Gå til innhold

Likestilling i Norge helt i vrangstrupen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere enn meg? Hvorfor?

Anonymkode: 05cf3...39a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flere enn meg? Hvorfor?

Nei, egentlig ikke - hva er det egentlig du tenker på?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Fortell meg at du er mann uten å fortelle meg at du er mann. :roll: 

Anonymkode: 3b56a...1cf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fortell meg at du er mann uten å fortelle meg at du er mann. :roll: 

Anonymkode: 3b56a...1cf

Det kan også være en dame som er sur pga barselpermisjon eller 50/50 krav 😉

Anonymkode: fc589...4bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har alle ulik bias avhengig av kjønn, utdanning, yrke, familie osv og ser ulike aspekter negativt avhengig av det.  Det gjelder like mye menn som kvinner. Utviklingen har kommet ulikt langt i retning av rettferdig fordeling. 

Anonymkode: 396b0...cff

Skrevet

Det er folk sine liv, så det kan ikke slutte.

Anonymkode: 124fc...81a

Skrevet

Det er mange land i verden uten likestilling, bare å flytte.

• Liker 3
Skrevet

Har absolutt ikke likestilling i vrangstrupen. Men mener som kvinne at det må være like stort fokus på alle områder, likestilling er mer enn bare "få flere hvite kvinner inn i lederstillinger".

Anonymkode: 6dede...679

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er mye selvbedrag i Norge. Kvinner her tar botox og silikon i skjul. De later som de elsker  jobb og karriere, men snakker nedlatende og fulle av misunnelse så fort noen gifter seg rike og dropper ut. Det er jo rene sviket. Så fort de har barn ble karriere mindre viktig.

Å være tøffere enn menn er målet. Penger og makt er det som gjelder. Malen for et vellykket liv er å leve som en mann. Få snakker om verdien i form av livskvalitet som det gir å jobbe mindre for å være mer hjemme. Få snakker omsorgsyrker opp. Få snakker om omsorgsevne som noe positivt. Penger er mål på likestilling, utelukkende.

Fordeling av oppgaver hjemme handler igjen om penger og makt og anses som et onde som skal fordeles. 

Er også lei av å se usikre kvinner påta seg roller de ikke trives i. Merkes godt ved en sint fremtoning. Så kommer sykemeldingene når presset ble for stort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er mye selvbedrag i Norge. Kvinner her tar botox og silikon i skjul. De later som de elsker  jobb og karriere, men snakker nedlatende og fulle av misunnelse så fort noen gifter seg rike og dropper ut. Det er jo rene sviket. Så fort de har barn ble karriere mindre viktig.

Å være tøffere enn menn er målet. Penger og makt er det som gjelder. Malen for et vellykket liv er å leve som en mann. Få snakker om verdien i form av livskvalitet som det gir å jobbe mindre for å være mer hjemme. Få snakker omsorgsyrker opp. Få snakker om omsorgsevne som noe positivt. Penger er mål på likestilling, utelukkende.

Fordeling av oppgaver hjemme handler igjen om penger og makt og anses som et onde som skal fordeles. 

Er også lei av å se usikre kvinner påta seg roller de ikke trives i. Merkes godt ved en sint fremtoning. Så kommer sykemeldingene når presset ble for stort.

Tenker du at det du skriver her er det likestilling er? 

Anonymkode: fc589...4bb

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så med andre ord erkjenner du, siden jeg antar at du er mann, at menn flest anser et vellykket liv som et liv der penger og makt står i sentrum. Fint å høre dere erkjenne det! Vanskelig å få et meningsfullt liv med en mann når alt han tenker på er penger og makt!

Skrevet

Og det er ikke så veldig vanskelig å være tøffere enn menn. De aller fleste kvinner er langt tøffere enn menn er på sitt tøffeste. Menn er pingler, på alle områder av livet. Simple, enkle, grunne, primitive. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For meg er likestilling enkelt. Det handler om at uansett om man er kvinne eller mann, eller noe midt i mellom, skal man ha like muligheter til åta samme utdanning, inneha samme jobb for samme lønn og for øvrig like muligheter til å gjøre de samme tingene.

HVIS MAN VIL!!

Det jeg er fullstendig i mot, det er kjønnskvotering hvor man bestemmer at så og så mange kvinner skal velges til et styre, f.eks.. Denne regelen har mange steder ført til at styreplasser og andre kvoteringsplasser har blitt fylt opp av dårlig kvalifiserte og uengasjerte folk(stort sett kvinner fordi det er oftest de det er for få av), bare fordi man trenger et minimum antall kvinner for å drive lovlig.

Jeg støtter altså at alle mennesker skal ha like muligheter, og en viktig del av dette er at hver enkelt skal få velge fritt. Ingen må føle at valgene blir begrenset fordi de blir oppfordret til, eller lokket til med økonomiske fordeler eller annet, å velge noe annet enn det de er mest motivert til.

Anonymkode: 3e2b4...10f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Likestilling er alfa og omega for et godt samfunn. 

Men jeg er imot kjønnskvotering - både innenfor studier, politikk og arbeidsliv. 

Det er utrolig mange som blir forbigått fordi den nest beste var av det motsatte kjønn, et kjønn som var ønsket for likestillingens navn eller fordi det ser mer sosialt eller politisk korrekt ut. 

Kan man kalle det likestilling da, eller er det diskriminering? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så snakk om livskvalitet for menn så mannfolka blir hjemme og ikke bare tenker penger da :))) neiii, det gjelder selvfølgeig bare for kvinnene! Gå og legg deg.

Anonymkode: 48e86...de1

Skrevet

Nei. 

Som kvinne vil jeg aldri i verden få likestillingen i vrangstrupen. Jeg vet veldig godt hvor heldig jeg er som kan leve fritt. Jeg kan kle meg som jeg vil, snakke med de jeg vil, jeg kan gå ut når jeg vil, jeg kan velge hvem jeg vil tilbringe livet mitt sammen med. Kroppen min er det ingen som bestemmer over, bare meg, uansett hva. Det er et privilegium millioner av kvinner i verden IKKE har. Det at vi er likestilt med menn er fantastisk. 

Man kan si hva man vil, men sånne som deg trådstarter oppfatter jeg som svært kunnskapsløse, egoistiske, kontrollerende og litt korttenkte. Spesielt kvinner, jeg blir flau på mitt eget kjønn sine vegne når de begynner å snakke dritt om feminismen. De aner ikke hva de snakker om. Feminismen ga deg stemmerett og mulighet til å være den du er. Liker du det ikke, så kan du fint flytte til land der kjønnene ikke er likestilte på en flekk. Skal love deg at du kommer grinende tilbake etter noen uker - eller nei vent, det er ikke sikkert du får lov til å komme tilbake.... 

ALLE skal ha like muligheter UAVHENGIG av kjønn. Likestilling er "størst" for oss kvinner fordi vi historisk sett ikke har hatt rettigheter, i mange tilfeller knapt blitt sett på som mennesker. Likestilling handler IKKE om å gjøre menn til kvinner og kvinner til menn, det handler IKKE om at vi skal bli like som personer. 

Likestilling i vrangstrupen? Nei. Er det noen saker og ting jeg syns ikke er bra og som bør endres på? Også ja, det jeg siterer under her, blant annet. 

Bombasi skrev (3 minutter siden):

Likestilling er alfa og omega for et godt samfunn. 

Men jeg er imot kjønnskvotering - både innenfor studier, politikk og arbeidsliv. 

Det er utrolig mange som blir forbigått fordi den nest beste var av det motsatte kjønn, et kjønn som var ønsket for likestillingens navn eller fordi det ser mer sosialt eller politisk korrekt ut. 

Kan man kalle det likestilling da, eller er det diskriminering? 

Enig der, men jeg tror ikke det er dette trådstarter bryr seg om.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...