AnonymBruker Skrevet 28. august #41 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får begynne med å snakke med dem som har med navn å gjøre, Folkeregisteret his Skatteetaten. De må kunne veilede deg og der kan du forklare situasjonen på en annen måte enn på forumet her. Anonymkode: 22e2e...4cc Nei, dette har ingenting med folkeregisteret å gjøre. I kirkens arkiver står det folkeregisteret navnet hans registret etter loven, men eier av gravsteinen ( fester) bestemmer hva som står på den ( innen rimelighetens grenser ). Anonymkode: e0a03...e84 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. august #42 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): årsaken til at vi byttet navn er vell ikke så viktig.så lenge det ikke var støtende og siden vi planla å gifte oss så byttet vi begge til min mor sitt pikenavn og byttet fornavn fordi vi ikke likte de navnene vi hadde. Anonymkode: cccb9...b4d Årsaken er vesentlig. Svært få går så langt som å bytte fornavn selv om de ikke liker navnet sitt. At to mennesker gjør det samme, tyder på at den ene har påvirket den andre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #43 Del Skrevet 28. august Brunello skrev (5 minutter siden): Årsaken er vesentlig. Svært få går så langt som å bytte fornavn selv om de ikke liker navnet sitt. At to mennesker gjør det samme, tyder på at den ene har påvirket den andre. TS stiller visse spørsmål i HI. Årsaken til navnebytte er faktisk ikke relevant for de spørsmålene hun stiller. Anonymkode: 0d9c1...055 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. august #44 Del Skrevet 28. august (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS stiller visse spørsmål i HI. Årsaken til navnebytte er faktisk ikke relevant for de spørsmålene hun stiller. Anonymkode: 0d9c1...055 Spørsmålene er besvart av andre. Det er selvsagt relevant dersom årsaken til at navnebyttet ikke aksepteres er hvordan og hvorfor det ble byttet. Ikke om det er lovlig, men det gir en forståelse av hvorfor det ble sånn. Endret 28. august av Brunello 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #45 Del Skrevet 28. august Brunello skrev (6 minutter siden): Spørsmålene er besvart av andre. Det er selvsagt relevant dersom årsaken til at navnebyttet ikke aksepteres er hvordan og hvorfor det ble byttet. Ikke om det er lovlig, men det gir en forståelse av hvorfor det ble sånn. Ja, jeg skjønner jo hva du mener, men det behøver ikke være sekt-liknende tilstander. Hun skriver feks de har tatt hennes mors pikenavn og skulle flytte ( dit der det navnet kommer fra?). Moren hans har lagt han i samme grav som far hans, og jeg kan enkelt forestille meg at hun ønsker deres familienavn på feks felles eller nabostein der. Å bytte fornavn er sjeldnere, men likevel noe som forekommer, og kan jo være de har gjort det samtidig når de først byttet etternavn og da måtte få nye papirer på alt likevel. Anonymkode: e0a03...e84 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 28. august #46 Del Skrevet 28. august Men hvordan ble det til at familien hans tok styringen? Var ikke du satt opp som pårørende? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #47 Del Skrevet 28. august Årsaken var at jeg sto fram på riksdekkende tv med navn og ansikt i en svært graverende sak og dette er noe jeg ikke ønsker og bli identifisert med nå i etterkant,det var derfor jeg skiftet navn og at han gjorde det samme var ikke påvirket av meg. Men etternavn var pga vi hadde planer om og gifte oss. Anonymkode: cccb9...b4d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #48 Del Skrevet 28. august Jo jeg var satt opp som pårørende. Anonymkode: cccb9...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #49 Del Skrevet 28. august Forundret.. skrev (1 minutt siden): Men hvordan ble det til at familien hans tok styringen? Var ikke du satt opp som pårørende? Moren er nærmeste pårørende etter loven, du kan bare ha en fester om gangen. De var ikke gift og hadde tydeligvis ikke andre kontrakter som dikterte noe annet. Anonymkode: e0a03...e84 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #50 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo jeg var satt opp som pårørende. Anonymkode: cccb9...b4d Du var sikkert satt opp som pårørende på sykehuset/helsevesenet. Det blir noe annet. Det er vel en grunn til at familien hans tok seg av gravferden, uansett så var det det som skjedde. Du har ingen rettigheter ift gravstedet og gravstein nå. Om det er/var riktig etisk er så, men sånn er det. Anonymkode: 0d9c1...055 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #51 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Årsaken var at jeg sto fram på riksdekkende tv med navn og ansikt i en svært graverende sak og dette er noe jeg ikke ønsker og bli identifisert med nå i etterkant,det var derfor jeg skiftet navn og at han gjorde det samme var ikke påvirket av meg. Men etternavn var pga vi hadde planer om og gifte oss. Anonymkode: cccb9...b4d Og denne graverende saken er sikkert en medvirkende årsak til at de ikke ønsker å forholde seg til deg nå. Og det må du bare respektere. Anonymkode: af402...adc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #52 Del Skrevet 28. august Forundret.. skrev (11 minutter siden): Men hvordan ble det til at familien hans tok styringen? Var ikke du satt opp som pårørende? https://www.kirken.no/nn-NO/fellesrad/lindesnes/gravferd/hva-skjer-etter-et-dodsfall/ «Gravferdsloven foreskriver i hvilken rekkefølge nærmeste familie kan ta ansvar for den som er død og tilrettelegge for seremoni og gravlegging. Dette er: ektefelle, barn (ikke nødvendigvis i aldersrekkefølge), foreldre, barnebarn, besteforeldre, søsken, søskens barn og foreldres søsken. Den ansvarlige må være over 18 år.». - Her var ingen ektefelle, ingen barn, da er gjenlevende mor nærmeste pårøre de. Loven må nesten være litt tydelig på slike ting som dette, avgjørelser etter et dødsfall må tas rimelig kjapt, og man kan ikke ha mange kokker i sving da. Når det er sagt skjønner jeg godt at TS synes dette er vondt, spesielt siden de snart skulle gifte seg ❤️ Anonymkode: e0a03...e84 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #53 Del Skrevet 28. august Men de var jo veldig opptatt av erstatningen jeg fikk da etter den saken/hendelsen...så jeg ser ikke helt det at det skal være årsaken til at de ikke har tatt hensyn til at han har/hadde byttet navn. Jeg vil ikke gå i detalj om hva som var årsaken til at jeg måtte gå til det skritt og kontakte media for det har lite med saken og gjøre og om dere ikke kan vise litt mer respekt enn dette så er dere smålig og jeg angrer på at jeg i det hele tatt spurte. Anonymkode: cccb9...b4d 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #54 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men de var jo veldig opptatt av erstatningen jeg fikk da etter den saken/hendelsen...så jeg ser ikke helt det at det skal være årsaken til at de ikke har tatt hensyn til at han har/hadde byttet navn. Jeg vil ikke gå i detalj om hva som var årsaken til at jeg måtte gå til det skritt og kontakte media for det har lite med saken og gjøre og om dere ikke kan vise litt mer respekt enn dette så er dere smålig og jeg angrer på at jeg i det hele tatt spurte. Anonymkode: cccb9...b4d Jeg tror nok hovedsakelig de ønsker familienavnet på gravsteinen, spesielt dersom han ligger med sin far. Prøv å gi slipp på dette, det er bare bokstaver på en stein - og forandrer ingenting av det som var mellom dere, det kan ingen ta fra deg ❤️ Anonymkode: e0a03...e84 6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #55 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror nok hovedsakelig de ønsker familienavnet på gravsteinen, spesielt dersom han ligger med sin far. Prøv å gi slipp på dette, det er bare bokstaver på en stein - og forandrer ingenting av det som var mellom dere, det kan ingen ta fra deg ❤️ Anonymkode: e0a03...e84 Dette. Anonymkode: 0d9c1...055 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #56 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Han ga jo ufattelig mye beskjeder om at han ikke het...... ....... Lenger men ...... ......... Og jeg har samme etternavn som han og skiftet også fornavn. Anonymkode: cccb9...b4d Kan du fortelle hvorfor han byttet både fornavn og etternavn? Anonymkode: 25c0d...283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #57 Del Skrevet 28. august Fordi han ville ikke ha noe med familien og gjøre. Han meldte seg ut av familien sa han til moren da ingen av de stlllte opp for han. Dette sa han var årsaken til at han byttet navn Anonymkode: cccb9...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #58 Del Skrevet 28. august føler det blir helt feil av meg og skrive hans personlige mening og årsakene til hvorfor han ikke lenger var komfortabel med det navnet han hadde. Av respekt for han så må dette være godt nok svar Anonymkode: cccb9...b4d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #59 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva/hvem bestemmer hvem som er fester/nærmeste pårørende? Vil tippe det er mange der ute som kan gå på denne smellen og som ikke vet at ens foreldre automatisk har denne retten?? Det var ikke ts som skrev det. Anonymkode: d3325...768 Loven er ganske klar der. Gift så er det kona. Ikke gift så er det barna. Ikke barn så er det foreldre. Ikke foreldre så er det søsken. Ikke søsken så er det søskenbarn. Ikke søskenbarn så har dem som regel en person som tar seg av dem på en måte som det faller naturlig at dem tar ansvar. Ingen som tar ansvar så er det kommune som tar over. Men det aller fleste lar kjæreste/ samboer ta ansvar. Det er det fineste å gjør. Men det finnes noen som kanskje ikke liker den partneren dem er med så da vil dem ikke slippe dem til. Fester på grava kan hvem som helst være. Men det er den som har loven på sin side som i utganspunktet kan deiligere den oppgaven. Og det skrives under papir på hvem som er fester. Avdøde er registrert med det navnet som står i folkeregisteret. Og man kan skrive det man vil på gravsteinen. Så lenge det ikke er støtende det som står der. Anonymkode: bbc72...b8c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 28. august #60 Del Skrevet 28. august (endret) Når det er foretatt navnebytte og det er folkeregistret så er det jo vannvittig at familien har oversett dette. Endret 28. august av Forundret.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå