anonymkode: 1f810...2a5 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #15 Skrevet 28. august 2024 Fikk med første, men aner ikke hvor lenge jeg ventet før legen kom. Kjentes lenge, men var nok ikke det. Syntes epidural var så fint, så ønsket meg det med nummer to også. Men her gikk det såpass fort at jeg fikk pressetrang da hun hadde satt nåla i hånda mi. Synes selv at når det gikk så fort, gikk det veldig fint uten! Er verre når man ligger og seigpines i flere timer. Prøver gjerne uten epidural igjen om det blir en nummer tre! Anonymkode: ea681...c30
Million Skrevet 28. august 2024 #16 Skrevet 28. august 2024 Jeg satt på sengekanten og peip at jeg ville ha epidural, men da bare fnøys jordmora og sa det var altfor sent. Jeg kom jo gående inn på fødeavdelingen med 6 cm åpning og var i full fødsel. Glem det. Ingen epidural. Jordmora ville ha meg til å ligge på rygg i fødesengen, for da var det lettere for henne å gjøre jobben sin, sa hun. Det gikk ikke for bekkenet mitt kjentes ut som knust glass, så vondt var det. Hadde hatt kraftig bekkenløsning i flere måneder og hadde ikke sovet liggende i en seng på lang tid (sov sittende i en lenestol). Da tok jordmora frem en sprøyte og satte i baken min. Aner ikke hva det var, kanskje morfin, men den funket som en drøm og bekkensmertene forsvant. Den sprøyten gjorde nok også sitt at fødesmertene var overkommelige. Jeg har faktisk hatt vondere menstruasjoner i mitt liv enn å føde det barnet (etter den sprøyta i rumpa). Så ja, det gikk helt fint uten epidural, tross alt. Jeg kjente jo smerter, for all del, men de var overkommelige. Pust dypt og ikke hold pusten når det gjør vondt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #17 Skrevet 28. august 2024 Jeg har tenkt mye på min fødsel, jeg fikk epidural men jeg er vel en av de som vanligvis ikke får. Kom inn med ni cm åpning, kl 06. Kl 07 var jeg på plass på fødestue, og jeg husker at jeg sa at det jeg fryktet lest utenom sykdom og død, var å skulle sprekke mye og sy mye. Jeg synes ikke det var spesielt vondt heller, å komme til 9 cm. Så kl 7 spurte jeg om epidural, og kl 8 fikk jeg den. Da slakket riene av og jeg måtte til slutt få riestimulerende. Han kom kl 12,. Sprakk ikke, sydde ett sting innvendig bare. Fikk aldri spurt om hvorfor jeg fikk epidural når jeg sikkert hadde kunnet begynne å presse like etter.. Men jeg var fornøyd med hele forløpet. Dette var Ullevål, og jeg opplevde ingen betenkeligheter fra deres side. Av og til lurer jeg på om jeg fikk epidural fordi de tok hensyn til min skrekk og visste at fødselen ville gå saktere for seg med epidural, ergo kanskje også da mindre fare for voldsomme pressrier og sprekking. Anonymkode: 9003d...880
KaraThrace Skrevet 28. august 2024 #18 Skrevet 28. august 2024 Jeg ble igangsatt, så det ble satt epidural når anestesilegen hadde tid, før de økte dryppet. Ryddig, men håper å slippe igangsettelse neste gang uansett. Epiduralen funka fint, men den tok ikke like "bra" som den skulle. Var mye smerter som jeg hadde, som andre med epidural slipper. Det var slettes ikke bare ring of fire som gjorde hinsides vondt. MEN! Epidural tok den verste ryggvondten for meg, og det gjorde at jeg kunne slappe av mer, spise, og til og med snakke og le igjen. Trodde ryggen skulle knekke hver gang det kom en ri. 😅
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #19 Skrevet 28. august 2024 Fra jeg sa at jeg ville ha til den ble satt, gikk det ca to timer. Ulempen med å føde i helg (mye annet positivt ved det, faktisk). Mitt fødselsforløp ble myyye bedre og med mye kjappere fremgang av epidural. Angrer ikke! Men et tips hvis TS er redd for å ikke få det (i tide) er å spesifisere at du vil ha det så fort som mulig, så de kan være forberedt på det på fødeavdelingen. Anonymkode: 9ee01...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #20 Skrevet 28. august 2024 Jeg fikk! Anestesilegen kom vel 5–10 min etter jeg ba om det (Rikshospitalet) Anonymkode: 193d6...900 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå