Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 3 uker gammel baby som jeg har prøvd å amme hele veien. Hun er for tidlig født og har derfor måtte ha mme i tillegg så har derfor delammet. Allerede 1 time etter fødsel hadde jeg fått åpent sår på ene nippelen. Jeg har alltid hatt utrolig sensitive pupper, synes alt er vondt. Amming er helt grusomt, det er så smertefullt og har bare kunne bruke ene puppen pga sår på den andre. Pumping er også enormt smertefullt og nå har jeg fått sår på nippelen av pumping også. Jeg orker snart ikke mer, alt «puppestyret» er kun vondt… har så utrolig lyst til å amme, særlig fordi baby søker brystet, så jeg gjør det jo, gråter meg gjennom det, men orker snart ikke mer :( noen som har noen gode råd? Hun har riktig sugetak, jeg har riktig størrelse på traktene til pumpen også. Er bare at puppene er så vonde :(

Anonymkode: 6e5e7...054

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk lov til å gi seg. Du skal ikke oppleve hele denne tiden som bare smerter, det er viktig for tilknytning at du faktisk har det bra også, for om du konstant går med smerter og kvier deg for å amme/pumpe så kan det fort føre til at du opplever vegring mot babyen. 

Anonymkode: a1138...40b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Prøvd skjold, silverette og mam-kompresser?

• Nyttig 1
Skrevet
Hammerhai skrev (Akkurat nå):

Prøvd skjold, silverette og mam-kompresser?

Ja, synes silverette og kompressene hjelper der og da, men ikke i lengden. Skjold har jeg prøvd et par ganger, men får det ikke til noe bra, baby blir bare urolig.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, synes silverette og kompressene hjelper der og da, men ikke i lengden. Skjold har jeg prøvd et par ganger, men får det ikke til noe bra, baby blir bare urolig.

Går ann å snakke med ammehjelpen om dem har noe råd ❤️ Kan det være du har trøske?

husk å ta vare på deg selv. Ingen skam i å gi seg for egen helse ❤️

Skrevet

Kanskje gå til legen? Jeg var så forferdelig sår og trodde det skulle gå over av seg selv, men legen tok til slutt en prøve fra brystvortene som viste at jeg hadde en infeksjon (gule stafylokokker). Gikk ikke an å se på brystet at det var noe galt, men det var det altså. Fikk noe å smøre på, og det ble mye bedre etter det. Lykke til, håper det ordner seg snart, vet hvor forferdelig det er!❤️

Anonymkode: 49d46...751

Skrevet

Babyen HAR ikke riktig rugemaskin hvis du konstant har åpne sår på brysvortene. Multimam og Purelan er dine venner, men gå og få sugetabletter vurdert en gang til. 

Anonymkode: a26cb...950

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Babyen HAR ikke riktig rugemaskin hvis du konstant har åpne sår på brysvortene. Multimam og Purelan er dine venner, men gå og få sugetabletter vurdert en gang til. 

*sugetak/et

skulle det selvfølgelig være.

Skrevet

Gitt at du ikke har sopp eller noe annet som forverrer såret er dette hva jeg gjorde:

Vasket med vann og klemte ut litt melk som jeg smørte på brystvorten etter hver amming (dette gjør du kanskje allerede?).

Smøre på Locobase Repair for hjelp til å la huden heles.

Ellers: Amming var smertefullt i starten for meg, men smertene ved amming forsvant etterhvert. Her må du avgjøre hvor lenge du vil prøve, og når det evt er best å si stopp for din egen mentale helses skyld. Jeg har ammet mine barn, en venninne av meg har ikke ammet. Begge deler går fint. Selv om amming er sunnere, så står det ikke på liv og død. Hvordan du har det er også viktig.

Anonymkode: 11d3a...d61

• Liker 1
Skrevet

Enig at det er vondt i starten uansett, men merket likevel stor forskjell på den gangen jeg hadde infeksjon. Da var det å gråte seg gjennom det og begynne å grue seg til neste gang med en gang en amming var over. Uutholdelig. Synes du skal gå og få en sjekk, i tilfelle det er noe som trenger behandling. 

Anonymkode: 49d46...751

• Nyttig 1
Skrevet

Lufttørking av puppene

Anonymkode: d5c7d...88f

Skrevet

Unngå lufttørking, det gjør vondt verre. Hold såret fuktig slik at det gror innenfra og ut. Anbefaler Silveretter. De er dyre men verdt det. Liker også godt purelan. På barsel sa de til meg bruk gjerne begge deler men bruk kun en av delene om gangen. Jeg brukte purelan før jeg fødte og Silveretter i starten for brystvortene var såre. Ofte ble det en dam av mm inne i Silverettene og det funket som bare det for min del. Har også tidvis hatt bruk for Silverettene etterhvert som ammingen har etablert seg pga sår brystvorte i forbindelse med tett melkegang. Sovnet med baby på brystet og ble brukt som tutt så ble sår.

Til poenget: Amming er vanskelig å få dreisen på og for mange kreves det en iherdig innsats for å få det til. Jeg synes selv det var vanskelig og slitsomt i begynnelsen og trodde jeg skulle dø av smerter når brystsprengtheten meldte seg fire dager etter fødsel men det gikk seg til og jeg er så glad for det nå. Vi trives kjempegodt med ammingen men det har vært mye blod, svette og tårer for å få det til. De aller fleste jeg kjenner til har på et tidspunkt måtte gi tilskudd gjennom mme ol. så det er ikke noen skam å måtte få litt hjelp på veien, det viktigste er at baby er mett. Prøv så godt du kan og bruk ressursene som er der for alt de er verdt. Går det så går det, går det ikke så går det ikke. Du har hvertfall gjort så godt du kan og mer kan man ikke forvente. Håper det løsner for dere snart!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 18.20):

Har en 3 uker gammel baby som jeg har prøvd å amme hele veien. Hun er for tidlig født og har derfor måtte ha mme i tillegg så har derfor delammet. Allerede 1 time etter fødsel hadde jeg fått åpent sår på ene nippelen. Jeg har alltid hatt utrolig sensitive pupper, synes alt er vondt. Amming er helt grusomt, det er så smertefullt og har bare kunne bruke ene puppen pga sår på den andre. Pumping er også enormt smertefullt og nå har jeg fått sår på nippelen av pumping også. Jeg orker snart ikke mer, alt «puppestyret» er kun vondt… har så utrolig lyst til å amme, særlig fordi baby søker brystet, så jeg gjør det jo, gråter meg gjennom det, men orker snart ikke mer :( noen som har noen gode råd? Hun har riktig sugetak, jeg har riktig størrelse på traktene til pumpen også. Er bare at puppene er så vonde :(

Det gjør skikkelig vondt, men jeg lover at det blir bedre!!

Anonymkode: 3a109...190

Skrevet

Har du prøvd ammeskjold? Hadde også en baby født litt for tidlig, og tross riktig sugetak ble jeg sår. Fikk udelt ammeskjold på sykehuset, og det ble en helt annen opplevelse. Fremdeles ubehagelig (har og supersensitive bryster), men ammingen gikk så mye bedre. Brukte de i 3 måneder, etter det gikk ammingen helt fint uten. Med neste som var født over termin, trengte jeg bare bruke de i 3 uker fordi jeg begynte med ammeskjoldene med engang, og slapp da unna sår som måtte gro i tillegg. De sier at noen babyer ikke klarer å die effektivt nok med skjold, men vi hadde ingen problemer med det, og når du likevel har problemer med ammingen, er det verdt å prøve. 
Samt også ta en sjekk hos legen for å utelukke at du ev har fått en infeksjon i tillegg.

Anonymkode: e3874...113

Skrevet

Jeg er en av de som burde gitt seg.

Klarte å få puppene til å gro etter 5 mnd med en kombinasjon av pumping og amming. Jeg hadde nok melk da så lot ene brystet "hvile" med bare litt pumping for å opprettholde melka. 

Baby fikk nok av rosa melk for å si det slik. Og jeg angrer på at jeg ammet for jeg HATET det. Beit meg i hånda for ikke å lage lyd når baby koblet seg på. Men ville gjøre det som var "best". Klarte ikke knytte meg til baby, og amminga hadde nok store deler av skylden. 

Jeg hørte ikke på rådet selv med nr 1. Med nr 2 gjorde jeg det, og var klar til å slutte når som helst. Men da gikk det helt fint. 

Det går helt fint med mme i et land som Norge. At du og baby har det fint sammen er viktigere.

Anonymkode: 9d2fb...22a

• Liker 1
Skrevet

Uff, slik hadde jeg det også, så du har min fulle sympati!❤️Redningen min ble ammeskjold periodevis. Det hjalp babyen min å lettere få godt sugetak også. Anbefales! Jeg fikk også periodevis soppinfeksjon pga sår, og da smurte jeg med canesten med godt hell. Det er også lov å gi seg dersom du kjenner dette bare er stress. Tenk at barnet allerede har fått råmelk, det er det aller viktigste. Det sagt, ved hjelp av ammeskjold i perioder klarte jeg å amme barnet mitt i over et år, så det er hjelp å få heldigvis!

Jeg fant senere ut at barnet mitt har stramt tungebånd. Verdt å sjekke for det! Masse lykke til! 

Anonymkode: 3b74a...3ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...