AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Del Skrevet 28. august Jeg er i 40-årene, og bestemte meg for et halvt års tid siden å bruke mer tid på trening og aktivitet, for å bli sterkere og få bedre helse, først og fremst. Så jeg driver med styrketrening 3-4 ganger i uka, ca 45 min per gang, har fått satt opp et program for hele kroppen. I tillegg har jeg begynt med yoga, for avspenning og uttøying. Jeg har helt klart blitt sterkere, og det synes på kroppen, men jeg synes jeg har konstant vondt et eller annet sted. Utover stølhet. Jeg har hatt et avbrudd pga en overbelastning (for hard trening) som satte meg ut av spill, så jeg har ikke hatt sammenhengende trening denne tiden. Til og med yoga og tøying gjør at ting er vondt. Jeg har vært hos kiropraktor og massør, det hjalp litt. Men jeg føler at problemet er der litt hele tiden, og det begynner å tære på motivasjonen. Er det bare slik det er, at muskler og ledd skal gjøre litt vondt når man trener? Anonymkode: ae74c...ce8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Del Skrevet 28. august Du trener kanskje styrke litt for ofte? Musklene bør jo få tid til å heles mellom øktene. Anonymkode: 62e0d...762 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkSolsikke Skrevet 28. august #3 Del Skrevet 28. august Mulig du bruker feil teknikker når du trener styrke, slik at du belaster feil? Bestill deg en 1time med en PT (personlig trener) og få PT ‘en til å gjennomgå riktig teknikker med deg Hjelper ikke å trene mye og hardt, hvis man gjør det feil, da blir det bare mer vondter 😀💪🏻💪🏻 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 28. august #4 Del Skrevet 28. august FrkSolsikke skrev (1 minutt siden): Mulig du bruker feil teknikker når du trener styrke, slik at du belaster feil? Bestill deg en 1time med en PT (personlig trener) og få PT ‘en til å gjennomgå riktig teknikker med deg Hjelper ikke å trene mye og hardt, hvis man gjør det feil, da blir det bare mer vondter 😀💪🏻💪🏻 Gjør dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Del Skrevet 28. august I din alder bør du gå ned til 2 dager i uken med fullkropp, ikke tren til failure. Øk vekter sakte med mikroskiver. Anonymkode: fd0b7...24e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Del Skrevet 28. august FrkSolsikke skrev (46 minutter siden): Mulig du bruker feil teknikker når du trener styrke, slik at du belaster feil? Bestill deg en 1time med en PT (personlig trener) og få PT ‘en til å gjennomgå riktig teknikker med deg Hjelper ikke å trene mye og hardt, hvis man gjør det feil, da blir det bare mer vondter 😀💪🏻💪🏻 Godt tips, jeg har hatt timer med PT for å lære inn teknikker, så jeg føler meg trygg på at jeg utfører det riktig ts Anonymkode: ae74c...ce8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (40 minutter siden): I din alder bør du gå ned til 2 dager i uken med fullkropp, ikke tren til failure. Øk vekter sakte med mikroskiver. Anonymkode: fd0b7...24e Jeg trener hele kroppen fordelt på 4 økter over 7-9 dager, så jeg mener jo at kroppen skal ha tid til å hvile nok. Anonymkode: ae74c...ce8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 28. august #8 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg er i 40-årene, og bestemte meg for et halvt års tid siden å bruke mer tid på trening og aktivitet, for å bli sterkere og få bedre helse, først og fremst. Så jeg driver med styrketrening 3-4 ganger i uka, ca 45 min per gang, har fått satt opp et program for hele kroppen. I tillegg har jeg begynt med yoga, for avspenning og uttøying. Jeg har helt klart blitt sterkere, og det synes på kroppen, men jeg synes jeg har konstant vondt et eller annet sted. Utover stølhet. Jeg har hatt et avbrudd pga en overbelastning (for hard trening) som satte meg ut av spill, så jeg har ikke hatt sammenhengende trening denne tiden. Til og med yoga og tøying gjør at ting er vondt. Jeg har vært hos kiropraktor og massør, det hjalp litt. Men jeg føler at problemet er der litt hele tiden, og det begynner å tære på motivasjonen. Er det bare slik det er, at muskler og ledd skal gjøre litt vondt når man trener? Anonymkode: ae74c...ce8 Begynn med svømming. Mindre belastning 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg trener hele kroppen fordelt på 4 økter over 7-9 dager, så jeg mener jo at kroppen skal ha tid til å hvile nok. Anonymkode: ae74c...ce8 4 økter på så lite som en uke er mye når du nylig har begynt å trene altså. Du sier jo at du allerede har hatt en overbelastning; det er jo et tegn på at du har trent for hardt. Du skal ha kroppen din i 30-40 år til, forhåpentligvis mer. Ikke noe vits i å overdrive treningen nå; ha en rolig økning, og gi kroppen din tid til å restituere skikkelig. Du er ikke 20 år lenger. Anonymkode: 514b5...a98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 28. august #10 Del Skrevet 28. august Jeg ville nok prøvd å senke til 2 økter styrke i uka og se hvordan det fungerer. Og fått en sjekk av PT med god kompetanse. Jeg har ikke vondt til vanlig hvertfall. Har jo perioder med spesifikke smerter, men ikke nødvendigvis som følge av trening, bare fordi det er normalt å ha litt vondt her og der. Da roer jeg ned treningen som belaster de delene av kroppen og tilpasser treningen. I det siste for eksempel har jeg hatt vondt i en skulder, jeg har derfor droppet benkpress og skulderpress et par uker fordi jeg har kjent at smerten er verre etter trening, og heller treng med kroppsvekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #11 Del Skrevet 28. august Hva har du dette halvåret gjort med kostholdet ditt, Ts? Og søvn? Og livsstil ellers? Jeg ville blitt skeptisk til en pt som setter opp fire styrkeøkter i uka for en som ikke har trent særlig aktivt før. Spesielt når du etter et halvt år med dette opplegget har så mye vondter av treningen. En dyktig pt med nok kompetanse og erfaring ville ha endret opplegget for minst fire måneder siden, fordi det åpenbart ikke er riktig for din kropp. Du er i 40-årene, så supert at du har begynt å trene mer målrettet. Men, du må også ta hensyn til at nå som du er i 40-årene så trenger kroppen din mer tid til å restituere seg enn den gjorde da du var i 20-årene. Og et sunt nok kosthold (mye grønnsaker!, rene proteiner og nok riktig fett, spesielt omega3 og å unngå særlig omega6) er helt avgjørende for å få god restituering, sammen med nok søvn. Om du spiser mye halvfabrikata, sukker, drikker brus, kaffe eller energidrikker, drikker alkohol og røyker/snuser, så sabotterer du deg selv i stor grad og øker sannsynligheten for betennelser i kroppen og at terskelen for overtrening blir lavere. Anonymkode: 43083...0c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 28. august #12 Del Skrevet 28. august Ryddet for helseskadelige innlegg. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #13 Del Skrevet 31. august Smarter i ledd kan også være et tegn på periomenopausen som starter i 40-åra for de fleste Anonymkode: b8525...522 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #14 Del Skrevet 31. august Jeg opplevde også mye vondter, og skader etter overbelastning, en stund. Fant ut at jeg måtte trene litt mindre, og ikke så voldsomt hardt, og nå går det meget bedre, og jeg har fremdeles grei progresjon. Noen ganger må man bare innse at kroppen ikke tåler så mye som man skulle ønske, og tilpasse seg det, og akseptere litt saktere progresjon. Trener du for å bli sterkere, lønner det seg dessuten å ikke trene til utmattelse, men ha 1-2 reps i reserve. Og lettere vekter og heller flere repetisjoner er mer skånsomt. (Så vidt jeg har forstått, men er absolutt ingen ekspert altså.) Anonymkode: ce441...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 2. september #15 Del Skrevet 2. september Jeg synes det kan høres ut som at du muligens "feiler" litt på noen punkter. 1. Mulig du trener for hardt? Kontinuitet er det viktigste. 2. Kosthold og restitusjon. Hvile og nok næring er viktig for at kroppen skal dra nytte av treningen. 3. Teknikk. Dersom du opplever mye skader og vondter er sjansen stor for at du gjennomfører noen av øvelsene feil eller at du ignorerer noen muskler som evt. fører til uheldig belastning. Det skal ikke være vondt i kroppen å trene. De første ukene kjenner mange gjerne seg stive og støle, men dette gir seg for de fleste når de får på plass grunntrening og gode rutiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå