Gå til innhold

Ulovlig overvåking av hjemmesykepleien? Videoringeklokke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sant at det ikke er lov å ha ringeklokke med video når man trenger hjelp fra hjemmesykepleien? Kommunen sier vi må fjerne det fordi det er ulovlig overvåking av ansatte.

Vi bruker det til å kunne følge med på fremmede som kommer på døren til mamma. F.eks. I våres da jeg var på jobb og fikk varsel i appen om at det ringte på, og da jeg sjekket i appen hørte jeg at personen ba om å få komme inn og sjekke Internett-tilkoblingen. Da ringte jeg naboen til mamma som løp bort og fikk jaget vekk personen med en gang. Hadde vi ikke hatt videoringeklokke hadde hun nok blitt rundstjålet den dagen.

En annen ting er at vi får varsel når døren åpnes. Mamma har demens så vi vil helst ha varsel om hun går ut om natten. Dette føles som en trygghet for oss og mamma. 

Anonymkode: 0f3b3...88e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville hørt med Pasientombudet.

Anonymkode: 47f11...779

• Liker 1
Skrevet

En dame jeg kjenner fikk besøk av en mann som kom rett inn og begynte nå prate. Han lata som han var hjemmesykepleien. Jaja sa hun du får dryppe øyene mine. Han gjorde det og gikk.

Var ikke hjemmesykepleien. 

Anonymkode: 11fad...f01

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En dame jeg kjenner fikk besøk av en mann som kom rett inn og begynte nå prate. Han lata som han var hjemmesykepleien. Jaja sa hun du får dryppe øyene mine. Han gjorde det og gikk.

Var ikke hjemmesykepleien. 

Så jeg er for videoringeklokke. 

Tror noen i familien min hadde inne over 50 forskjellige på 3-4 uker hun spurte pent om de kunne skrive seg inn og det gjorde de ❤️

• Liker 1
Skrevet

Reglene for å overvåke folk på jobb er ekstremt strengt. Det holder ikke å bare spørre den ansatte (det kan bli sett på som press). Det er MANGE krav som må oppfylles før man kan filme folk på jobb.

Dette er det Datatilsynet sier om saken:
https://www.datatilsynet.no/contentassets/2a8e9440667b46b8a773e1df6587c8b7/informasjon-om-kameraovervaking-i-serverings--og-overnattingsbransjen.pdf

Anonymkode: 2d9a7...7af

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Reglene for å overvåke folk på jobb er ekstremt strengt. Det holder ikke å bare spørre den ansatte (det kan bli sett på som press). Det er MANGE krav som må oppfylles før man kan filme folk på jobb.

https://www.datatilsynet.no/contentassets/2a8e9440667b46b8a773e1df6587c8b7/informasjon-om-kameraovervaking-i-serverings--og-overnattingsbransjen.pdf

Jo, men TS med mor er ikke arbeidsgiver ...

Anonymkode: 47f11...779

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som du ser i din egen link " informasjon om kameraovervåking i servering og overnattingsbransjen" svært lite relevant for ts. 

Til ts - i utgangspunktet skal det holde at det er kjent at det finnes et overvåkingskamera utenfor boligen. Jeg nok så sikker på at kommunen tar feil her og ikke har en sak. Med mindre hjemmet i seg selv er overvåket innvendig - men der også vil jeg nesten si at det ikke er en sak. Ta seg ut om alle med en eller annen form for alarm tilkobling med overvåknings funksjoner ikke kunne fått hjelp i hjemmet. Når sist hørte du om en ambulanse som nektet en pasient hjelp fordi de var tilkoblet verisure liksom. 

Nokså sikker på at kommunen er på tynn is her.

Anonymkode: 7c2f4...e80

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
lavmålet skrev (8 minutter siden):

Siterer denne - side 5 og 6 er det som blir relevant i ts tilfelle. Og man kan slå fast at ringeklokken er lovlig, derimot oppstår det et rettslig spørsmål hvis man bruker opptakene offentlig eller til og fange feil helsepersonell måtte gjøre. 

Anonymkode: 7c2f4...e80

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan regelverket er. Jeg kan forstå at det eventuelt ikke er lov å filme ansatte som utover jobb inne i hjemmet. Men å ha video ringeklokke som ikke filmer dem under arbeid (kun at de kommer og går) burde da ikke være et problem. 
Da kan jo ingen ha video på ringerklokken. Hva om det kommer postbud eller pizzaservering på døren? De utfører jo faktisk jobben sin i døråpningen også. Verre det satt på spissen.

• Liker 5
Skrevet

Her ville jeg ha spurt hva kommunen legger i «ulovlig overvåkning av ansatte». Hjemmesykepleien er ikke deres ansatte, så lovgivning rundt kameraovervåkning av egne ansatte kommer ikke til anvendelse her. 

Jeg tenker kommunen er ute og sykler her, og ville ha bedt om henvisning til hjemmel for å nekte din mor å ha dørklokke med kamera i sitt eget hjem.

Først når kommunen hoster opp dette er det noe og diskutere. 

Anonymkode: 82654...eb5

Skrevet

Har kommunen/ hjemmetjenesten noe å skjule da? Det er jo ikke overvåkning, det er kun er forsikring så man ser hvem som er på døra. Jeg vil anta at det må opplyses om at dørklokka har kamera, så sikrer man seg. 

Anonymkode: d2f96...687

• Liker 2
Skrevet

Har man videoringeklokke skal det være varslet at det er kamera på eiendommen. Vi har dette via forsikringen. 

Her ville jeg bedt kommunen komme med en hjemmel på at det er ulovlig for det mener jeg det faktisk ikke er, da de ikke er deres ansatte, men kommunens.

Anonymkode: 876ee...74e

Skrevet

Jobber i hj.spl og dette har jeg aldri hørt om. Om det filmes inne er jo en annen sak, men opplyst overvåkning av egen eiendom er vel lov. 

Anonymkode: d5eb6...666

• Liker 1
Skrevet

Nei, dette kan jeg aldri tro stemmer - men det er nok riktig at de skal informeres. Dere er ikke arbeidsgivere, dere får levert en tjeneste fra kommunen til deres private hjem. Forøvrig virker det ikke alltid som kommuner er helt stødige i juss og regler selv, for hører støtt og stadig om feilinfo fra de - så sender noen en Mail med en link de har googlet på et par min, så snur de 😂

Anonymkode: 00d8d...964

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...