Gå til innhold

Hvordan få tv på sykehjem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faren min har en SMART-tv. Det er et sånt lite hull i en kontakt i veggen (gammeldags tv-kontakt). Personalet sier det er Canal Digital man må koble seg opp mot. Jeg ringte dem, men Allente hadde tatt over. De er litt usikre på hva jeg trenger, og jeg vet ikke selv heller 😄 Det er antenne utenpå sykehjemmet, så de viser TV i fellesrommet.

Hva gjør jeg herfra? Det er ingen på sykehjemmet som vet.

Anonymkode: 91400...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Systemet er  utdatert. Enten koble tv rett på wifi om han klarer å betjene smart tv funksjonene eller kjøp en apple/google tv som kobles opp mot wifi som er lettere å betjene. Om sykehjemmet omformodning ikke har wifi med ok hastighet til sine beboere (merkelig om de ikke har, men med så gammelt tv systeme kan det hende) må du også kjøpe en mobil router med fri data samt abbonement til denne. (Anbefaler også kanskje abonnent på en pakke med tv2 osv, bare nrk app kan bli kjedelig. Strim f.eks).

Anonymkode: 8f520...85b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alle rommene egen dekoder, så bare å koble seg rett på. Forhørt dere med avdelingsleder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en google chromecast. Den er koblet opp mot wifi.

Anonymkode: 0361c...655

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig uprofft av Allente og ikke vite hva du trenger. Ring en gang til og spør igjen. Hvis ikke det hjelper ringer du og velger bedriftkunde om det er et valg. Der er de ofte mer proffe.

Anonymkode: f00c3...16a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli kjent med andre pårørende på avdelingen eller kontakt pårørendeforeningen ved sykehjemmet. Dere er sannsynligvis ikke de første som vil sette opp tv på rommet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere måter å motta TV sendinger på:

- Via antennesignal via luft, da benyttes RiksTV. Kan noen steder Kreve en antenne utendørs, andre steder kan antenne innendørs være nok. Nyere TVer har innebygget støtte for å ta imot signal via antenne. Krever et kort i TV for å dekode kanalene. NRK kan en se uten kort. 

- Via satellitt. Krever antenne utendørs, mot sør, og en satellittmottaker som kobles til TVen. Abonnement styrer hvilke kanaler en har tilgang på.

- Via kabel TV nett. Da må en benytte utstyr fra kabel TV leverandøren, der en tegner abonnement.
- Unntak er NRK, skal kunne motta NRK uten noe eget utstyr, med kabel koblet direkte mot kabeltv nettet.

- Via internett, som et abonnement som kan benyttes på en egen mottakerboks, via Google Chrome Cast, Apple TV eller direkte på noen TVer. (Og mobil og pc.) 

- NRK kan en se via nrk.no uten noe eget abonnement. Noen TVer støtter også NRK appen direkte via TVen.

Oppsummert, det er mange varianter som kan benyttes.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjøp en google chromecast. Den er koblet opp mot wifi.

Anonymkode: 0361c...655

Nei, den må kobles opp.

Anonymkode: ba5a2...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...