Gå til innhold

Venninne stenger meg ute fra gjengen fordi jeg har tatt avstand fra henne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne og vi er i samme vennegjeng. Dette er en gjeng med både kvinner og menn, noen single og noen med partnere. Selv er jeg singel.

Jeg har i det siste tatt litt avstand fra henne fordi jeg har innsett at vi har en usunn relasjon og at hun har gjort en del ting som ikke har vært bra for psyken min (dette innebærer så mye forskjellig at det blir for mye å gå innpå)

Nå har hun begynt å stenge meg ute og aktivt prøver å holde meg utenfor hos resten av gjengen også. Jeg trodde først at jeg ble holdt utenfor fordi jeg er singel, men de andre som også er single blir fortsatt inkludert. 

Jeg har en sterk følelse av at hun har spredd usannheter om meg eller lignende, for personer i gjengen jeg har vært god venn med har begynt å oppføre seg kjølig mot meg og jeg fryses ut. 
Det er som om hun har bestemt seg for at hvis jeg ikke vil være venn med henne så skal ikke jeg få være venn med noen, eller noe i den dur. 

Jeg har liksom ikke gjort noe eller oppført meg noe annerledes som skulle ført til at en hel vennegruppe skulle ta avstand fra meg. Det eneste jeg har gjort er å trekke meg litt unna bare denne ene venninnen når hun vil være sammen med meg på tomannshånd (jeg har aldri stengt henne ute fra en sosial sammenkomst med flere).

Vet ikke hva jeg vil med innlegget, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Hun er veldig smart, det vet jeg, mye smartere enn meg. Og veldig god på å trekke i usynlige tråder innad i en sosial gruppe på en slik måte at man ikke har noen alternativer til å avsløre det uten å selv virke som den gale eller «vanskelige». 
Jeg kan liksom ikke gå til noen å spørre eller lufte hva jeg tror uten å da være den som høres ut som den som går rundt og sprer ting og er giftig. 

Noen tips eller tanker om dette er vel det jeg prøver å spørre om. 

Utestenging er vondt :(

Anonymkode: fad81...e82

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo selv utestengt henne. Kanskje hun rett og slett har fortalt det, og de andre reagerer slik de gjør, eller tar seg ekstra av henne.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.

Du tar avstand fra henne og tror dette ikke skal påvirke dynamikken i gjengen?

Slik er det desverre, en vennegjeng tåler ikke indre splid. Da må den ene forlate gjengen. Jeg forstår godt at du synes det er sårt og urettferdig at det er du som står igjen på utsiden når du mener det er hun som "har skylda", men sett utenfra var det nok du som kuttet ut henne og hun som trenger støtte.

Anonymkode: 4cbdf...d26

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er den som høres giftig ut her...

Du utestengte jo henne først😂

Anonymkode: 385e6...f8e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (2 minutter siden):

Du har jo selv utestengt henne. Kanskje hun rett og slett har fortalt det, og de andre reagerer slik de gjør, eller tar seg ekstra av henne.

Jeg skriver jo i innlegget at jeg ikke utestenger henne. 
Med utestenging mener jeg å utelate kun en person fra sosiale sammenhenger. 

Er det slik at man ikke kan slutte å treffe en person som har utsatt en for ting, uten å da bli stengt ute fra en hel gruppe? 
Må jeg fortsette å treffe henne alene, gå på kafé eller komme på besøk til henne alene, for å ikke miste alle andre venner? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar avstand fra noen får det alltid konsekvenser man kanskje ikke liker, du har to valg - be om godt vær eller finne deg andre venner.. 

Anonymkode: f19a1...0fc

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skriver jo i innlegget at jeg ikke utestenger henne. 

Ikke sikkert de andre ser det slik.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.

Du tar avstand fra henne og tror dette ikke skal påvirke dynamikken i gjengen?

Slik er det desverre, en vennegjeng tåler ikke indre splid. Da må den ene forlate gjengen. Jeg forstår godt at du synes det er sårt og urettferdig at det er du som står igjen på utsiden når du mener det er hun som "har skylda", men sett utenfra var det nok du som kuttet ut henne og hun som trenger støtte.

Anonymkode: 4cbdf...d26

Ja jeg skjønner at det høres slik ut når jeg ikke deler informasjon om hva hun har gjort mot meg. Unngår det for å ikke bli gjenkjent. 

Og jeg har ikke gjort annet enn å latt sagt at det «ikke passer», «kan ikke akkurat i dag» når jeg har sagt jeg ikke kan treffe henne. 
Så jeg har ikke egentlig gjort noe mot henne som andre kan bli sinte på meg for heller. Det er veldig rart i så fall om en hel gjeng skal bli sint på meg fordi jeg har sagt til en i gjengen at jeg ikke kan dra på kino i dag dessverre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med de andre medlemmene i gjengen, da? En og en, spør dem på tomannshånd om X har drevet og spredd usannheter om deg, fordi du har merket at folk plutselig oppfører seg annerledes mot deg. Si klart i fra at du ikke har gjort noe galt, uansett hva X må ha spredd av sladder.

Du må ta det opp med dem og spørre!

Anonymkode: 68ebc...131

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det ikke som de tre første over her, eller er det sånn at du har avvist og utestengt henne? Jeg oppfatter at du bare har tatt avstand ved å la være å kontakte henne mer?

Jeg kan liksom ikke gå til noen å spørre eller lufte hva jeg tror uten å da være den som høres ut som den som går rundt og sprer ting og er giftig. 

Det kommer an på hvordan du lufter det og uttrykker deg.

Jeg ville spurt generelt om de følte på noe forandring i vennegjengen, om hva de tenkte. Si at du vil jo helst tenke og tro det beste, men at du føler liksom det er noe forandring? Er det, eller er det bare det at jeg tar feil, kan du si?

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når man tar avstand fra noen får det alltid konsekvenser man kanskje ikke liker, du har to valg - be om godt vær eller finne deg andre venner.. 

Anonymkode: f19a1...0fc

Det kan ikke nytte hun er hevngjerrig som en av damene i tarotkorta. Jeg hadde flyttet..

Anonymkode: c2c83...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan ikke nytte hun er hevngjerrig som en av damene i tarotkorta. Jeg hadde flyttet..

Vognen tenkte jeg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (4 minutter siden):

Ikke sikkert de andre ser det slik.

Hun vil alltid treffe meg alene, alltid at det bare skal være oss to. Enten kafe, besøk eller «kosekveld». (Jeg har unngått det fordi å være sammen med henne alene alltid innebærer at hun skal fortelle meg alt som er feil med meg, at andre baksnakker meg og generelt ha meg som hakkekylling.

Og det er bare i de situasjonene jeg da har latt være å treffe henne, ikke når vi er flere. 

Når andre er tilstede går det greit for da kan hun ikke være slik mot meg. 
Hun kommer jo med noen stikk da også, på en slik måte at bare jeg skjønner at det var et stikk mot meg. Men det er uansett ikke så ille.

Men nå har det altså endt opp med at jeg må enten miste alle andre venner, eller jeg må fortsette å treffe henne og være hakkekyllingen hennes. 

Jeg skjønner at det høres ut som jeg bare kan snakke med de andre, men hun er som sagt smart og ting blir gjort på en slik måte at uansett vil det høres ut som jeg er den som er teit. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å spørre en av de andre på tomannshånd? Ikke trekk opp konflikter selv, men si at du føler at du blir presset ut og at du lurer på hvorfor? Spør på en ordentlig måte om det er noe som har skjedd eller om det er en grunn for det? Press litt på for svar, men ikke legg ut om teorier om at noen har spredd falske rykter om deg som det første du gjør.

Anonymkode: f2b20...770

• Liker 4
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har en venninne og vi er i samme vennegjeng. Dette er en gjeng med både kvinner og menn, noen single og noen med partnere. Selv er jeg singel.

Jeg har i det siste tatt litt avstand fra henne fordi jeg har innsett at vi har en usunn relasjon og at hun har gjort en del ting som ikke har vært bra for psyken min (dette innebærer så mye forskjellig at det blir for mye å gå innpå)

Nå har hun begynt å stenge meg ute og aktivt prøver å holde meg utenfor hos resten av gjengen også. Jeg trodde først at jeg ble holdt utenfor fordi jeg er singel, men de andre som også er single blir fortsatt inkludert. 

Jeg har en sterk følelse av at hun har spredd usannheter om meg eller lignende, for personer i gjengen jeg har vært god venn med har begynt å oppføre seg kjølig mot meg og jeg fryses ut. 
Det er som om hun har bestemt seg for at hvis jeg ikke vil være venn med henne så skal ikke jeg få være venn med noen, eller noe i den dur. 

Jeg har liksom ikke gjort noe eller oppført meg noe annerledes som skulle ført til at en hel vennegruppe skulle ta avstand fra meg. Det eneste jeg har gjort er å trekke meg litt unna bare denne ene venninnen når hun vil være sammen med meg på tomannshånd (jeg har aldri stengt henne ute fra en sosial sammenkomst med flere).

Vet ikke hva jeg vil med innlegget, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Hun er veldig smart, det vet jeg, mye smartere enn meg. Og veldig god på å trekke i usynlige tråder innad i en sosial gruppe på en slik måte at man ikke har noen alternativer til å avsløre det uten å selv virke som den gale eller «vanskelige». 

Noen tips eller tanker om dette er vel det jeg prøver å spørre om. 

Utestenging er vondt :(

Jenter er ikke milde mot hverandre og de langsiktige virkningene av sladder, utestenging og rykter ser ikke ut til å nå inn.
Dette begynner allerede på barneskolen.

Bedre å ta et skikkelig oppgjør og sette skapet på plass. Det er ikke alle som har god kjemi til enhver tid

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil alltid treffe meg alene, alltid at det bare skal være oss to. Enten kafe, besøk eller «kosekveld». (Jeg har unngått det fordi å være sammen med henne alene alltid innebærer at hun skal fortelle meg alt som er feil med meg, at andre baksnakker meg og generelt ha meg som hakkekylling.

Og det er bare i de situasjonene jeg da har latt være å treffe henne, ikke når vi er flere. 

Hun kommer jo med noen stikk da også, på en slik måte at bare jeg skjønner at det var et stikk mot meg. Men det er uansett ikke så ille.

Men nå har det altså endt opp med at jeg må enten miste alle andre venner, eller jeg må fortsette å treffe henne og være hakkekyllingen hennes. 

Jeg skjønner at det høres ut som jeg bare kan snakke med de andre, men hun er som sagt smart og ting blir gjort på en slik måte at uansett vil det høres ut som jeg er den som er teit. 

Hvis du ikke gjør noe kan du like godt bare gi opp:

a) Forsøk å spørre litt noen andre i vennegjengen for å finne ut av det.

b)Hold kjeft, trekk deg unna og gi opp vennegjengen for fremtiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor viktig er denne gjengen for deg? Hvis det ikke er en person du kan prate med på tomannshånd for å finne ut av dette? Hva slags vennskap er dette? Kanskje å finne seg nye venner og omgangskrets blir løsningen?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er «nærmere» hun enn deg så har du ett problem ja. Da blir det å finne seg en ny gjeng. For det kommer aldri til å funke i lengden. Hvis du aldri inkluderer henne så gjør hun det samme til deg og da følger de andre nok med før eller siden. 

Anonymkode: 0c123...cd9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor snakker du ikke med henne når dere er på tomannshånd . Svarer henne hvis hun «hakker» på deg at du blir såret osv. 
Virker som du trenger å ta en god prat med henne for å rense luften. Være ærlig istedenfor å være så unnvikende. Det går jo bare utover deg selv tydeligvis. Går an å sette grenser på en fin måte ovenfor hun. For hun aner vel ikke hva som er grunnen til at du holder på slik. 

Anonymkode: 0c123...cd9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, dette kan løses ved at du slutter å være så forbanna konfliktsky og tar det opp med henne direkte. Ut fra det du forklarer så sitter hun nok med det inntrykket at du ikke vil ha noe med henne å gjøre, og da orker hun etterhvert ikke ha noe med deg å gjøre. Hun har tydeligvis en god relasjon til resten av gjengen, og jeg tenker at hun sier noe sånn som "ikke vits i invitere *ts, hun avviser alltid når jeg inviterer". Hun har blitt såret av din avvising/utestenging også. 

Hvorfor klarer du ikke ta praten med henne? Når hun hakker på deg: "hey, mitt liv, jeg trenger ikke kritikk fra deg". Og til de andre: inviter alle med hjem til deg, eller ta initiativ til at dere skal treffes. 

Vennskap må man bruke energi på å pleie. 

Anonymkode: 0fce8...713

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...