Gå til innhold

De fleste 18 åringer bor fortsatt hjemme når barnetrygden forsvinner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den burde blitt utbetalt til de var ferdig med videregåeende.Hvordan mener staten at en 18 åring under utdanning skal klare å forsørge seg selv? 

Anonymkode: 50235...69a

• Liker 11
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan fint jobbe ved siden av skolen. Hvor mye er barnetrygden nå? Litt over en tusenlapp? Burde ikke være så vanskelig å tjene inn såpass for en ungdom. Men du mener at det er staten som skal dele ut disse pengene?

Anonymkode: 5c024...5c6

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo ikke akkurat sånn at barnetrygden alene er nok til å forsørge en 17åring heller. Friske 18åringer kan ha helgejobb. Svært syke 18åringer får trygd i bursdagsgave fra nav.

Anonymkode: 75f29...4a7

• Liker 9
Skrevet

Barnetrygden er jo bare en dråpe i havet. Jeg håper at den ikke merkes når den forsvinner. Samtidig prøver jeg å være god på å lære bort livets gang til ungene. De må faktisk bruke of tjene egne penger til ting. Feks jeg kan betale 800kr for sko, vil de ha dyrere sko, må de betale mellomlegget selv. Jeg prøver å forberede de på at jeg ikke har råd til å betale hele lappen, men skal hjelpe så godt jeg kan, og heller øvekjøre så mye som mulig. De må jobbe! Tror det viktigere å legge det grunnlaget, enn å være redd for at det merkes når barnetrygden forsvinner, eller trenger at staten betaler videre for egne barn. 

Anonymkode: 98055...0e9

• Liker 13
Skrevet

Enig, det bør ikke stå i loven at myndige personer over 18 år skal forsørges av foreldre.

Anonymkode: dbe9a...561

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skal staten ta ansvar for alt? Folk ser ut til å glemme hvor alle «støttepengene» kommer fra. Det kommer fra skatt… Jeg vil ikke betale for andres 18-åringer som bor hjemme. Be den VOKSNE (18-åringen) ta seg en sommerjobb.

Anonymkode: a480d...860

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Den burde blitt utbetalt til de var ferdig med videregåeende.Hvordan mener staten at en 18 åring under utdanning skal klare å forsørge seg selv? 

Det er den enkelte som har valgt å få barn, ikke staten. Da bør den enkelte ha det i tankene at barnetrygden avsluttes når barnet er 18.

Anonymkode: faca2...f8e

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

18-åringer kan/bør ha jobb ved siden av skolen, så lenge de er friske. Det bør de egentlig fra de er 16. Enten en lørdagsjobb, eller jobbe 6 uker i sommerferien. Kan vel fort tjene ca 35.000 på sommerjobb, er frikort på skatt.

Om foreldre har god råd, kan disse pengene spares til bolig. Har de dårlig råd, kan tenåringen betale litt av sine egne utgifter. Foreldre dekker selvfølgelig hus og mat.

Anonymkode: 77ced...b1a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er den enkelte som har valgt å få barn, ikke staten. Da bør den enkelte ha det i tankene at barnetrygden avsluttes når barnet er 18.

Anonymkode: faca2...f8e

Samtidig så ønsker jo staten at folk skal få flere barn, så jeg ser jo TS sitt poeng her. 
Tanken bak barnetrygden er jo støtte foreldre som har barn, og da gir det jo mening at denne støtten burde vart ut hele perioden man har forsørgerplikt. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Staten mener vel at om vi setter barn til verden har vi en plan og plikt til å ta oss av de selv? Barnetrygden er jo bare en ørliten del av hva det koster å ha en ungdom, og man har hatt 18 år på seg å planlegge for det, det kommer neppe som en overraskelse at barnetrygd opphører når de blir myndige. En 18-åring som går på videregående kan som regel jobbe ved siden av skolen og i ferier. 

Anonymkode: e70a0...2fc

• Liker 3
Skrevet

Det jeg syns er sprøtt er at en har forsørger ansvar til 21 år ved videregående skole  så hvis en eks er skilt så må en betale barnebidrag. Er en trygdet mister en barnetillegg på trygda, men en er fortsatt pålagt å betale barnebidrag ,så lenge barnet er under videregående utdanning.  Burde ikke barnetillegg da egentlig være på trygd frem til de da er ferdig på videregående. 

Og ser flere skriver 18 åringer kan jobbe. Mine jobber men da kun i ferier. Årsak i uka reiser de med buss til skolen kl 06.15 og er hjemme fra skolen med buss 17.30 . Da er det lekser, middag og fort senga siden de ska tidlig opp.  Blir ikke tid til jobb akurat etter skole. Noen helger jobber de hvis det ikke er skole oppgaver . Men blir jo ikke mange timer

Anonymkode: c8086...3d4

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Barnetrygden burde forsvinne lenge før man er 18, mener jeg.

Anonymkode: 67d70...9bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barna får stipend, samt burde være i stand til å jobbe og tjene egne penger. Mange går også yrkesfag og er lærlinger fra de er 18, så nei, syns ikke det er nødvendig. Man har jo de som bor hjemme til de er 30 og, skal man få barnetrygd for de og?

Anonymkode: c9c6f...e09

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

21 år ved videregående skole

Man er ferdig på vgs året man fyller 19 år ikke 21 år. 

• Liker 2
Skrevet

Om det ikker inntekt på mennesket kan hen søke om sosialhjelp, støtte til livsopphold. Levde selv på dette når jeg bodde hos mine foreldre.

Anonymkode: 6cf11...21b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor skal staten forsørge dine barn? Hvor langt skal man dra den ? Hvordan skal en 21 som går på universitetet forsørge seg selv? Etc. 

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan fint jobbe ved siden av skolen. Hvor mye er barnetrygden nå? Litt over en tusenlapp? Burde ikke være så vanskelig å tjene inn såpass for en ungdom. Men du mener at det er staten som skal dele ut disse pengene?

Anonymkode: 5c024...5c6

Du kan umulig mene at en elev på vg skal jobbe ved siden av skolen. Dette blir for flaut 🥴

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er da FORELDRENE som bør betale for sine barn? Hvorfor skal staten betale for dem, og hvorfor tenker noen at barnet på magisk vis skal klare seg selv den dagen det fyller 18 år? Selv om det er grensen staten har satt som myndig alder, er barnet fortsatt den samme personen som for 3 dager siden, da hen fremdeles var 17. Barnet går på skole, og trenger familien sin. Hvorfor få barn om du ikke kan ta deg av dem til de i det minste er ferdige på skole?

Barnetrygd er et fint tiltak, jeg har ikke noe i mot den. Men grunntanken bør likevel være at foreldre faktisk har råd til å ta seg av de ungene de setter til verden. Så kan barnetrygden være en bonus på toppen (som helst bør spares litt av så barnet kan få en god start på voksenlivet og en grei egenkapital til bolig, synes nå jeg) 

Anonymkode: ccaa2...a73

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Potetgullet skrev (Akkurat nå):

Du kan umulig mene at en elev på vg skal jobbe ved siden av skolen. Dette blir for flaut 🥴

Nettopp, studere er faktisk å jobbe.

Anonymkode: 6cf11...21b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...