Gå til innhold

Angst er fysisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor sier folk at angst er psykisk når det konstant gjør vondt fysisk i hele kroppen min? Helt ubeskrivelig smerte som aldri tar slutt.

Anonymkode: c1528...531

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er i hodet, men psyken din kan ødelegge fysikken også 

Anonymkode: a5a67...f5a

Skrevet

Fordi psyken henger sammen med kroppen, psykosomatisk. 

Anonymkode: 49a6b...44d

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor sier folk at angst er psykisk når det konstant gjør vondt fysisk i hele kroppen min? Helt ubeskrivelig smerte som aldri tar slutt.

Alt er psykisk fordi det sitter i hodet, men det gir utslag på fysiske symptomer.hode og kropp henger sammen.

Anonymkode: 4c97a...0c3

• Nyttig 1
Skrevet

Fordi katastrofetenking og å skremme seg selv med scenarier i hodet, skaper fight/flight i kroppen og et adrenalinkjør vi ikke er bygget for. Dette gjør vondt pga påvirkning på blodtrykk og oksygentilførsel til musklene. 

Det blir litt som med hard trening, det gjør ogsp vondt pga adrenalin, blodtrykk og endret oksygentilførsel. ❤️ 

Det er dog ikke farlig, men kroppen din er altså i beredskap for å beskytte deg mot en løve for ikke å bli spist. Når det ikke er noen løve å spurte fra, får man ikke utløp for redselen, og det blir som beskrevet over. 

Få hjelp til å forstå hva angst egentlig er : en uskyldig overreaksjon. "Du skremmer deg selv", og kroppen reagerer akkurat som den skal, men faren er "innbildt". 

• Hjerte 1
Skrevet

Hodet er faktisk også en del av kroppen og mange psykiske plager kan gi fysisk ubehag. Dette er ikke noe nytt og jeg skjønner ikke helt hensikten med innlegget.

• Nyttig 1
Skrevet

Alt er psykisk fordi det sitter i hodet, men det gir utslag på fysiske symptomer.hode og kropp henger sammen.

*Angst (ble en liten skrivefeil der)

Skrevet

Men jeg klarer ikke å kontrollere angsten i hodet mitt.

Skrevet

Hos meg så sitter angsten i magen, brystet og i halsen. Mest vondt i magen da.

Skrevet

Hos meg så sitter angsten i brystkassen de gangene jeg får det. Har vært hos legen flere ganger med dette. Har vært redd for at jeg har fått hjerteinfarkt..hver gang... Blir stram i brystet,sliter med å puste etc etc. Hjertet mitt er forøvrig helt friskt og jeg har sjekket det flere ganger. Det gjør vondt. Fysisk vondt når angsten står på som værst.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det er en psykiatrisk diagnose. Men psykiatriske diagnoser manifisterer seg ofte med fysiske symptomer; kvalme, smerter, utmattelse, press i bryst, kløe, m.m. 

Anonymkode: 7f253...573

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vet du hva som er årsaken til angsten da? Har du angst fordi du har traumer, har du angst fordi du har adhd (eller kan ha det?), etc? 

Anonymkode: 7f253...573

Skrevet

Når jeg har angst eller får et panikkanfall så opplever jeg utrolig mange fysiske symptomer, MEN angst i seg selv er kun en følelse.

Anonymkode: 4624c...b1d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Teknisk sett er smerte også psykisk.

Anonymkode: 841b1...f21

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tipper du er redd for det du føler, og dermed aktiveres forsvarssystemet enda mer. Lær om hva angst er. Det er ikke en fiende, men om du tror det vil symptomene opprettholdes som en sirkel. Det er som allergi: overreaksjon på noe som ikke er farlig. Om det virkelig er ekte fare i øyeblikket, vil man kalle det noe annet, kanskje frykt.  

Endret av klarinetta
Skrevet

Hos meg så er det vondt i magen,brystet og i halsen 24/7. Bare blitt værre med årene.

Skrevet

Ja, man kan jo få angst av kaffe, av seponering av enkelte legemidler, av enkelte legemidler, men klart, det er jo bare i hodet. :ironi:

Anonymkode: ae587...6da

• Liker 1
Skrevet

Absolutt all smerte er psykisk, det kommer fra hjernen alt sammen.

Anonymkode: b1daf...859

Skrevet

Kroppen jobber på høygir når man er redd og engstelig. Dette kan gi fysiske utslag i form av for eksempel muskelsmerter, hodepine, hjerterytmeforstyrrelser, mage/tarmproblemer. Blandt annet.

Anonymkode: 581fa...ba2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det finnes ikke et skille mellom hode og kropp. Hodet er kroppen, og kroppen er hodet. 

Angst er. Punktum. 

Anonymkode: 1c08f...d38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...