Gå til innhold

Ritalin og ufrivillig vektnedgang, hvordan forhindre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har stått på Ritalin pga ADHD i ett halvt års tid, og rast ned i vekt. Gått ned 15% av startvekt, var akkurat innenfor normal vekt (i øvre sjikt) da jeg startet med Ritalin og har enda et par kilo å gå på før jeg havner på undervekt, men hvis ikke nedgangen stagnerer snart vil jeg få problemer. Til og begynne med var vektnedgangen en bonus, men nå føler jeg det er nok. For egen trivsel skulle jeg gjerne gått opp igjen et eller to kilo. 

Jeg er helt avhengig av å stå på Ritalin for å fungere optimalt, så det er ikke et alternativ å kutte det ut. Jeg spiser så mye jeg klarer, men blir fort mett og får ikke i meg mer når metthetsfølelsen kommer. Før medisinstart var jeg veldig glad i potetgull, og brukte nok dette som en stimuli pga ubehandlet ADHD. Nå frister det svært sjeldent, det samme med alt annet godteri og søtsaker. Så det blir minimale mengder av dette.

Andre som har vært i samme situasjon, og kan komme med tips til hvordan dere klarte å holde vekten?

Jeg vet jeg kan og bør ta dette opp med lege, men er livredd for å bli tatt av Ritalin og vil heller forsøke å stanse dette selv. Om jeg ikke klarer det, vil medisinen uansett bli tatt fra meg på neste kontroll.

Anonymkode: 8587d...80e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har stått på Ritalin pga ADHD i ett halvt års tid, og rast ned i vekt. Gått ned 15% av startvekt, var akkurat innenfor normal vekt (i øvre sjikt) da jeg startet med Ritalin og har enda et par kilo å gå på før jeg havner på undervekt, men hvis ikke nedgangen stagnerer snart vil jeg få problemer. Til og begynne med var vektnedgangen en bonus, men nå føler jeg det er nok. For egen trivsel skulle jeg gjerne gått opp igjen et eller to kilo. 

Jeg er helt avhengig av å stå på Ritalin for å fungere optimalt, så det er ikke et alternativ å kutte det ut. Jeg spiser så mye jeg klarer, men blir fort mett og får ikke i meg mer når metthetsfølelsen kommer. Før medisinstart var jeg veldig glad i potetgull, og brukte nok dette som en stimuli pga ubehandlet ADHD. Nå frister det svært sjeldent, det samme med alt annet godteri og søtsaker. Så det blir minimale mengder av dette.

Andre som har vært i samme situasjon, og kan komme med tips til hvordan dere klarte å holde vekten?

Jeg vet jeg kan og bør ta dette opp med lege, men er livredd for å bli tatt av Ritalin og vil heller forsøke å stanse dette selv. Om jeg ikke klarer det, vil medisinen uansett bli tatt fra meg på neste kontroll.

Vil råde deg til å bruke olje i mat osv. Masse kalorier :) Avokado, nøtter,seterrømme,h-melk,ekte smør… Kan du prøve og utsette Ritalin 1-2 t? Så du kan få spist mest mulig før det. 

Skrevet

Har hatt samme situasjon i forhold til barna her hjemme. Guttungen gikk ned 15 kg. Men: hang in there, mest sannsynlig stabiliserer matinntaket seg.

Enn så lenge: meierismør, fløte, proteinpulver i en Shake med banan og annet, melk med OBOY, eggerøre med fløte/smør og bacon, ostesmørbrød. Altså, energitette ting blir viktig. Og du må faktisk bare innse at kroppen din sulter sjøl om du ikke kjenner på sult.

YT restitusjonsdrikk, juice osv. Lag f.eks soyasmør og ha over risen til måltider, tilsett rømme.

Håper det blir bedre ❤️

Anonymkode: bc7ca...283

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er meget godt mulig at ritalin ikke er den riktige medisinen for deg og da er det bedre å ta opp dette med legen før ritalinen blir tatt fra deg på grunn av vekta.

Anonymkode: fa33b...0d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...