Gå til innhold

Gravlagt under feilt navn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nok "nærmeste pårørende"/ fester som bestemmer dette. Personlig ville jeg aldri gjort noe slikt mot barnet mitt. Hvis de bytter navn (enten fra Trine Hansen til Maria Mortensen eller til Torstein Mortensen) så er det ikke min plass å nekte dem sitt eget navn på grava. Med forbehold om at jeg kun vet en brøkdel av hva som foregår her, vil jeg påstå at det er respektløst mot den avdøde.

Anonymkode: e3701...2f7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

familien hans har overstyrt meg,jeg personlig synes det er veldig rart at han er begravet under feilt navn.

Moren hans fikk beskjed gjentatte ganger av han at han ikke het det gml navnet,men det nye.

Føler meg så maktesløs.

Dødsfallet kom som et sjokk og som sagt brått og uventet og jeg var nok i sjokk den første tiden.

Anonymkode: cccb9...b4d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort. For en bitter familie. 

Anonymkode: 079d0...3fc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi Skiftet både fornavn og etternavn.

Er ikke barn inni bildet.

Jeg føler at jeg ble utestengt og som jeg skrev så var jeg i sjokk.

Jeg sørger ennda og jeg har ikke tatt av meg ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke gravlagt under feil navn. Gravplassoversikten bruker det folkeregistrerte navnet, så det er nok riktig. Hva som står på gravstein er opptil eier/fester å bestemme. Det trenger ikke en gang være navn på steinen.

Anonymkode: 81b26...312

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

familien hans har overstyrt meg,jeg personlig synes det er veldig rart at han er begravet under feilt navn.

Moren hans fikk beskjed gjentatte ganger av han at han ikke het det gml navnet,men det nye.

Føler meg så maktesløs.

Dødsfallet kom som et sjokk og som sagt brått og uventet og jeg var nok i sjokk den første tiden.

Ja, selvfølgelig - det var nok en tøff tid ❤️ ja som sagt i utganspunktet så er det festers rett / plikt til å sørge for gravminne , og som da eier det ( jeg la ved link til gravferdsloven for et par innlegg siden).  Men dersom dere har avtalt at de skal bestille og har betalt for den, så har du jo sagt fra deg den retten/plikten. Så jeg må ærlig si jeg er i tvil her? Mulig du juridisk kan ta kontakt med firmaet som leverte steinen og kreve den endret / fjernet ( da for din regning) i kraft av å være fester… men de forholder seg jo først og fremst til den som har betalt gravsteinen, og har jo levert og fått betalt for en (dyr) vare av de… 

Anonymkode: e0a03...e84

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte navn fullstendig er en ganske ekstrem handling. Svært få gjør det. Noe sier meg at årsaken til at familien ikke ønsker å benytte det nye navnet er forhold ts ikke har redegjort for, og at grunnen ville ha medført en del svar i familiens favør

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men skrev ikke du at du er fester til barna hans blir store?   På et eller annet tidspunkt må dere jo ha hatt en samtale der det ble avtalt at noen andre enn deg skulle bestille gravstein? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke skrevet at barna hans har blitt store.

Er ikke barn involvert

Familien hans ga meg beskjed om at jeg skulle velge 2 sanger til bisettelsen.

Ingen annen avtale er gjort og det kom som et sjokk da jeg fikk bilde av gravsteinen .

Her har familiens egne ønsker blitt prioritet,jeg som har vært sammen med han hver dag  i 20 år ble liksom bare glemt.

Han er også blitt satt ned (urne)i faren sin grav og det er langt unna meg så jeg kan ikke besøke han heller og tenne lys og legge ned blomster og snakke med han.

Jeg savner han så ufattelig mye.

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1996-06-07-32  

§ 15.Festerens rettigheter og plikter.

«Festeren har rett til å bestemme hvem som skal gravlegges i graven og forsyne graven med gravminne samt ellers rå over den, om ikke annet følger av gjeldende bestemmelser. Festeren har plikt til å holde graven i hevd.»    Sitat slutt-  men, hvis du har inngått en privat avtale og gitt denne plikten til noen andre, så er det ikke like enkelt lenger… 

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok "nærmeste pårørende"/ fester som bestemmer dette. Personlig ville jeg aldri gjort noe slikt mot barnet mitt. Hvis de bytter navn (enten fra Trine Hansen til Maria Mortensen eller til Torstein Mortensen) så er det ikke min plass å nekte dem sitt eget navn på grava. Med forbehold om at jeg kun vet en brøkdel av hva som foregår her, vil jeg påstå at det er respektløst mot den avdøde.

Anonymkode: e3701...2f7

Men hva/hvem bestemmer hvem som er fester/nærmeste pårørende? Vil tippe det er mange der ute som kan gå på denne smellen og som ikke vet at ens foreldre automatisk har denne retten?? 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men skrev ikke du at du er fester til barna hans blir store?   På et eller annet tidspunkt må dere jo ha hatt en samtale der det ble avtalt at noen andre enn deg skulle bestille gravstein? 

Det var ikke ts som skrev det. 

Anonymkode: d3325...768

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de trådene der jeg tenker historien ville sett veldig annerledes ut om hans familie fortalt den. Det er veldig spesielt at begge i ett par skifter både for og etternavn, det høres helt ærlig ikke friskt ut. Hvis han skiftet fra sitt vanlige norske navn til sitt spillnavn i WoW og et felles etternavn dere syns var mystisk vakkert, så kan jeg faktisk godt forstå familien. Faktum er uansett at han er død og får det ikke med seg, du har ikke betalt steinen og kommer ikke til å se den, ikke bruk mer energi på dette. 

Anonymkode: 55ca5...bcf

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi byttet begge fornavn og etternavn hos folkeregisteret da vi planla bryllup i framtiden.

Vi hadde kjøpt gifte ringer og skulle gifte oss når jeg var blitt friskere.

Jeg hadde hjertesvikt og var innlagt på sykehuset og da avtalte vi at vi skulle gifte oss så fort som mulig.

Dette var det flere sykepleiere som fikk med seg.

Dette har jo ikke noe med gravstein og gravsted å gjøre...

Anonymkode: 0d9c1...055

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han ga jo ufattelig mye beskjeder om at han ikke het...... ....... Lenger men ...... ......... Og jeg har samme etternavn som han og skiftet også fornavn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gjerne/ofte men ikke alltid de som arver som tar seg av dette. De som betaler for begravelse, seremoni osv bestiller også gravsten. 

Anonymkode: 0d9c1...055

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva/hvem bestemmer hvem som er fester/nærmeste pårørende? Vil tippe det er mange der ute som kan gå på denne smellen og som ikke vet at ens foreldre automatisk har denne retten?? 

Det var ikke ts som skrev det. 

Anonymkode: d3325...768

Ok - beklager - jeg trodde det var ts- hvem blandet seg inn med den kommentaren da?  Nei da er det jo automatisk nærmeste pårørende etter loven dersom man ikke avtaler annet, jmf gravferdsloven. Det er kun en som kan stå som fester om gangen, men det er fritt for pårørende seg i mellom å avtale hvem det skal være. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han ga jo ufattelig mye beskjeder om at han ikke het...... ....... Lenger men ...... ......... Og jeg har samme etternavn som han og skiftet også fornavn.

Ja, jeg skjønner dette er vondt for deg - men for å svare på spørsmålet ditt i HI om hvem du kan kontakte, så er jo det da ingen - fester bestemmer dette. Kondolerer med tapet ditt ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

årsaken til at vi byttet navn er vell ikke så viktig.så lenge det ikke var støtende og siden vi planla å gifte oss så byttet vi begge til min mor sitt pikenavn og byttet fornavn fordi vi ikke likte de navnene vi hadde.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor skiftet dere begge fornavn også? Det er veldig uvanlig å gjøre det og jeg tror nok det er mye her du ikke forteller og som forklarer hvorfor de har valgt å bruke hans opprinnelige navn på gravstøtten.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.jeg lurer på noe.

I 2015 skiftet jeg og min avdøde samboer navn.

Nå er han dessverre død og siden vi bare var samboer igjennom 20 år så har jeg lite jeg skulle sagt.

Han døde brått og uventet så han fikk ikke sagt sin mening om dette.

Men jeg vet at han han ikke ville ha noe med det gml navnet og gjøre.

Jeg har ikke noe jeg skulle sagt om dette,gravsted og alt annet.

Nå har det seg slik at han er blitt gravlagt under det gml navnet sitt og det står også på gravsteinen.

Er dette lov?

Begge to har skiftet navn hos folkeregisteret og jeg vet at min kjære hadde snudd seg i graven om han visste dette.

Hva kan jeg gjøre? Hvem kan jeg evnt kontakte?

Dette er noe jeg ikke vet hvor jeg skal kontakte så derfor spør jeg her.

Du får begynne med å snakke med dem som har med navn å gjøre, Folkeregisteret his Skatteetaten. De må kunne veilede deg og der kan du forklare situasjonen på en annen måte enn på forumet her. 

Anonymkode: 22e2e...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...