AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Har noen erfaring med vaginal fødsel etter keisersnitt i Oslo-området (Ullevål, Riksen, Bærum, Ahus)? Hva var bra/mindre bra? Ville du født samme sted igjen? Forrige fødsel endte i hastekeisersnitt etter nesten et døgn på grunn av en betennelse, og denne gangen vil jeg gjerne unngå keisersnitt hvis mulig. Jeg hadde et supert opphold på barsel på Ullevål, på et tomannsrom og med sprengt kapasitet i høysesongen, så det er er ikke så farlig med barselfasilitetene. Det jeg trenger er noen som kan vbac/vaginal fødsel etter keisersnitt godt, og heier på å unngå snitt så langt det går. Anonymkode: c393f...0b4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Jeg hadde nettopp en vaginal fødsel på Bærum sykehus, etter et akutt keisersnitt for 2,5 år siden. Keisersnittet var ved et annet sykehus. Jeg er veldig fornøyd. Hadde en samtale med jordmor på sykehuset et par måneder før termin, hvor vi snakka om bekymringer, erfaring fra forrige gang og mine ønsker. Hun skrev et notat som alle som var involvert under fødselen var pliktig til å lese. Her sto det feks at jeg var redd for nytt keisersnitt, og jeg ble veldig betrygget på dette underveis i fødselen. Jeg var aldri redd eller bekymret under fødselen, følte meg veldig godt fulgt opp (i ettertid fikk jeg høre at det hadde vært veldig travelt der, men det merket jeg ikke noe til) og har ingenting negativt å si om fødselen. Oppfølgingen på barsel var også veldig bra. Anonymkode: bdff4...e4d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 Kan jeg spørre hva som gjør at dere er redde for et nytt keisersnitt? (Jeg har selv født ett barn, og det var med en traumatisk vaginal fødsel. Dersom jeg skulle bli gravid på ny, ville jeg ønsket keisersnitt …) Anonymkode: 130b5...8f0
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan jeg spørre hva som gjør at dere er redde for et nytt keisersnitt? (Jeg har selv født ett barn, og det var med en traumatisk vaginal fødsel. Dersom jeg skulle bli gravid på ny, ville jeg ønsket keisersnitt …) Anonymkode: 130b5...8f0 Keisersnitt er en enorm belastning for kroppen med mange risikofaktorer. Det er selvsagt forskjell på planlagt og akutt keisersnitt. Min venninne gjennomgikk akutt keisersnitt, fikk ekstrem betennelse i arret og klarte ikke å bære babyen sin på flere uker. Hun ble sykemeldt, og far måtte ta tidligere permisjon. Anonymkode: b7527...f8e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 Jeg hadde vaginal fødsel på Ahus etter akutt keisersnitt med førstemann. Var ikke snakk om keisersnitt heller. Veldig fin fødsel og definitivt 10x bedre enn ks. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kan jeg spørre hva som gjør at dere er redde for et nytt keisersnitt? (Jeg har selv født ett barn, og det var med en traumatisk vaginal fødsel. Dersom jeg skulle bli gravid på ny, ville jeg ønsket keisersnitt …) Anonymkode: 130b5...8f0 Kan bare svare for meg selv, da alle opplevelser er individuelle, men jeg synes keisersnitt (akutt) var helt forferdelig. Følte meg så redd underveis og med lite kontroll på alt som skjedde. Var også helt forferdelig vondt både underveis, men særlig etterpå. Følte nesten at jeg måtte lære meg å gå på ny. Etter vaginal fødsel hadde jeg null smerter, var oppe og gikk rett etterpå, bedre melkeproduksjon og mer overskudd til å bånde med baby. Første jeg sa til mannen min var at jeg ville gjøre det en gang til. Men jeg skjønner jo at det kommer veldig an på. Jeg var nok uheldig med ks og heldig med fødselen, den var skikkelig fin. Anonymkode: 39f9d...e38 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 TS her. Etter 20 timers fødsel ble det besluttet hastekeisersnitt. Det er det verste jeg har vært med på, både fordi det var så veldig lite følelse av kontroll underveis, jeg var så utslitt etter å ha vært i fødsel så lenge, og tilhelingen etterpå i kombinasjon med ammestart (kunne bare amme liggende på grunn av såret) og nyfødt baby var helt grusomt. Fikk betennelse i såret, fikk utglidning i arret og måtte ta det med ro på nytt, da jeg endelig kunne begynne å trene igjen, hadde veldig vondt og kunne knapt gå de første ukene. De fleste jeg kjenner som har født vaginalt hadde en mye bedre start på barseltiden enn jeg fikk, og jeg føler at maks uflaks frarøvet meg muligheten til å oppleve å fullføre en fødsel og få den fine starten. Så nå håper jeg på mer flaks, og så bra oppfølging som mulig! Ingen som har erfaring med vbac på Ullevål? Anonymkode: c393f...0b4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Ullevål! Helt nydelig vannfødsel med en tidligere ABC jm. Anonymkode: cb605...97b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg spørre hva som gjør at dere er redde for et nytt keisersnitt? (Jeg har selv født ett barn, og det var med en traumatisk vaginal fødsel. Dersom jeg skulle bli gravid på ny, ville jeg ønsket keisersnitt …) Anonymkode: 130b5...8f0 Begge deler kan oppleves som traumatisk, på hver sin måte. Tro ikke at keisersnitt er noen enkel løsning… Jeg gikk først gjennom en full vaginal fødsel, komplett med vannavgang i 2,5 døgn, sengeleie, igangsetting, stormrier, drypp på maks, fire timer med full åpning og to timer med aktiv pressing uten noen form for fremgang. Fosterlyd på 200 og alarmer som gikk. Mistanke om infeksjon hos meg. Antibiotika intravenøst. Så ble det akutt keisersnitt. Jeg var på det nærmeste bevisstløs, jeg var så utslitt og blodtrykket var i bunn. Trodde barnet var dødt og at det var min feil. Etterpå fikk jeg spinalhodepine, en smerte av en annen verden og MYE verre smertemessig enn fødselen. Ble ikke behandlet pga inkompetent sykehus. Det ble heller ikke forstoppelsen fra helvete, etter flere døgn med sengeleie og mye opioider. Husker jeg trodde såret skulle sprekke opp og tarmene tyte ut over badegulvet første gang da avføringen faktisk presset seg ut uansett hva jeg tenkte om den saken, og fikk meg en analrift på kjøpet som gjorde at jeg gråt av smerte hver gang jeg skulle nummer to i en måned, og doskåla ble sprøytet full av blod. Ikke rart man ikke har spesielt lyst på et keisersnitt etter en slik opplevelse. Jeg fikk dessuten angst for vaginal fødsel også, og måtte uansett av medisinske årsaker ta keisersnitt, men jeg var kjemperedd, og gråt meg gjennom svangerskapet. Jeg har full forståelse for at man kan få fødselsangst etter traumatisk fødsel (been there), men også keisersnitt kan være traumatiske. Noen av de verste traumene mine var direkte knyttet opp mot keisersnittet, ikke fødselen i forkant. Det skal sies at jeg kjenner folk med verre ks-historier enn mine (inkludert tarmer som faktisk tøt ut over badegulvet!!) og også folk med verre vaginal fødsel-historier enn min (sengeliggende i en måned++). Begge deler kan være forbundet med både fare og komplikasjoner. Anonymkode: 576e4...a9d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ullevål! Helt nydelig vannfødsel med en tidligere ABC jm. Anonymkode: cb605...97b Fikk du vannfødsel etter keisersnitt!? Drømmen! Ble det masse overvåkning underveis? Hadde du skrevet fødebrev? Anonymkode: c393f...0b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå