Gå til innhold

Min datter har en styrtrik venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn, hvor det ene viser liten forståelse av økonomi. Hun bruker opp alt så fort det kommer noe på kontoen, hun bare MÅ HA den sminken og de skoene, osv. 

Konsekvensene av dette, er at hun naturlig nok ofte ikke har penger på kontoen. 

Hun er 17 år nå, og får 300 kr. i lommepenger. I tillegg jobber hun noen få lørdager ved siden av skolen, men dette brukes også fort opp. For eksempel er alle pengene hun jobbet for i sommer, borte nå. Vi har opprettet BSU for henne, men enda ikke stort som står der. 

Ei av venninne hennes, har som innlegget sier, det jeg vil kalle for styrtrike foreldre. (Godt kjent i byen her) Dattera deres ble 18 år i sommer, og med dette bader hun nå tydeligvis i penger.

Problemet er bare det at min datter nå i enda mindre grad lærer seg konsekvenser av å bruke opp pengene sine. Denne venninna ser jeg nå stadig vipser små- beløp til min datter. Det blir fort grovt regnet rundt 1500 kr. i løpet av en måned. 

Jeg har selvsagt snakket med dattera mi om dette. Jeg synes absolutt ikke at det er greit at hun tar i mot disse pengegavene! Det meste går nå til mat i matbutikker og kafébesøk, men jeg er redd dette fort kan utvikle seg til mer…

Hva ville du gjort? 

Anonymkode: fee4d...656

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ikke det mest politisk korrekt, men hva med å øke mndsbeløpet hennes? 300 er lite for en på 17år. 

Anonymkode: 8d062...114

• Liker 25
  • Nyttig 9
Skrevet

Får hun 300 i uken eller per måned?

Min 14-åring får 800 i måneden som hun skal bruke til småting, men vi betaler selvfølgelig det meste av Klær, Sko, mobil, mobilabonnement og så videre Lommepengene sine bruker hun på litt sminke, klær, boller og brus eller sparer de.

Å opprette en BSU konto til en 17-åring tenker jeg ikke er noe vits, i alle fall ikke kalle det boligsparingskonto, fordi en 17-åring har ikke noe forhold til å spare til bolig.

Da er det bedre å ha en vanlig sparekonto.

Utover det tror jeg ikke du kan gjøre så veldig mye da din datter en dag blir voksen nok til å forstå at penger ikke vokser på trær

Anonymkode: 77ec6...483

• Liker 8
Skrevet

300 i mnd? Ja det er lite. Hadde nok gitt litt mer, og så bør hun få en jobb om hun trenger mer.

Anonymkode: 0e6c3...4ce

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

BSU er vel ingen vits så lenge hun ikke tjener mer enn frikortet (70K), da er det bedre med en sparekonto.

Vår 17 åring får 200 kr uken og jobber litt utenom. Vi opprettet en sparekonto som hun selv disponere. Har spart litt, men nå har det vært en periode uten lønn så nå er den tom igjen... snakker mye økonomi i håp om at noe skal gli inn... 

Ingen gode råd. Men ville gjerne tatt en prat med foreldrene til venninnen og gjort dem oppmerksom på at hun deler ut penger i øst og vest. 

Anonymkode: 09fcd...cc6

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva er hun forventet å skulle dekke selv med de lommepengene? 300/uka er omtrent det jeg fikk i samme alder for nesten 30 år siden - skal det dekke både nødvendigheter og fornøyelser kommer hun ikke langt...

At hun har en bemidlet og raus venninne kan og skal du ikke gjøre noe med. Kom med fornuftige råd og innspill når det passer seg sånn, og la henne lære av erfaringer og gå på de smellene vi alle opplever i bli-voksen-prosessen - de hører med og er nødvendige. 

• Liker 6
Skrevet

Er du helt gal du ber jo dattera di om å tigge uansett om det er 300 kr uka eller mnd. Skjerp deg. 

Anonymkode: 9a8a9...77d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kanskje ikke det mest politisk korrekt, men hva med å øke mndsbeløpet hennes? 300 er lite for en på 17år. 

Anonymkode: 8d062...114

Her var jeg utydelig. Hun får 300 kr. pr. uke

TS

• Liker 1
  • Nyttig 4
Gjest takinova
Skrevet

Hjelp henne å få seg en liten jobb. Om denne venninnen spanderer en del på henne? Hva så?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her var jeg utydelig. Hun får 300 kr. pr. uke

TS

Det er jo ikke ille med 1200 kr pr mnd hvis det betyr at dere i tillegg dekker eksempelvis mobil, klær osv og dette er penger hun kan bruke på kino osv.. men de pengene hun får fra venninnen, er det gave? Eller "lån" ? 

Anonymkode: 0da3c...65e

• Liker 6
Skrevet

Min hundelufter på samme alder får totalt 350 kr av oss i uka, det er mer enn hva din datter har for kun totalt ca 1,5 time arbeid.

Få datteren din ut i jobb, finnes masse enkle småjobber som ungdommene kan ta :) 

Anonymkode: e462f...8ae

• Liker 1
Skrevet
takinova skrev (2 minutter siden):

Hjelp henne å få seg en liten jobb. Om denne venninnen spanderer en del på henne? Hva så?

Jeg også tenkte det, hva så om hun blir spandert på? 

Selv har jeg også en venninne, vi er dog voksne, hun har dårlig råd og jeg spanderer alltid når vi er ute sammen. 

Fordi jeg har råd til det og fordi jeg ønsker å dele gode stunder sammen men henne. Og vi liker å gå ut og spise sammen. 

Anonymkode: 65bc9...cbf

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Hva er det dere dekker, som hun får av dere uten at hun trenger å bruke lommepenger?

Kanskje på tide at hun får flere faste utgifter? Betale egen telefonregning, og en symbolsk sum for å bo hjemme. Det hun betaler for å bo hjemme, kan dere jo sette av til sparing for henne. 

Anonymkode: ec8a4...b7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

300 i mnd? Ja det er lite. Hadde nok gitt litt mer, og så bør hun få en jobb om hun trenger mer.

Anonymkode: 0e6c3...4ce

300 er mer enn nok hvis hun ikke klarer å holde styr på dette engang.
Egentlig burde hun fått 0 og tjent alle lommepengene selv. De 300,- kan du jo sette inn på BSU i stedet.
Dagens regime er i ferd med å bli en gedigen bjørnetjeneste hvor hun får inntrykk av at pengene kommer av seg selv.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

"Rik" (jeg vil nå kalle henne raus) venninne har da ingen ting med dette å gjøre. Hva er egentlig problemstillingen? Din datter bruker opp alle penger hun har tilgjengelig. Ok. Hvis ikke det er greit, da er ikke de pengene fritt tilgjengelig da? Konsekvensene ved å ikke spare er at hun går tom, evt at venninne spanderer. Ok, det vil nok venninnen mislike i lengden. Eller ikke. 
Du snakker om verdien av å spare og prioritere. Ok, fortsett med det. 

Anonymkode: 4e131...ad3

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke lett når man har svært bemidlede venner. Min søster har massevis av penger og våre sønner er omtrent jevngamle. Det er ikke lett. Samtidig så har jeg fortalt min sønn at min søster brukte enormt mye tid på skolearbeid gjennom ungdomstiden, hun tok seg en krevende og vanskelig utdannelse og hun jobber veldig mye. Så dersom han ønsker samme rådyre livsstil, så får han pent gå opp den samme løypa selv.

Anonymkode: a1a7b...d02

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet

Fortsett som før. Du kan lære henne dine verdier rundt økonomi og pengebruk, men du kan ikke kontrollere annet enn hvor mye du gir henne selv. 

Anonymkode: 89b5a...e9d

• Liker 1
Skrevet
Surpomp skrev (16 minutter siden):

300 er mer enn nok hvis hun ikke klarer å holde styr på dette engang.
Egentlig burde hun fått 0 og tjent alle lommepengene selv. De 300,- kan du jo sette inn på BSU i stedet.
Dagens regime er i ferd med å bli en gedigen bjørnetjeneste hvor hun får inntrykk av at pengene kommer av seg selv.

Virkelig?

Håper hun får månedskort på busse, mobil og penger til kino og bowling ekstra. 

Anonymkode: 9a8a9...77d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

"Rik" (jeg vil nå kalle henne raus) venninne har da ingen ting med dette å gjøre. Hva er egentlig problemstillingen? Din datter bruker opp alle penger hun har tilgjengelig. Ok. Hvis ikke det er greit, da er ikke de pengene fritt tilgjengelig da? Konsekvensene ved å ikke spare er at hun går tom, evt at venninne spanderer. Ok, det vil nok venninnen mislike i lengden. Eller ikke. 
Du snakker om verdien av å spare og prioritere. Ok, fortsett med det. 

Anonymkode: 4e131...ad3

Må si meg enig i dette

Hadde selv flere venninner med styrtrike foreldre i oppveksten. Var faktisk aldri noe problem.

De hadde nok noen prosent annerledes livsstil (restaurantbesøk, utenlandsferier) enn oss andre , men samtidig var vi bare opplært til å skjønne at alle har ulikt utgangspunkt . Mine foreldre imøtekom dette så godt de kunne, ved å gjøre noe av det samme når de hadde mulighet 

Det var ikke drøssevis med merkeklær hos mine venner, men de kledde seg fint. Mine foreldre passet på at jeg ikke skilte meg vesentlig ut ved å ta meg med ut 3-4 ganger i året å kjøpte klær, moteriktige ; både dyre merker og billigere. Jeg var tenåringsung på den tiden det ble svært hipt å handle på hm, så det hjalp nok også litt

Anonymkode: dcc35...5ad

Skrevet

Min tenåringsdatter har en venninne som har mye penger tilgjengelig. Min datter får masse hjemme både Lois bukser, Ralph Lauren,dyr sminke etc. Denne venninna her får med Mastercardet og de shopper og spiser ubegrenset på restaurant. Akkurat der er ikke jeg😳Helt greit for meg når de andre har økonomi til å sponse ,men jeg har ikke sjangs til å la datteren min shoppe for tusenvis av kroner hver helg og dra på restaurant. Men unner datteren min alt og hun storkoser seg. Kunne ønske jeg fikk meg en sånn venninne også😁

Anonymkode: 20795...04e

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...