Gå til innhold

Langvarig hoste etter korona

Anbefalte innlegg

Jeg ble syk i juni, ingen feber, men hodepine og forkjølelse i to uker. Sjekket meg ikke for korona. Hostet i hele sommer. I juli ble jeg syk på nytt, feber i tre dager, hodpine og veldig snørrete. Fikk positiv koronatest. Nå 5 uker etterpå så hoster jeg som besatt. Hoster opp slim som varierer om det er tynt og blankt, eller tjukt og gult. Gikk til legen og hun sa at det var vanlig å hoste i 8 uker etter korona, tok ingen tester, men jeg fikk resepte på cosylan. Cosylan hjalp mot hosten, men gjorde slimsituasjonen mye verre. Jeg våknet om natta av at jeg fikk for lite luft og måtte hoste. Hoster så jeg kaster opp innimellom. Sluttet på cosylan igjen og det bedret slimet, men hostingen er like ille og det er plagsomt ikke bare for meg selv, men for alle rundt meg også. Det blir vanskelig å være sosial også. Er det noen med tilsvarende erfaring som vet om noe som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1792235-langvarig-hoste-etter-korona/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ha fått kikhoste?

Cosylan er noe dritt jeg liker bedre den andre solvipect comp da er det lettere å få opp det som skal opp, cosylan demper for mye og smaker grusomt. Her i hus har vi alltid den "astmahosten" i 3-4 uker etter at vi er skikkelig syke, det er helt jævlig og man plager både seg selv og de rundt men det er så lite man an gjøre med det.

Damp eller kald luft føler jeg hjelper litt og selvsagt ligge høyt men det vet du nok allerede. 

Anonymkode: 6a37c...e02

Jeg sliter også med mye slim, etter korona inf , for 8 mnd siden. Ikke så ille som det du beskriver, men plagsomt til tider. Kommer  gjerne opp mye blank slim , ( når brekker meg) spesielt etter måltider.  Og føler  ofte en klump som sitter på strupehodet 

Er medlem av FB gruppen for langtidssyke . Ser mange som sliter med det samme som deg Både langvarig hoste og med masse slim . Noen har prøvd astma medisiner . Har du prøvd Bronkyl? Det kan hjelpe 

Ser også at drikke et glass lunket vann med sitron , på morgenen før en inntar noe annet, er anbefalt 

Jeg har også fått hjerteproblemer. Startet opp med hjertemedisin ( høyt BT puls) noe dritt 🙁

God bedring ❤️

Sjekk ut mini-PEP blåsefløyte. Helt fantastisk - og undervurdert! - hjelpemiddel mot hoste og slimhoste!

https://www.lhl.no/sunnere-liv/slimmobilisering/

https://www.vestreviken.no/behandlinger/kols/bruk-av-mini-pep#daglig-renhold

Noen apoteker har slike, sykehus skal ha (men er vel vanskeligere å få tak i der om man ikke er innlagt), noen kommunefysioterapeutavdelinger har.

Anonymkode: 781f0...02e

Sol79 skrev (3 timer siden):

Jeg ble syk i juni, ingen feber, men hodepine og forkjølelse i to uker. Sjekket meg ikke for korona. Hostet i hele sommer. I juli ble jeg syk på nytt, feber i tre dager, hodpine og veldig snørrete. Fikk positiv koronatest. Nå 5 uker etterpå så hoster jeg som besatt. Hoster opp slim som varierer om det er tynt og blankt, eller tjukt og gult. Gikk til legen og hun sa at det var vanlig å hoste i 8 uker etter korona, tok ingen tester, men jeg fikk resepte på cosylan. Cosylan hjalp mot hosten, men gjorde slimsituasjonen mye verre. Jeg våknet om natta av at jeg fikk for lite luft og måtte hoste. Hoster så jeg kaster opp innimellom. Sluttet på cosylan igjen og det bedret slimet, men hostingen er like ille og det er plagsomt ikke bare for meg selv, men for alle rundt meg også. Det blir vanskelig å være sosial også. Er det noen med tilsvarende erfaring som vet om noe som kan hjelpe?

Du kan ha kikhoste/100 dagers hoste. Ikke stort å gjøre noe med så lenge etter at dette startet. Men fastlegen din har vært «sløv» med å ikke teste deg. 
Mycoplasmalungebetennelse florerer og nå. 
Gå tilbake til legen. 

Anonymkode: 317c1...64b

Gå tilbake til legen.

Bare tull at du skal plages så. Det finnes tabletter som demper slim, bruker det selv til natt, og astmaspray kan brukes av flere enn folk med astma. Får spray som hjelper med å åpne luftveiene.

Fortell legen om at du våknet på natta av å ikke få puste og er nærmest kvalt av slim, det vil få leger til å reagere er min erfaring.

Anonymkode: d2a60...427

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå tilbake til legen.

Bare tull at du skal plages så. Det finnes tabletter som demper slim, bruker det selv til natt, og astmaspray kan brukes av flere enn folk med astma. Får spray som hjelper med å åpne luftveiene.

Fortell legen om at du våknet på natta av å ikke få puste og er nærmest kvalt av slim, det vil få leger til å reagere er min erfaring.

Altså, de prøver seg gjerne først på den minst minimale behandlingen. Men når det bare gjør situasjonen verre har det for meg vært greit å bli tatt mer på alvor, og prøve ut andre ting.

All sympati til deg, vet hvor fælt det er å ha det sånn ❤️

Men gå tilbake til legen.

Du ksn kjøpe reseptfrie brusetabletter på apotek, de hjelper for å løse opp slim som har satt seg. Jeg husker ikke hva de heter, men bare spør på apoteket, tror de kommer i et grønt og hvitt rør. 

Anonymkode: 59598...b23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...