LadyGrey Skrevet 6. september 2024 #21 Del Skrevet 6. september 2024 Leo skrev (45 minutter siden): Da vil jeg få nevne at i Norge/Norden så er dachsene blant de hunderasene som lever lengst og har minst helseproblemer. Jfr. rasestandarden skal de heller ikke være spesielt lange eller ha veldig korte bein (Bildene man ofte ser av ekstremt lange og kortbeine dachser med enorme brystkasser er ofte fra USA hvor man ikke følger den tyske standarden som brukes i de landene som er medlem av FCI). At dachsen er disponert for ryggproblemer er det dog ingen uenighet om. Det har derfor i veldig mange år vært drevet et utstrakt arbeid i de nordiske landene for å få ned forekomsten. Seriøse oppdrettere tar nå bl.a. ryggrøntgen av alle hunder som skal brukes i avl for å kunne utelukke de hundene med forkalkninger som kan være en indikasjon på at de er disponert for proplaps. I tillegg pågår det et prosjekt hvor man gentester så mange som mulig i populasjonen for å kunne avle videre på de genene man antar gir mindre forekomst av ryggproblemer. Velger man å kjøpe dachs fra en seriøs oppdretter med fokus på bl.a. helse (Det gjelder for så vidt uansett hunderase) og sørger for at hunden holdes i god form og ikke blir overvektig, så er vel risikoen for helseproblemer mindre enn hos mange andre hunderaser. Takk for info! Det høres jo bra ut, men personlig ville jeg aldri valgt en hunderase med ekstreme trekk som lang rygg, korte bein, for store lange ører, for kort snute osv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. september 2024 #22 Del Skrevet 6. september 2024 (endret) LadyGrey skrev (19 minutter siden): Takk for info! Det høres jo bra ut, men personlig ville jeg aldri valgt en hunderase med ekstreme trekk som lang rygg, korte bein, for store lange ører, for kort snute osv osv. Poenget mitt er at en riktig bygd nordisk/europeisk dachs ikke har særlig ekstreme trekk. De er ikke avlet frem for å se "morsomme" ut, men for å fungere optimalt fysisk i trange omgivelser på jakt. Noe de selvfølgelig ikke gjør hvis brystkassen er overdimensjonert og, i kombinasjon med ekstremt korte bein, sleper i bakken og ryggen bryter sammen hvis de snur seg litt for fort. Slike kortbeinte jakthunder regner man med har eksistert siden faraoenes tid og dachslignende hunder har vært brukt i Europa siden middelalderen) Men så ser man disse bildene av ekstremvariantene som er avlet frem i bl.a. USA og da får man jo lyst til å gråte! Der er jeg absolutt enig med deg! I denne linken kommer det opp et eksempel på en amerikansk langhåret dachshund som beskriver det jeg mener. I Norge/Norden ser man (heldigvis) svært sjelden slike hunder. Endret 6. september 2024 av Leo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå