Gå til innhold

16-åringen har fått klamydia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren har vært uforsiktig og er nå smittet med klamydia. Heldigvis fortalte hun det selv, så hun kan få litt hjelp til håndtering og sortering. Siden hun er medisinsk myndig så har ikke jeg tilgang til rådene fra lege. 
Hva gjør vi nå? Streng leksjon om kondombruk er gjennomført, pinlige telefoner til seksualpartnere også. 
Noen med råd og tips? 

Anonymkode: 2ae32...bae

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hva skal man gjøre? Ta medisinen, og håpe hun har lært en lekse her? Være glad det ikke var en graviditet, eller en verre sykdom… 

Anonymkode: 1eb39...332

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Regner med hun har lært nå. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Datteren har vært uforsiktig og er nå smittet med klamydia. Heldigvis fortalte hun det selv, så hun kan få litt hjelp til håndtering og sortering. Siden hun er medisinsk myndig så har ikke jeg tilgang til rådene fra lege. 
Hva gjør vi nå? Streng leksjon om kondombruk er gjennomført, pinlige telefoner til seksualpartnere også. 
Noen med råd og tips? 

Råd og tips utover det dere har gjort får hun vel fra legen sin. 

Anonymkode: 4481d...fce

• Liker 13
Skrevet

Rådene og tipsene kan sammenfattes til:

1. Ta medisinen som foreskrevet.

2. Informer seksualpartnere.

3. Bruk kondom i framtida for å unngå ny runde.

Mer er det faktisk ikke.

Anonymkode: 29aa8...c96

• Liker 20
Skrevet

Antar hun får medisin. Lag en kopp te til henne og vær glad for at hun forteller deg ting. 

Anonymkode: 4daa9...8b8

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Bare gi ros for at hun testet seg og var åpen om det. Det er ingen biggie og dessverre helt vanlig. Oppfordre til prevensjon eller i det minste hyppig testing.

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen med råd og tips? 

Hva gjør man? 

Er tilstede for barnet sitt, støtter og lytter. 

Råd og annet får hun av helsepersonell. Beste leksjonene om bruk av kondom er at man har fått kjønnssykdom..  Hun trenger nok ikke noe "streng" samtale med dere om det - det er ingen nytte i..  Vær glad hun fortalte dere det - for det måtte hun faktisk ikke. 

Ringe seksualpartnere er hennes jobb - la henne ta det selv - det er konsekvensen av situasjonen. 

Anonymkode: f1f1c...20d

• Liker 7
Skrevet

Tenker nok er sakt og har hun ikke lært nå vil hun nok aldri lære. Du kan messe mer om det og risikere at hun blir så dritt lei at hun ikke forteller deg andre ting i fremtiden, men det er ditt valg.

PS: Medisinene hun må gå på gjør at en blir mye lettere solbrent, så lurt å holde seg unna sola, det er ikke kødd.

Anonymkode: ab2ce...1c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

har hun gått med det lenge tror hun? 

ville kanskje kostet på en ul hos gyn for å sjekke eventuelle skader på eggledere hvis ja. det er godt å vite tidlig hvis man kommer til å streve med å få barn. 

Anonymkode: 24bf5...3a2

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Rådene og tipsene kan sammenfattes til:

1. Ta medisinen som foreskrevet.

2. Informer seksualpartnere.

3. Bruk kondom i framtida for å unngå ny runde.

Mer er det faktisk ikke.

Det har de gjort. Leste du ikke HI? 

Anonymkode: 197a6...baf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noen med råd og tips? 

Ingen er forsikret mot noe sånt. Man kan gifte seg med sin første partner og være trofast, så er man plutselig smittet fordi partner har vært "rundt". 

Veldig bra at hun tester seg og forteller det til deg - som sagt, hun er medisinsk myndig og kunne ha droppet å fortelle hvis hun ikke stolte på deg. 

Anonymkode: fbfe2...405

• Liker 4
Skrevet

Slutt å ha tilfeldig sex. Kondom hjelper bare i noen tilfeller. 

Anonymkode: 31dfc...319

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

har hun gått med det lenge tror hun? 

ville kanskje kostet på en ul hos gyn for å sjekke eventuelle skader på eggledere hvis ja. det er godt å vite tidlig hvis man kommer til å streve med å få barn. 

Anonymkode: 24bf5...3a2

Det vet man ikke av å ta UL. Man kan ikke se på UL om egglederne er åpne. Det er kun undersøkelsen HyCoSy som brukes for å se om egglederne er åpne (kontrast i eggleder) og det gjøres nok ikke uten at man har prøvd å bli gravid i ett års tid. 

Jeg hadde nok selv klamydia rundt ett år da jeg var i slutten av tenårene, fordi jeg ble smittet av en kjæreste jeg hadde da og jeg hadde testet meg i forkant av at vi ble sammen, men tydeligvis ikke han. Jeg kunne fint bli gravid likevel. Det er ikke veldig vanlig å utvikle bekkeninfeksjon av klamydia selv om man går med det lenge. Å få klamydia flere ganger øker risikoen. 

Jeg tenker også at det ikke er uvanlig for en tenåring å få klamydia, og man skal være forsiktig med å "ta helt av" og gi alskens slags leksjoner om dette, for da risikerer man heller at jenta ikke snakker med foreldrene noen gang igjen om slikt som dette. Det er nok å snakke på en fin måte om kondombruk.

Anonymkode: 4b1a5...e1e

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Slutt å ha tilfeldig sex. Kondom hjelper bare i noen tilfeller. 

Anonymkode: 31dfc...319

På tide å gifte bort henne med andre ord. Og selv da kan det jo forekomme utroskap.. 

Anonymkode: 20f21...0ca

• Nyttig 2
Skrevet

Så fint at hun har vært åpen å fortalt om dette. Ikke sikkert det var så kult. 
ikke så mye mere å gjøre enn å informere partner og medisinere. Hun forstår vel viktigheten med kondom nå. Ros henne for åpenheten, dette skaper tillitt👏

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har de gjort. Leste du ikke HI? 

Anonymkode: 197a6...baf

Jo. Og svaret er at det ikke er mer å lure på.

• Liker 1
Skrevet

Hun må huske å ta anbefalte gynsjekker for celleforandringer. 

Dessverre enormt fort gjort. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er nok lurt å også ta en prat om HPV hvis hun ikke er klar over risikoen med det.

Jeg skulle ønske noen tok den praten med meg for noen år siden.

Anonymkode: 67fcf...482

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok lurt å også ta en prat om HPV hvis hun ikke er klar over risikoen med det.

Jeg skulle ønske noen tok den praten med meg for noen år siden.

Anonymkode: 67fcf...482

Barnet til TS er sannsynligvis vaksinert mot HPV 16 og 18.

Anonymkode: 4b1a5...e1e

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...