Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har uregelmessig menstruasjon og har fått beskjed om at jeg har cyster som kan tulle til eggløsningen min. Så det jeg har å gå på. 

hadde samleie 07.august 

hadde første dag av siste menstrusjon rundt 19.juli, ikke senere værtfall. 

Fikk min første utrolig svake positive test 19.august 

Får ikke helt termin dato til å stemme med og ta siste menstruasjon i app, da jeg tror jeg burde da vært gravid før 07.august? 

Anonymkode: f31b3...c1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De regner alltid ut fra første dag av siste mens. Mer nøyaktig dato får du på ultralyd. Så å prøve å finne noe mer nøyaktig før ultralyd er ikke noe poeng. 

Anonymkode: c9ae7...8d6

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 3 uker kortere på vei enn mensdato skulle tilsi, grunnet lang syklus og sen eggløsning. Det "rettes" med ultralyd. 

Anonymkode: 58848...073

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har uregelmessig menstruasjon og har fått beskjed om at jeg har cyster som kan tulle til eggløsningen min. Så det jeg har å gå på. 

hadde samleie 07.august 

hadde første dag av siste menstrusjon rundt 19.juli, ikke senere værtfall. 

Fikk min første utrolig svake positive test 19.august 

Får ikke helt termin dato til å stemme med og ta siste menstruasjon i app, da jeg tror jeg burde da vært gravid før 07.august? 

Anonymkode: f31b3...c1f

De regner ut i fra siste mens, frem til du får vært på UL. Har du KUN hatt samleie 7.august så VET du jo når du ble gravid. 

Det vil være uregelmessigheter i termin regning i app når man har uregelmessig mensen. 

Anonymkode: 6fe77...343

Skrevet

Man legger på ca to uker før befruktning og kommer da ca til første dag i siste mens. Enig i at det høres litt rart ut, man regner altså graviditeten før befruktning noe som er rart, men samtidig så har jo egget og dets reise eksistert og vart så lenge😊

Anonymkode: e088e...84e

Skrevet

Jeg har litt lange sykluser, og visste at termindato ut i fra menstruasjon ikke var 100% riktig, så når jeg kom på TUL på sykehuset fikk jeg fastsatt termindato 4 dager senere, noe som stemmer på en prikk ut i fra det jeg visste var eggløsningsdag. 

Jeg tipper du hadde EL 9 eller 10. august, noe som betyr at sannsynligvis blir du satt tilbake ca 1 uke når du kommer på TUL, altså at du nå er 4+5 og ikke 5+5 som du ville vært ut i fra menstruasjon.

Anonymkode: 578c8...bbc

Skrevet

Hvis du vet at du hadde sex kun 7/8 så ville jeg beregnet at EL var ca. da og lagt inn datoen 14 dager før som mensdato.

Du får uannsett "riktig" termin på TUL og UL, da setter de forventet termin basert på hvor stort fosteret er på målingene :) Sies at termin satt på TUL er mest nøyaktig.

Anonymkode: 24ee5...129

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 16.40):

De regner alltid ut fra første dag av siste mens. Mer nøyaktig dato får du på ultralyd. Så å prøve å finne noe mer nøyaktig før ultralyd er ikke noe poeng. 

Anonymkode: c9ae7...8d6

Det stemmer ikke alltid - har man feks tatt eggløsningstest kan de regne hvor langt man er fra den istedet (altså trekke 2 uker fra) dersom det er stort avvik, det gjorde de heldigvis på meg i fjor (for det er jo veldig dumt å få helt feil tid for tidlig ultralyd, slik at man ikke får gjort undersøkelsene man skal)

Men enig at det for ts sin del at det nok er like greit å regne fra siste dag i forrige mens, siden det bare blir ca en uke feil, men det skader jo ikke for ts å nevne at utfra når de hadde samleie og fikk positiv test, så er hun mest sannsynlig en uke kortere på vei (mtp å bestille ultralyd, evnt NIPT-test som tidligst kan tas 10+0 osv)

Anonymkode: ff5e3...663

Skrevet

Man tar utgangspunkt i første dag i siste mens: 19. juli, legger til sju dager: 26. juli og trekker fra tre mnd: 26. april 2025.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det stemmer ikke alltid - har man feks tatt eggløsningstest kan de regne hvor langt man er fra den istedet (altså trekke 2 uker fra) dersom det er stort avvik, det gjorde de heldigvis på meg i fjor (for det er jo veldig dumt å få helt feil tid for tidlig ultralyd, slik at man ikke får gjort undersøkelsene man skal)

Men enig at det for ts sin del at det nok er like greit å regne fra siste dag i forrige mens, siden det bare blir ca en uke feil, men det skader jo ikke for ts å nevne at utfra når de hadde samleie og fikk positiv test, så er hun mest sannsynlig en uke kortere på vei (mtp å bestille ultralyd, evnt NIPT-test som tidligst kan tas 10+0 osv)

Anonymkode: ff5e3...663

Sykehus og leger tar generelt ikke høyde for om du har tatt eggløsningstest nei. De regner termin fra første dag i siste mens frem til UL er gjennomført. 

Anonymkode: 6fe77...343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...