Gå til innhold

Utleier må inn til meg hver mnde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utleieren må inn til meg hver mnde og lese av strømmen. De har spurt om de kan låse seg inn når jeg ikke er hjemme å da sa jeg klart nei men jeg blir litt skeptisk til hvorfor de må inn hver mnde får sånn har det aldri vært noe annen plass jeg har leid. De må lese av strømmen selv om jeg har egent strømabnomang. De har flere leiligheter og de gjør det i alle leilighetene. Noen som gidder forklare neg hvorfor de må inn hver mnde? 

Anonymkode: 24dbd...453

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke du bare lese av/ta bilde av strøm måleren og sende da? 

Anonymkode: 5ed8c...802

• Liker 24
  • Nyttig 7
Skrevet

Har ikke de fleste strømmålere nå, som leses av automatisk?

Uansett, da jeg leide tidligere og dette var et tema løste vi det med at den 1.hver måned leste jeg av måleren og sendte tallene enten som bilde eller på sms. Kan du tilby noe slikt?

Anonymkode: 62678...fbe

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Hvis du har egen strømmåler og eget abonnement så er det ingen grunn til at utleier skal lese av strømmen. 

Endret av Disco
skrivefeil
  • Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan ikke du bare lese av/ta bilde av strøm måleren og sende da? 

Anonymkode: 5ed8c...802

Har spurt om det men det går ikke 

Skrevet

Siden de må lese av strømmen så har du da ikke automatisk strømmåler?

Og du har egen strømmåler som kun går på din leilighet, altså at du ikke betaler strøm til utleier eller får tilbakebetalt noe av dem ifb strømkostnad? 

Med mindre strømkostnaden betales via utleier, og er en annen sum enn det som kommer på strømfaktura, så har utleier ingen grunn for å lese av strømmen.

Du kan fint nekte dem dette med mindre det står som et eget punkt i leiekontrakten. 

Anonymkode: 1796d...3a6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden de må lese av strømmen så har du da ikke automatisk strømmåler?

Og du har egen strømmåler som kun går på din leilighet, altså at du ikke betaler strøm til utleier eller får tilbakebetalt noe av dem ifb strømkostnad? 

Med mindre strømkostnaden betales via utleier, og er en annen sum enn det som kommer på strømfaktura, så har utleier ingen grunn for å lese av strømmen.

Du kan fint nekte dem dette med mindre det står som et eget punkt i leiekontrakten. 

Anonymkode: 1796d...3a6

Nei det er måleren til leiligheten så skjønner ikke helt hvorfor de har noe med hvor mye strøm jeg bruker når jeg betaler det selv.. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da sier du at de ikke får låse seg inn for å lese av strømmen. Skriv at det er uaktuelt, og hvis de har problemer med det må de ta det til retten. Du kan anmelde dem for å låse seg inn mot din vilje. Det er innbrudd faktisk. 

"Ønsker utleier å foreta tilsyn av boligen, nødvendig vedlikeholdsarbeid, lovlige forandringer i boligen, eller annet arbeid som må utføres for å hindre skade på boligen, plikter leietaker å gi utleier tilgang til boligen." 

Problemet for utleieren din er at å lese av strømmen når du kan ta bilde av den, ikke går under noe av det over. 

Anonymkode: fbf1d...71a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

De har ingenting med det. Har du spurt?

Anonymkode: c7f84...cf1

• Liker 3
Skrevet

For noe tull. Om de trenger målerstand hver måned kan du sende et bilde, men om du har eget strømabonnement har de ingenting med ditt forbruk av strøm å gjøre. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Nekt. Nekt. Nekt. Selv om du er hjemme. De skal IKKE inn i leiligheten din.

Kontakt politiet.

Anonymkode: ee145...93a

• Liker 9
Skrevet

Hvis du bruker penger på strømmåler til de slipper du besøk. 

Anonymkode: bf372...feb

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da sier du at det er det eneste alternativet. At du tar bilde av måleren en gang i mnd og sender han. Han har ingen rett til å låse seg inn i leilligheten din med mindre det er akutt. 

Anonymkode: df15c...ac9

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Her lukter det litt at de vil inn for å sjekke hvordan du har det. Særlig når de vil inn når du ikke er hjemme. 

Jeg tenker det er lurt å ha et godt samarbeid og forhold til utleier, men det er også ditt hjem nå, som du betaler for så du har lov å sette grenser. Jeg hadde sagt det måtte gjøres mens jeg var hjemme, men også spurt mer hvorfor de absolutt må inn når det er din strømmåler, og du har eget abonnent. Det skal ikke være nødvendig.

Om de faktisk vil inn for å sjekke hvordan du har det vil de mest sannsynlig finne på en akutt grunn for å ta seg en runde, sånn helt plutselig. Det er selvsagt ikke lov, men en del gjør jo som de vil. Så jeg hadde prøvd å få til et samarbeid, og eventuelt sett etter annet sted å bo om det blir masse greier.     

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Eier har ikke engang lov til å ha nøkkel til boligen, med mindre du gir ham eksplisitt tillatelse til det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nekt. Nekt. Nekt. Selv om du er hjemme. De skal IKKE inn i leiligheten din.

Kontakt politiet.

Politiet, faktisk! Herregud. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, Stor pike said:

Politiet, faktisk! Herregud. 

Okey, kanskje litt drastisk.

Først kontakt eier og informer om at hen ikke skal inn i leiligheten noe mer fra i dag. Kanskje til og med be om å få alle nøklene overlevert så de ikke har muligheten uten at du låser opp.

Hvis ikke det blir godt mottatt SÅ kontakter man politi.

• Liker 1
Skrevet

Du snakker med de og spør de om hvorfor de trenger de tallene.

Som leietaker med egen strømmåler og abonnement så har de i praksis ingenting med å lese av måleren din, og du kan være ærlig og si at du ikke ønsker at de kommer innom så ofte da det ikke er nødvendig tilsyn.

Skal jeg tippe så bruker de avlesing som en unnskyldning for å gjennomføre ulovlig tilsyn/overvåking, eller så driver de med statistikk av en eller annen grunn. Kanskje de får fradrag for strøm brukt eller noe?

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da sier du at de ikke får låse seg inn for å lese av strømmen. Skriv at det er uaktuelt, og hvis de har problemer med det må de ta det til retten. Du kan anmelde dem for å låse seg inn mot din vilje. Det er innbrudd faktisk. 

"Ønsker utleier å foreta tilsyn av boligen, nødvendig vedlikeholdsarbeid, lovlige forandringer i boligen, eller annet arbeid som må utføres for å hindre skade på boligen, plikter leietaker å gi utleier tilgang til boligen." 

Problemet for utleieren din er at å lese av strømmen når du kan ta bilde av den, ikke går under noe av det over. 

Anonymkode: fbf1d...71a

Da kan det jo gå under "foreta tilsyn". Men da må utleier spesifisere det

Endret av klarinetta
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...