Gå til innhold

AAP og arbeidspraksis

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på hva slags arbeidsplasser NAV samarbeider med mtp arbeidspraksis når man er på vei ut i jobb etter langtidssykemelding og AAP?

Jeg har sagt opp jobben min, og har en bachelorgrad i tillegg til en master i ledelse, og har jobbet som daglig leder.

Siste stedet jeg var ansatt brant meg helt opp, og jeg møtte veggen grunnet langvarig stress. Begynner å få bukt med angsten og depresjonen, og vil ut i arbeidslivet igjen. Er allikevel redd for å være for rask i avtrekkeren, og hoppe ut i fast jobb med en gang. Tenker kanskje at utplassering via NAV er en god ting, for å sjekke arbeidskapasitet og også teste ut andre bransjer. Jeg kan ikke jobbe i den bransjen jeg kommer fra. 

Så, noen som har erfaring rundt hva de har å tilby som praksis når en har høyere utdanning? Jeg vil jo bruke kompetansen jeg har opparbeidet meg.

Hva er sjansen for å få fast jobb gjennom et tiltak fra NAV?

Takknemlig for erfaringer :)

Anonymkode: 3ddc0...8e7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vondt ment, men har du(som du skriver her) en mastergrad så tviler jeg sterkt på at nav hjelper deg spesielt mye.

Særlig ikke med fast jobb etter tiltak. (Og antagelig ikke hjelp til tiltak heller) hadde du kun hatt videregående, så ja. Da hadde de nok hjulpet.

Dessuten du som har høyere utdanning burde ha de ressursene du trenger til å ordne slikt selv.

Anonymkode: b5ebe...594

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke vondt ment, men har du(som du skriver her) en mastergrad så tviler jeg sterkt på at nav hjelper deg spesielt mye.

Særlig ikke med fast jobb etter tiltak. (Og antagelig ikke hjelp til tiltak heller) hadde du kun hatt videregående, så ja. Da hadde de nok hjulpet.

Dessuten du som har høyere utdanning burde ha de ressursene du trenger til å ordne slikt selv.

For noe vas du kommer med. Når du ikke har noe nyttig eller konstruktivt å komme med, tenker jeg at du skal la være å svare. 

Selvsagt hjelper NAV sine brukere uavhengig av utdanningsnivå. De ønsker jo at flest mulig skal komme seg ut i jobb etter sykemelding. 

Å ha høyere utdanning er ikke ensbetydende med å være ressurssterk på andre områder. Så sykdom kan absolutt være et hinder for å søke arbeid, og det er derfor vi har NAV. 

Anonymkode: 02bf8...843

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager på Fretex er standard. Ellers er det å skygge en vaktmester, jobbe i parkvesenet o.l. Noen som trenger varig plass får plass på verksted med tilrettelagte oppgaver  

Anbefaler at du finner en arbeidsplass på egen hånd, så får du noe hvor du kan bruke kompetansen din. 

Anonymkode: 61c9a...756

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe vas du kommer med. Når du ikke har noe nyttig eller konstruktivt å komme med, tenker jeg at du skal la være å svare. 

Selvsagt hjelper NAV sine brukere uavhengig av utdanningsnivå. De ønsker jo at flest mulig skal komme seg ut i jobb etter sykemelding. 

Å ha høyere utdanning er ikke ensbetydende med å være ressurssterk på andre områder. Så sykdom kan absolutt være et hinder for å søke arbeid, og det er derfor vi har NAV. 

Deg om det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er psykisk sykdom som er årsaken så kan IPS være gode til å hjelpe, er det de du har kontakt med hos NAV? 

Anonymkode: 9115b...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, kanskje du har rett. Nav har dog sagt de hjelper til. Blir spennende å se når jeg skal i møte med de.

Når det er sagt, så vil jeg si det er rimelig sneversynt å tenke at mennesker med høyere utdanning får klare seg selv når de er syke. Men, jeg vet jo at enkelte har et slikt menneskesyn, så jeg er dessverre ikke overrasket over at den kom.

TS

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. De har sagt de skal hjelpe meg, da jeg er usikker på både arbeidskapasitet og hva jeg kan passe til. Vil nødig gå på en slik smell som jeg har gjort nå, en gang til-men vil så fort som mulig komme meg ut i jobb igjen. Da er det godt å få litt støtte i prosessen.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager på Fretex er standard. Ellers er det å skygge en vaktmester, jobbe i parkvesenet o.l. Noen som trenger varig plass får plass på verksted med tilrettelagte oppgaver  

Anbefaler at du finner en arbeidsplass på egen hånd, så får du noe hvor du kan bruke kompetansen din. 

Takk for innspill.

Ja, om det er det som er alternativene, så blir nok best å prøve finne selv. Er bare redd ingen «vil ha meg» etter snart 1,5 år ute av arbeidslivet. Og også redd jeg ikke har nok arbeidskapasitet enda. Men, det er kanskje det beste. Ble nysgjerrig på IPS, som noen skrev om her da. Kan være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis det er psykisk sykdom som er årsaken så kan IPS være gode til å hjelpe, er det de du har kontakt med hos NAV? 

Nei, bare en vanlig AAP-veileder. Ikke hørt om IPS undersøke det nærmere. Takk for innspill.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei.

Jeg lurer på hva slags arbeidsplasser NAV samarbeider med mtp arbeidspraksis når man er på vei ut i jobb etter langtidssykemelding og AAP?

Jeg har sagt opp jobben min, og har en bachelorgrad i tillegg til en master i ledelse, og har jobbet som daglig leder.

Siste stedet jeg var ansatt brant meg helt opp, og jeg møtte veggen grunnet langvarig stress. Begynner å få bukt med angsten og depresjonen, og vil ut i arbeidslivet igjen. Er allikevel redd for å være for rask i avtrekkeren, og hoppe ut i fast jobb med en gang. Tenker kanskje at utplassering via NAV er en god ting, for å sjekke arbeidskapasitet og også teste ut andre bransjer. Jeg kan ikke jobbe i den bransjen jeg kommer fra. 

Så, noen som har erfaring rundt hva de har å tilby som praksis når en har høyere utdanning? Jeg vil jo bruke kompetansen jeg har opparbeidet meg.

Hva er sjansen for å få fast jobb gjennom et tiltak fra NAV?

Takknemlig for erfaringer :)

Min erfaring er at du må finne aktuelle utplasseringssteder og kontakte dem selv, dersom du er i stand til det, noe jeg regner med at du er med den utdanningen. 

Anonymkode: 37112...cf5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min erfaring er at du må finne aktuelle utplasseringssteder og kontakte dem selv, dersom du er i stand til det, noe jeg regner med at du er med den utdanningen. 

Ok.  Takk for innspill.

Nå er det sånn at folk med høyere utdanning også kan bli syke, og kanskje ikke være i stand til det. Men jeg skal nok klare det, om det er sånn det foregår.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå er det faktisk slik at mennesker med høyere utdanning også kan bli syke og dermed ikke lenger inneha like mye av de ressursene de hadde tidligere. Det er utrolig irritrende når noen tror at bare fordi man har tatt høyere utdanning så klarer man alt og at det så å si ikke er mulig å bli syk og skulle trenge hjelp.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det faktisk slik at mennesker med høyere utdanning også kan bli syke og dermed ikke lenger inneha like mye av de ressursene de hadde tidligere. Det er utrolig irritrende når noen tror at bare fordi man har tatt høyere utdanning så klarer man alt og at det så å si ikke er mulig å bli syk og skulle trenge hjelp.

Og likevel har høyere utdannede en god del av følgende ressurser uavhengig av hvor syke de har vært: alumini, nettverk fra gamle jobber, korrekt skriftspråk, mulighet for flere referanser, som regel en god og hjelpsom fagforening om man er arbeidsledig, bekjente med nettverk, rn mulighet til å søke et utall jobber i forhold til noen som mangler utdannelse. Og mye mye mer. Dessuten nav skal hjelpe deg til å få deg jobn. Ikke skaffe deg jobb. Er utrolig hva sånne som deg tror og innbiller seg. Men så er jo 90% av de som sier de har høyere utdannelse her såvidt bestått barneskolen. 

Jeg ønsker ts virkelig lykke til. Men skal ts lykkes må ts kjempe og gjøre det selv. Dessverre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk! Jeg så den komme, men må si at jeg blir matt over hvordan enkelte tenker om andre mennesker. Godt det ikke var for et halvt år siden, og at jeg er bedre rustet for å «ta i mot» dritt nå.

TS

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og likevel har høyere utdannede en god del av følgende ressurser uavhengig av hvor syke de har vært: alumini, nettverk fra gamle jobber, korrekt skriftspråk, mulighet for flere referanser, som regel en god og hjelpsom fagforening om man er arbeidsledig, bekjente med nettverk, rn mulighet til å søke et utall jobber i forhold til noen som mangler utdannelse. Og mye mye mer. Dessuten nav skal hjelpe deg til å få deg jobn. Ikke skaffe deg jobb. Er utrolig hva sånne som deg tror og innbiller seg. Men så er jo 90% av de som sier de har høyere utdannelse her såvidt bestått barneskolen. 

Jeg ønsker ts virkelig lykke til. Men skal ts lykkes må ts kjempe og gjøre det selv. Dessverre. 

Ja, jeg har sikkert fler ressurser enn mange andre. Tenker også at jeg skal gjøre det meste selv, men spørsmålet nå er hva arbeidskapasiteten er, og hva slags jobb som kan fungere. Jeg vil nødig ta på meg en jobb det viser seg jeg ikke er frisk nok til å mestre enda. Så tenker at  bildet er nok litt mer komplekst enn ressurser/ikke ressurser…

Takk for lykkeønsker!

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, jeg har sikkert fler ressurser enn mange andre. Tenker også at jeg skal gjøre det meste selv, men spørsmålet nå er hva arbeidskapasiteten er, og hva slags jobb som kan fungere. Jeg vil nødig ta på meg en jobb det viser seg jeg ikke er frisk nok til å mestre enda. Så tenker at  bildet er nok litt mer komplekst enn ressurser/ikke ressurser…

Takk for lykkeønsker!

TS

Men det er jo hele poenget med arbeidstrening, å finne din kapasitet. Så det må du legge frem når du kontakter arbeidsgivere og ber om plass.

Men du bør jo ha en viss ide på forhånd. Om du klarer å gå tur en mil hver dag i seks dager, eller om du kun kan gå 1 km tre dager i uken. Sagt litt enkelt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for noe vas enkelte her inne kommer med. Snakk om å føle seg berettiget til å sparke noen som allerede ligger nede, kun fordi personen har utdanning. Finn noe annet å få ut negativiteten på. Makan. 

Anonymkode: 79628...9c2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men det er jo hele poenget med arbeidstrening, å finne din kapasitet. Så det må du legge frem når du kontakter arbeidsgivere og ber om plass.

Men du bør jo ha en viss ide på forhånd. Om du klarer å gå tur en mil hver dag i seks dager, eller om du kun kan gå 1 km tre dager i uken. Sagt litt enkelt. 

Takk for innspill! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 21.11):

Ok.  Takk for innspill.

Nå er det sånn at folk med høyere utdanning også kan bli syke, og kanskje ikke være i stand til det. Men jeg skal nok klare det, om det er sånn det foregår.

TS

Det er jeg klar over, jeg er en av dem selv. Men er man i stand til å prøve seg i jobb er man også i stand til å ringe rundt til potensielle arbeidsgivere selv, og går ikke det er det gjerne ikke praksis man trenger. Min veileder forklarte at med mindre man har en så stor kognitiv svikt at det er umulig å gjøre det selv så vil de alltid forsøke at du selv skaffer praksis. Synes du det er vanskelig har de også arbeidsrettet rehabilitering og jobbsøkekurs. Jeg har selv flere fysiske diagnoser som i tillegg gir ekstrem utmattelse og hjernetåke, men jeg kom meg gjennom det. Som andre nevner så sitter du gjerne også på en god del ressurser og nettverk, det må du bruke på samme måte som du ville gjort uten NAV. NAV sin rolle er å veilede deg og stå for det økonomiske, resten forventes det at du legger ned en innsats i selv. Jeg skaffet fire praksisplasser selv, NAV lette også etter andre alternativer i sin pool, men hvis du ikke skal/kan/vil/må så er det rimelig uattraktivt og går for det meste i Fretex og internt arbeid i Prima så det er ikke akkurat noe å trakte etter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...