AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Del Skrevet 28. august Hei.jeg lurer på noe. I 2015 skiftet jeg og min avdøde samboer navn. Nå er han dessverre død og siden vi bare var samboer igjennom 20 år så har jeg lite jeg skulle sagt. Han døde brått og uventet så han fikk ikke sagt sin mening om dette. Men jeg vet at han han ikke ville ha noe med det gml navnet og gjøre. Jeg har ikke noe jeg skulle sagt om dette,gravsted og alt annet. Nå har det seg slik at han er blitt gravlagt under det gml navnet sitt og det står også på gravsteinen. Er dette lov? Begge to har skiftet navn hos folkeregisteret og jeg vet at min kjære hadde snudd seg i graven om han visste dette. Hva kan jeg gjøre? Hvem kan jeg evnt kontakte? Dette er noe jeg ikke vet hvor jeg skal kontakte så derfor spør jeg her. Anonymkode: cccb9...b4d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Del Skrevet 28. august Det er ikke forbudt å skrive feil navn på gravsteinen. Anonymkode: dcf8f...b33 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Del Skrevet 28. august Det er jo ikke mye du kan gjøre. Men om dere var samboere gjennom så mange år og du bodde sammen med han når han døde så er det veldig merkelig at du ikke har hatt noe med bergavelsen å gjøre. Men uansett så får du ikke gjort noe om han ikke har skrevet ned noe. Han vil jo fortsatt stå som død i offentlige registre, så blir det jo opp til familien om de vil ha det gamle navnet hans på gravsteinen. Anonymkode: bf58b...9d2 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Del Skrevet 28. august Du kan ikke gjøre noe. Familien bestemmer hva som står på gravstein. Dette er en av veldig mange grunner til at jeg alltid vil anbefale ekteskap. På et sted i livet er det mer naturlig å etablere en ny familie. I stedet for at din nærmeste juridiske familie er mor og far, der både helsevesen, jussen, staten, og alt, vil se på disse som din nærmeste familie. Anonymkode: 57d8b...748 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Del Skrevet 28. august Han er ikke gravlagt under feil navn. Han er gravlagt under det navnet familien ønsker at skal stå på gravsteinen og det er de som bestemmer. Hvis det var viktig for dere at den gjenlevende parten skulle bestemme slike ting om den andre døde skulle dere giftet dere i løpet av de 20 årene dere var sammen. Anonymkode: ddfa7...e72 13 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Del Skrevet 28. august Kanskje du kan legge et inngravert hjerte på graven. Med hans folkeregistrerte navn. Anonymkode: 42fbb...7a3 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Del Skrevet 28. august Det er pårørende som bestiller steinen og «eier» den, og ved bestilling oppgir man hva som skal stå på den. Innen rimelighetens grenser ( ikke obskønt) kan man skrive hva man vil, og er teknisk sett ikke nødt til å oppgi fullt navn engang… synes også dette var ufint gjort, men du har ikke noe å komme med juridisk sett ❤️ Anonymkode: e0a03...e84 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er pårørende som bestiller steinen og «eier» den, og ved bestilling oppgir man hva som skal stå på den. Innen rimelighetens grenser ( ikke obskønt) kan man skrive hva man vil, og er teknisk sett ikke nødt til å oppgi fullt navn engang… synes også dette var ufint gjort, men du har ikke noe å komme med juridisk sett ❤️ Anonymkode: e0a03...e84 Jeg skrev pårørende, men fester er vel et bedre ord. Anonymkode: e0a03...e84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 28. august #9 Del Skrevet 28. august Samboere i 20 år. Det burde betydd noe. Synd hans familie ikke tok hensyn til hans sitt ønske. 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #10 Del Skrevet 28. august Jeg syns det er helt sykt at familien gravlegger han under et navn han ikke heter lenger? Anonymkode: 21473...692 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #11 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Han er ikke gravlagt under feil navn. Han er gravlagt under det navnet familien ønsker at skal stå på gravsteinen og det er de som bestemmer. Hvis det var viktig for dere at den gjenlevende parten skulle bestemme slike ting om den andre døde skulle dere giftet dere i løpet av de 20 årene dere var sammen. Anonymkode: ddfa7...e72 Det er jo feil når mannen faktisk byttet navn i folkeregisteret og ikke ville ha noe med det gamle navnet å gjøre. Det er jævla respektløst av familien å gravere inn det gamle navnet. Anonymkode: 4d1f6...b22 20 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #12 Del Skrevet 28. august Syns det er rart familien gravla med et navn han ikke brukte Dette viser og hvor mye samboere mister av rettigheter å være med å bestemme ved død. Etter 20 år burde dere enten skrevet et testament om ønske eller gifter dere Anonymkode: d91b5...529 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #13 Del Skrevet 28. august Jeg føler med deg TS og jeg syns det er smått av familien å velge gjøre dette, i slike saker tenker jeg at jeg håper Lilly Bendris har rett, at man faktisk kan gå gijen og plage folk 😝 jeg ville definitivt ha plaget familien min for dette.. Anonymkode: 0d891...67c 6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #14 Del Skrevet 28. august Var du i forhold med avdøde da han døde? Min kjæreste og særboer gjennom 15 år gikk bort i vinter, og jeg er den som har ordnet med både begravelse og gravstein og tatt med hans barn på avgjørelsen. Selv om vi var særboere har jeg blitt behandlet som en av hans familie. Har dere skiftet både fornavn og etternavn, eller bare etternavn? Var hans foreldre/ søsken klar over dette? Høres merkelig ut at du ikke hadde noe med gravsteinen å gjøre når dere har vært sammen i 20 år Anonymkode: 25c0d...283 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #15 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo feil når mannen faktisk byttet navn i folkeregisteret og ikke ville ha noe med det gamle navnet å gjøre. Det er jævla respektløst av familien å gravere inn det gamle navnet. Anonymkode: 4d1f6...b22 Enig i at det er respektløst gjort, men gravsteinen er egentlig privat eiendom som tilhører fester av graven - og de bestemmer hva som skal stå der. Det er ikke staten som bestemmer over steinen. Anonymkode: e0a03...e84 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #16 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var du i forhold med avdøde da han døde? Min kjæreste og særboer gjennom 15 år gikk bort i vinter, og jeg er den som har ordnet med både begravelse og gravstein og tatt med hans barn på avgjørelsen. Selv om vi var særboere har jeg blitt behandlet som en av hans familie. Har dere skiftet både fornavn og etternavn, eller bare etternavn? Var hans foreldre/ søsken klar over dette? Høres merkelig ut at du ikke hadde noe med gravsteinen å gjøre når dere har vært sammen i 20 år Anonymkode: 25c0d...283 Jeg er også fester av graven til hans barn blir voksne. Anonymkode: 25c0d...283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #17 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er også fester av graven til hans barn blir voksne. Anonymkode: 25c0d...283 Men da er det jo du som skulle bestilt steinen? Dersom du har gitt fra deg den forretten så er du jo like langt igjen- ble det avtalt at de skulle bestille og betale stein? Jeg har bestilt en gang på vegne av min tante, og da oppgav jeg hennes navn som fester selv om jeg ordnet alt praktisk. Da må du evt kreve den fjernet, og kjøpe din egen og sette ned - eller kreve at den blir slipt ned og endret. Men dersom dette er barna hans spørs det om det er en kamp verdt å ta…? Anonymkode: e0a03...e84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #18 Del Skrevet 28. august Hvem bestilte gravsteinen? Anonymkode: 08916...aaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #19 Del Skrevet 28. august Vi byttet begge fornavn og etternavn hos folkeregisteret da vi planla bryllup i framtiden. Vi hadde kjøpt gifte ringer og skulle gifte oss når jeg var blitt friskere. Jeg hadde hjertesvikt og var innlagt på sykehuset og da avtalte vi at vi skulle gifte oss så fort som mulig. Dette var det flere sykepleiere som fikk med seg. Anonymkode: cccb9...b4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #20 Del Skrevet 28. august https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1996-06-07-32 § 15.Festerens rettigheter og plikter. «Festeren har rett til å bestemme hvem som skal gravlegges i graven og forsyne graven med gravminne samt ellers rå over den, om ikke annet følger av gjeldende bestemmelser. Festeren har plikt til å holde graven i hevd.» Sitat slutt- men, hvis du har inngått en privat avtale og gitt denne plikten til noen andre, så er det ikke like enkelt lenger… Anonymkode: e0a03...e84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå