Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har pr nå kontor jobb men ser at jeg tror vernepleie kan passe mine interesser bra. Noen som er vernepleier og kan fortelle meg hvordan det er og evt om det anbefales? 

Anonymkode: 09188...031

Skrevet

Spørs hvordan du vil ha din arbeidstid. Mye turnus, ikke særlig bra lønn i det offentlige, helt ok i det private etter noen år med ans. Kommunale boliger er ofte avlastning, for unge eller eldre. Du må synes stell, mating, bleieskift, medisiner og injeksjoner som OK. Du må kunne forholde deg til lovverk, skrive tiltak, prosedyrer. Og i all hovedsak synes det er ok å jobbe med stadig utskiftninger i personalgruppa, mange ufaglærte og gjerne som 1/2 vernepleiere på stedet dersom du er heldig.

Dette er i bolig. Du kan med videreutdanning komme deg videre i spesialisthelsetjenesten, du kan bli logoped, familieterapeut osv. 

mvh vernepleier 

Anonymkode: a49fc...946

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spørs hvordan du vil ha din arbeidstid. Mye turnus, ikke særlig bra lønn i det offentlige, helt ok i det private etter noen år med ans. Kommunale boliger er ofte avlastning, for unge eller eldre. Du må synes stell, mating, bleieskift, medisiner og injeksjoner som OK. Du må kunne forholde deg til lovverk, skrive tiltak, prosedyrer. Og i all hovedsak synes det er ok å jobbe med stadig utskiftninger i personalgruppa, mange ufaglærte og gjerne som 1/2 vernepleiere på stedet dersom du er heldig.

Dette er i bolig. Du kan med videreutdanning komme deg videre i spesialisthelsetjenesten, du kan bli logoped, familieterapeut osv. 

mvh vernepleier 

Takk for svar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spørs hvordan du vil ha din arbeidstid. Mye turnus, ikke særlig bra lønn i det offentlige, helt ok i det private etter noen år med ans.

mvh vernepleier 

Har fått tilbud fra flere ulike private aktører opp igjennom årene. Ingen har kunnet tilby hverken bedre lønn eller gunstigere turnuser en hva jeg har i det offentlige.

Sier ikke at du tar feil, men min erfaring er motsatt.

Anonymkode: a8d1c...997

Skrevet

Jeg er veldig glad for at jeg valgte vernepleien. Jobber i en stor avlastningsbolig for barn og ungdom med utviklingshemming og/ eller autisme. Tror vi er rundt 10 vernepleiere, og i tillegg har vi mange andre miljøterapeuter som barnevernspedagoger, sosionomer, spesialpedagoger og en barnehagelærer. Høyt faglig nivå. Lite stell hos oss, men mye utfordrende atferd og kap9 vedtak. Jeg trives veldig godt, men det finnes jo mange steder man kan jobbe som vernepleier. Psykiatri, hjemmesykepleie, fengsel, sykehjem, skoler, barnehager, kontorarbeid.. veldig mange muligheter :) 

Anonymkode: 57439...618

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er veldig glad for at jeg valgte vernepleien. Jobber i en stor avlastningsbolig for barn og ungdom med utviklingshemming og/ eller autisme. Tror vi er rundt 10 vernepleiere, og i tillegg har vi mange andre miljøterapeuter som barnevernspedagoger, sosionomer, spesialpedagoger og en barnehagelærer. Høyt faglig nivå. Lite stell hos oss, men mye utfordrende atferd og kap9 vedtak. Jeg trives veldig godt, men det finnes jo mange steder man kan jobbe som vernepleier. Psykiatri, hjemmesykepleie, fengsel, sykehjem, skoler, barnehager, kontorarbeid.. veldig mange muligheter :) 

Anonymkode: 57439...618

Så hyggelig å høre! Det hørtes veldig interessant ut, må en bo i en storby for at det skal være såpass faglig kvalifiserte kolleger eller? 

Skrevet

Hva ligger lønna på? Både privat og offentlig, med og uten ansiennitet.

Anonymkode: 3cc6a...4e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva ligger lønna på? Både privat og offentlig, med og uten ansiennitet.

Utgangspunktet er tariff. Bare å sjekke tabellen.
Så er det store individuelle forskjeller basert på egne lønnskrav, resultat av lønnssamtaler osv. Tjenestesteder er ofte langt mer restriktive på overtid, som også kan utgjøre en forskjell på lønnsslippen. Jeg vet ikke lønnen til alle mine kollegaer, men vil tippe ingen av oss tjener akkurat det samme.

Selv har jeg en garantilønn (grunnlønn) på ca 680 000.-. Så kommer evt tillegg for kveld/natt+Lør/Søn på toppen av det. Jobber i kommune.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utgangspunktet er tariff. Bare å sjekke tabellen.
Så er det store individuelle forskjeller basert på egne lønnskrav, resultat av lønnssamtaler osv. Tjenestesteder er ofte langt mer restriktive på overtid, som også kan utgjøre en forskjell på lønnsslippen. Jeg vet ikke lønnen til alle mine kollegaer, men vil tippe ingen av oss tjener akkurat det samme.

Selv har jeg en garantilønn (grunnlønn) på ca 680 000.-. Så kommer evt tillegg for kveld/natt+Lør/Søn på toppen av det. Jobber i kommune.

Kan jeg spørre hva du jobber med da? Og hvilken kommune? 

Skrevet

Vedkommende som spør om lønn er ikke ts, jeg er ts og har allerede sjekket det med lønn sånn før noen kommer og kritiserer at det ikke er vits å tenke at en skal tjene godt i en sånn jobb ;p 

Lurer bare på, jeg er ikke så kjempegod på det med å være sprudlende og utadvendt spesielt mot folk med utfordringer av ene og andre slaget, MEN jeg er brennende interessert i fagene på vernepleier (og sosionom. Og sykepleier) studiet og håper - men lurer på - går det an for meg som introvert men faglig engasjert å gjøre en god jobb i felten? Dvs jeg er hyggelig og vennlig, men kanskje ikke den personen som "tar rommet".. For jeg har egentlig ikke lyst å sitte på et kontor og glo, det har jeg gjort i mange nok år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

MEN jeg er brennende interessert i fagene på vernepleier (og sosionom. Og sykepleier) studiet og håper - men lurer på - går det an for meg som introvert men faglig engasjert å gjøre en god jobb i felten? 

Selvfølgelig👍🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hva du jobber med da? Og hvilken kommune? 

Jeg jobber som vernepleier i en miljøterapeuthjemmel. Om jeg skal ramse opp alt jeg gjør på jobb, hvilken brukergruppe etc, så blir innlegget veldig langt😅. Det er sammensatt og en kompleks brukergruppe.

Jobber i en av de største kommunene i landet (top 10). Ikke Oslo.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Selvfølgelig👍🏻

Så godt å høre. Jeg har alltid følt at det er de jeg vet om som er så veldig ekstroverte som jobber med slikt, men har hatt en drøm om å utdanne meg innen dette i ganske mange år, bare blitt begrenset av mine egne fordommer mot meg selv dessverre 😅 trivdes eksempelvis mye, mye bedre med å jobbe i butikk - enn på kontor, selv om det naturligvis tar energi for en som er introvert å skulle yte service i opptil 10 timer daglig, så jeg håper at det kan fungere for meg å jobbe som vernepleier om jeg bestemmer meg for å satse. 

Men jeg ser at det står mye om utviklingshemming i studieplan, er det virkelig så mye fokus på dét i utdanningen? Jeg tenkte kanskje andre psykiske lidelser, fysiske plager osv ville være like mye av

Skrevet

Jeg jobber i akuttpsykiatrien nå og tar vernepleien. Skal fortsette å jobbe her, trives så godt! Det eneste jeg ikke gleder meg veldig til er jo å ha ansvarsvakter, for det har man på lik linje med sykepleierene her. Men det går jo helt fint, det er bare at jeg liker best å jobbe med pasientene, ikke på vaktrommet. 😅

Men jeg synes jo adferd er veldig spennende, det er jo litt av grunnen til at jeg er her og! Elsker denne jobben. Ingen dager er like, det er perioder med mye action og perioder som er litt roligere (ikke så ofte). Og jeg liker høyt tempo. Spennende pasienter og caser. Og ikke minst synes jeg det er så fint å se pasienter som går fra å være kjempedårlige til mye bedre på bare noen dager/uker. Det er givende! 
Veldig godt miljø blant ansatte, veldig flinke til å ta vare på hverandre, og det er helt essensielt siden vi står i mye tøft. 

Anonymkode: c99bb...43a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber i akuttpsykiatrien nå og tar vernepleien. Skal fortsette å jobbe her, trives så godt! Det eneste jeg ikke gleder meg veldig til er jo å ha ansvarsvakter, for det har man på lik linje med sykepleierene her. Men det går jo helt fint, det er bare at jeg liker best å jobbe med pasientene, ikke på vaktrommet. 😅

Men jeg synes jo adferd er veldig spennende, det er jo litt av grunnen til at jeg er her og! Elsker denne jobben. Ingen dager er like, det er perioder med mye action og perioder som er litt roligere (ikke så ofte). Og jeg liker høyt tempo. Spennende pasienter og caser. Og ikke minst synes jeg det er så fint å se pasienter som går fra å være kjempedårlige til mye bedre på bare noen dager/uker. Det er givende! 
Veldig godt miljø blant ansatte, veldig flinke til å ta vare på hverandre, og det er helt essensielt siden vi står i mye tøft. 

Anonymkode: c99bb...43a

Tusen takk for positivt innspill! Kjenner dette var motiverende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...