Gå til innhold

Arv etter besteforeldrene hvor kun et av barna deres lever


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så mine besteforeldrene eier 3 ulike gårder. Blitt drevet under 1 gård i 40 år. Men har ulik gards/bruksnummer.

Farfar har gått bort slik at det kun er farmor som lever. Sammen hadde de 3 sønner. 2 er død, inkludert min far. 

Min far har ett barn (meg), onkel 2 barn og onkelen 3 har 1 barn.

Den ene gjenlevende onkelen min tror han skal arve alt av gårdene, hus og innbo.

 

For å sikre at det ikke skjer, hva må vi gjøre? 

Kan onkel skrive over all arv på seg selv om vi ikke er oppmerksomme eller finnes det lover som må følges som sikrer en rettferdig fordeling?

Jeg ser for meg at det blir store konflikter den dagen farmor faller fra.

Jeg er direkte og eneste livsarving etter pappa, og har da rett på 1/3 del av verdier? 

Jeg er ikkje interessert i å arve innbo, hus eller gård. 

Kan jeg da kreve en pengekompensasjon dersom de andre arvingene til besteforeldrene mine ønsker hver sin gård, hus osv? Hvordan går jeg frem for å kreve dette basert på verdiene pp hus/gård? Jeg er sikker på onkel vil klamre til seg så mye han kan.

Hvis jeg ønsker en vurdering av verdiene, for å få en rettferdig arv, betaler jeg dette alene eller sammen med de andre arvingene?

Hvis jeg ønsker å få bobestyrer, vil hele den regningen falle på meg eller kan den trekkes av arveoppgjøret som jeg får? Evt dele regningen på 3?

 

Hva er egentlig saksgangen når arv slik som i mitt tilfelle skal fordeles rettferdig? 

 

Dersom jeg alene må stå fot markedsverdi-vurdering og opprette bobestyrer, har jeg ikke sjangs til å betale dette. Er ufør og syk 

Anonymkode: 14ad8...4c4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal arve din fars andel. Onkel kan ikke trikse med arven når farmor dør. Iallefall ikke på lovlig vis. 

  • Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 1/3, onkel 1/3 og barna etter andre avdød onkel 1/3.  Det er arveloven.  
 

hvis onkel prøver seg kontakt advokat.  
 

  • Liker 20
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så mine besteforeldrene eier 3 ulike gårder. Blitt drevet under 1 gård i 40 år. Men har ulik gards/bruksnummer.

Farfar har gått bort slik at det kun er farmor som lever. Sammen hadde de 3 sønner. 2 er død, inkludert min far. 

Min far har ett barn (meg), onkel 2 barn og onkelen 3 har 1 barn.

Den ene gjenlevende onkelen min tror han skal arve alt av gårdene, hus og innbo.

Gårdene kommer an på om det er odel på dem . 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å sikre at det ikke skjer, hva må vi gjøre? 

Kan onkel skrive over all arv på seg selv om vi ikke er oppmerksomme eller finnes det lover som må følges som sikrer en rettferdig fordeling?

Jeg ser for meg at det blir store konflikter den dagen farmor faller fra.

Jeg er direkte og eneste livsarving etter pappa, og har da rett på 1/3 del av verdier? 

Jeg er ikkje interessert i å arve innbo, hus eller gård. 

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan jeg da kreve en pengekompensasjon dersom de andre arvingene til besteforeldrene mine ønsker hver sin gård, hus osv? Hvordan går jeg frem for å kreve dette basert på verdiene pp hus/gård? Jeg er sikker på onkel vil klamre til seg så mye han kan.

Du kan ikke forvente pengekompensasjon hvis du ikke vil ha innbo eller noe. Da må du ta imot og selge det selv. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg ønsker en vurdering av verdiene, for å få en rettferdig arv, betaler jeg dette alene eller sammen med de andre arvingene?

Hvis jeg ønsker å få bobestyrer, vil hele den regningen falle på meg eller kan den trekkes av arveoppgjøret som jeg får? Evt dele regningen på 3?

 

Hva er egentlig saksgangen når arv slik som i mitt tilfelle skal fordeles rettferdig? 

 

Dersom jeg alene må stå fot markedsverdi-vurdering og opprette bobestyrer, har jeg ikke sjangs til å betale dette. Er ufør og syk 

Anonymkode: 14ad8...4c4

Ellers ; gå til advokat. Her på KG får du bare kvasisvar. 

Anonymkode: 73246...b13

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det odelsgård(er)?

Om ikke,  så vil din fars del gå til deg og eventuelle søsken. 

Anonymkode: f7cd5...848

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten testamente (og odel) er det enkelt og greit sånn at alt deles i tre, en tredjedel til hver av dine besteforeldres barn. Når to av disse har falt fra går arven videre til deres barn igjen. 

Så gjenlevende onkel vil arve 1/3, du (som enebarn) vil arve 1/3 og den siste tredjedelen vil fordeles på barna til den andre avdøde onkelen din.

Dette kan ikke trikses med etter farmor faller fra, og du må ikke selv engasjere bobestyrer for å få tak i din del. 

Et testamente kan endre på dette. Man kan likevel ikke sette alt over på seg, men man kan styre en tredjedel fritt og man kan i tillegg gjøre mye mer og med det av de siste to tredjedelene som overstiger 15G til hver livsarving. Dette er det enkelt å søke opp detaljene i hvis man ønsker, men det er altså kun aktuelt hvis det foreligger et gyldig testamente. Gjør det ikke det skal du ha nøyaktig like mye som din gjenlevende onkel. 

Anonymkode: 9451f...539

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en ting til ; Odel må gjøres opp før eier dør. Hvis ikke går det inn i arven og alt blir mer komplisert. 

Anonymkode: 73246...b13

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

en ting til ; Odel må gjøres opp før eier dør. Hvis ikke går det inn i arven og alt blir mer komplisert. 

Anonymkode: 73246...b13

Dermed er det for sent nå som farfar er død

Anonymkode: a5450...ec9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass deg for privat arveoppgjør! Her bør kanskje arveoppgjøret ikke tas privat, men offentlig. Ha hjelp av advokat fra start.

Legg planen nå mens farmor fremdeles er i live, så blir det ikke like ille den dagen hun dør.

Anonymkode: 7e399...662

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvilken av de tre brødrene som hadde odel? Den gjenlevende eller en av de døde? Hvis det er en av de døde har odel gått videre til hans barn, ikke hans bror. Den som har odelen har egne rettigheter. Du burde nok absolutt snakke med advokat, med peiling på arv og odel. Ikke alle advokater er gode på odel. 

Anonymkode: a5450...ec9

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har best odel, men ikke råd til å overta. Heller ikke lyst.

Men er det slik at man får tildelt hver sine eiendeler/eiendommer, og så må jeg selge videre? Kan jeg ikke kreve en verdivurdering på alt og så kreve min del av dette som kompensasjon i form av penger? Kanskje kjøper onkel ut, men mest sannsynlig vil alt havne på det dreier markedet. Eller tar jeg feil??

 

TS

Anonymkode: 14ad8...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har best odel, men ikke råd til å overta. Heller ikke lyst.

Men er det slik at man får tildelt hver sine eiendeler/eiendommer, og så må jeg selge videre? Kan jeg ikke kreve en verdivurdering på alt og så kreve min del av dette som kompensasjon i form av penger? Kanskje kjøper onkel ut, men mest sannsynlig vil alt havne på det dreier markedet. Eller tar jeg feil??

 

TS

Anonymkode: 14ad8...4c4

Best odel?? 

Anonymkode: 0c191...0e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har best odel, men ikke råd til å overta. Heller ikke lyst.

Men er det slik at man får tildelt hver sine eiendeler/eiendommer, og så må jeg selge videre? Kan jeg ikke kreve en verdivurdering på alt og så kreve min del av dette som kompensasjon i form av penger? Kanskje kjøper onkel ut, men mest sannsynlig vil alt havne på det dreier markedet. Eller tar jeg feil??

 

TS

Anonymkode: 14ad8...4c4

Da er spørsmålet hvem som er nr 2 på odel, hvis det er din levende onkel får han alle rettigheter med odel når du sier den fra deg. 

Om du selv må selge eiendom kommer helt an på. Jeg tror dette må bli et offentlig skifte med advokat med peiling på odel. 

Anonymkode: a5450...ec9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Best odel?? 

Anonymkode: 0c191...0e7

Odelsretten

Anonymkode: a5450...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mim far var eldst, jeg er hans eneste barn. 

 

TS

Anonymkode: 14ad8...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odel er komplisert, og det vil f.eks. foreligge noe som heter odelstakst som ofte er lavere enn reell verdi. Hvor langt dette går utover i slekta før det kan legges ut på det åpne markedet kan du sjekke ut. Du skal uansett kompenseres ved å kjøpes ut lik en tredjedel av denne taksten om noen andre i slekta ønsker å bruke odelsretten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har best odel, men ikke råd til å overta. Heller ikke lyst.

Men er det slik at man får tildelt hver sine eiendeler/eiendommer, og så må jeg selge videre? Kan jeg ikke kreve en verdivurdering på alt og så kreve min del av dette som kompensasjon i form av penger? Kanskje kjøper onkel ut, men mest sannsynlig vil alt havne på det dreier markedet. Eller tar jeg feil??

 

TS

Anonymkode: 14ad8...4c4

Advokat vil kunne svare deg. Og hvis onkel trur han arver alt så bruk offentlig skifte. Ikke privat. Da kan han lure unna litt. Dessverre hørt flere som har vært uheldig der. Og ikke alle som makter å ta opp kampen. 

Anonymkode: 8eb00...ec2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har best odel, men ikke råd til å overta. Heller ikke lyst.

Men er det slik at man får tildelt hver sine eiendeler/eiendommer, og så må jeg selge videre? Kan jeg ikke kreve en verdivurdering på alt og så kreve min del av dette som kompensasjon i form av penger? Kanskje kjøper onkel ut, men mest sannsynlig vil alt havne på det dreier markedet. Eller tar jeg feil??

 

TS

Anonymkode: 14ad8...4c4

Jeg synes ikke det virker rimelig at du skal få penger og de andre skal få byrden med å selge verdiene.

Anonymkode: b555b...1c0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mim far var eldst, jeg er hans eneste barn. 

 

TS

Anonymkode: 14ad8...4c4

Åpenbart, siden du har best odel nå, men hvem har nest best odel? Er levende onkel nest eldste bror, eller yngste bror?

Anonymkode: a5450...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dermed er det for sent nå som farfar er død

Anonymkode: a5450...ec9

Vil tro kona står som eier. Det må hun jo i og med at ingen har overtatt

Anonymkode: 73246...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...