AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Jeg hadde egentlig ikke planlagt å kjøpe bolig nå, men da drømmeboligen dukket opp klarte jeg å skrape sammen nok penger til egenkapital og vant budrunden forrige uke. Overtakelse er om under en måned hvilket betyr at jeg ikke vil få noe mer lønn før overtakelsen og dermed ikke har råd til boligkjøperforsikring... Hva gjør man da? Burde jeg ta et lite forbrukslån for å kunne legge til boligkjøperforsikringen? Anonymkode: 602e8...0ec
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Ja set hadde jeg gjort! Gratulerer med drømmehuset 🥰 Anonymkode: 66238...574 2 3
Hensatt Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 Om du har advokatforsikring (f.eks gjennom et fagforbund) kan de hjelpe deg om det skulle oppstå en tvist i etterkant. Du mister ingen rettigheter ved å ikke ha boligkjøpsforikring. 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 Dette hadde jeg lånt penger til, tatt av sparekonto eller panta flasker. Dvs gjort hva som helst for å få betalt, det kan fort bli skjebnesvangert å droppe. Anonymkode: 38fb5...df3 2 5
Gipetto Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 (endret) Men MÅ du ha boligkjøperforsikring da? Vi tilbyr boligkjøperforsikring fra Help, men de aller færreste kjøper denne da de allerede har advokatbistand gjennom innboforsikring. Edit: har selger tegner forsikring? Endret 28. august 2024 av Gipetto 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 Det er nok viktigere for selger å ha forsikring enn for kjøper. Som over her ville jeg kontaktet det forsikringsfirma du har i dag og hørt med dem hva de dekker, og hvordan bistand de eventuelt kan gi gjennom innboforsikring. Anonymkode: 03992...5d4 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Dette er ikke en nødvendig forsikring, og definitivt ikke noe du bør låne penger til. https://www.nrk.no/nordland/forbrukerradet-anbefaler-ikke-boligkjoperforsikring-1.16999758?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2ztjwnrG98LDDySVWo-pjx-QbL86BbeWuOixgNSTcxoHky5Zo9C5pXMx0_aem_5SWVwR7g5Oig_5kLeW0LtA Anonymkode: 6e9e3...b17 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 Hvordan har du fått finansiering til så dyr bolig at du ikke har ei eneste krone igjen på konto? Jeg har fått ganske tydelig fra banken at de ikke legger til grunn alle sparepenger og bufferkonto som egenkapital. At det forventes at man har noe buffer fortsatt. Anonymkode: 562eb...4fd 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 Hvis du har innboforsikring synes jeg ikke boligkjøperforsikring er veldig nødvendig. Viktigere å lese tilstandsrapporten med lupe. Anonymkode: c2928...9df 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 Er så glad vi hadde boligkjøperforsikring. De var helproffe, med spisskompetanse. Ordnet alt, trengte bare tre-fire telefoner med oss. Og vipps var 800 000 tilbake på kontoen. Ei venninne lente seg på innboforsikringen, og møtte en vegg i form av at hun måtte dokumentere opp selv, argumentere selv, og at de generelt på ikke var interessert i å hjelpe overhodet. Anonymkode: 1307f...444 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Skrevet 28. august 2024 Måtte forresten google, da jeg mente jeg husket litt feil. Det var huseiernes landsforbund hun fikk noe hjelp fra, men det var ganske håpløst, og lav beløpsgrense før hun måtte begynne å betale selv. Innboforsikring gjelder vel bare skader oppstått etter at man har kjøpt? Husker det var diskusjon også hos oss. Problemet var takkonstruksjon. Her var det boligkjøpforsikring som tok alt arbeid (uten egenandel) med det. Men lekkasje og skade på hus som følge av lekkasje var det husforsikringen som tok. Og tilsvarende innbo dersom det hadde vært skade på inventar. Anonymkode: 1307f...444
AlternativX Skrevet 28. august 2024 #12 Skrevet 28. august 2024 Veldig spesielt å kjøpe drømmeboligen uten å ha råd til boligkjøperforsikring? Da har du jammen meg ikke mye å gå på. Brukte du opp hele bufferkontoen? 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #13 Skrevet 28. august 2024 Hensatt skrev (1 time siden): Om du har advokatforsikring (f.eks gjennom et fagforbund) kan de hjelpe deg om det skulle oppstå en tvist i etterkant. Du mister ingen rettigheter ved å ikke ha boligkjøpsforikring. Det er svært liten dekning man får her, kontra fra boligkjøperforsikring som er opp til 1 mill. Og tro du meg, det fyker hundretusenvis av kroner til advokat hvis man ikke blir enige før rettssak. TS, du bør ha forsikring. Jeg kommer aldri til å kjøpe bolig uten forsikring, eller selge uten. Anonymkode: 225a5...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #14 Skrevet 28. august 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Er så glad vi hadde boligkjøperforsikring. De var helproffe, med spisskompetanse. Ordnet alt, trengte bare tre-fire telefoner med oss. Og vipps var 800 000 tilbake på kontoen. Ei venninne lente seg på innboforsikringen, og møtte en vegg i form av at hun måtte dokumentere opp selv, argumentere selv, og at de generelt på ikke var interessert i å hjelpe overhodet. Anonymkode: 1307f...444 Men du kan også risikere at de ikke gjør noe for deg. Fra lenken over Men ifølge Forbrukerrådet får mange boligkjøpere aldri prøvd saken sin for retten. Årsak: Forsikringsselskapet er ikke er enig i problemene. – Selskapet tar et valg og en vurdering av saken og kan velge å ikke gå videre med den hvis det ikke er en god sjanse for at den fører frem, sier forbrukerjurist Thomas Iv ersen. Anonymkode: 09608...f80 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #15 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du kan også risikere at de ikke gjør noe for deg. Fra lenken over Men ifølge Forbrukerrådet får mange boligkjøpere aldri prøvd saken sin for retten. Årsak: Forsikringsselskapet er ikke er enig i problemene. – Selskapet tar et valg og en vurdering av saken og kan velge å ikke gå videre med den hvis det ikke er en god sjanse for at den fører frem, sier forbrukerjurist Thomas Iv ersen. Anonymkode: 09608...f80 Det er sant, men man kan velge å bruke ekstern advokat, hvor man da kun betaler en egenandel når man har boligkjøperforsikring. Mellomlegget dekkes ofte av innboforsikring (i de fleste tilfeller). Anonymkode: 225a5...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #16 Skrevet 28. august 2024 Gipetto skrev (1 time siden): Men MÅ du ha boligkjøperforsikring da? Vi tilbyr boligkjøperforsikring fra Help, men de aller færreste kjøper denne da de allerede har advokatbistand gjennom innboforsikring. Edit: har selger tegner forsikring? Selger har tegnet boligselgerforsikring. Anonymkode: 602e8...0ec
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #17 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men du kan også risikere at de ikke gjør noe for deg. Fra lenken over Men ifølge Forbrukerrådet får mange boligkjøpere aldri prøvd saken sin for retten. Årsak: Forsikringsselskapet er ikke er enig i problemene. – Selskapet tar et valg og en vurdering av saken og kan velge å ikke gå videre med den hvis det ikke er en god sjanse for at den fører frem, sier forbrukerjurist Thomas Iv ersen. Anonymkode: 09608...f80 Har kun positive erfaringer gjennom 15 år som boligeier, sett mot andre historier jeg hører. Mulig man bare ukritisk velger selskapet megler refererer til? Anonymkode: 1307f...444
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #18 Skrevet 28. august 2024 Det blir reparasjoner på minst 500 000 her og uten boligkjøpeforsikringen hadde jeg truffet en enda større vegg enn det jeg allerede har gjort med dem. Anbefaler virkelig å låne penger av noen, gjøre noen jobber og skrape sammen pengene. Anonymkode: 2bcb5...d0c 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #19 Skrevet 28. august 2024 Vi har aldri kjøpt eller brukt boligkjøperforsikring, jeg føler det er egentlig "svindelforsikring". Det er bare eiendomsmeglere som prøver å tjene litt mer penger. Anonymkode: 559f2...487
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #20 Skrevet 28. august 2024 Det er forskjell på innboforsikring og boligkjøperforsikring. I innboforsikringen er det ofre begrenset til 100 000 kr. Når advokaten tar 3000 kr + i timen går disse pengene raskt. De vil derfor prøve å jobbe for å inngå kompromiss, og du kan ikke "stå på ditt" på samme måte. Alternativet er å legge ut flere hundre tusen selv og håpe at du vinner, noe du ikke har råd til såvidt jeg leser. Med boligkjøperforsikring dekkes mer. Men det kan skje at forsikringen anser saken din som for svak til at de ønsker å gå videre med den, om det skulle bli isfront mellom din og selgers forsikring. Du får veie risikoen opp mot hverandre. Har du boligkjøperforsikring, og de avviser deg, kan du fortsatt benytte innboforsikringen som du uansett har. Så jeg ville uten tvil kjøpt boligkjøperforsikring. Anonymkode: d4590...3ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå