AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Hei. Jeg har i lenger tid følt meg svært utbrent på grunn av jobben. Det er dårlig med kommunikasjon her og ekstremt dårlig planlagt, noe som gjør arbeidsdagene mine svært uforutsigbare både i oppstartstid og oppgaver. Jeg kan starte kl. 6 den ene dagen, kl. 4 på natten dagen etter og så kl. 6 igjen etter det (normal arbeidstid for meg er 6-14), fordi det sitter noen over som tar dårlige avgjørelser på vareflyt. I løpet av vår og sommer så jobber jeg KUN natt. Dvs. 5 dager i uken med natt i 12-16 uker før vi går over til de svært uforutsigbare tidene. Det tærer på humøret, psyken og helsa generelt, og etter snart 5 år så kjenner jeg at jeg har fått nok. Jeg er utmattet, har konstant kort lunte og føler jeg kommer til å bli gal hvis jeg ikke kommer meg vekk herifra. Samtidig så føler jeg meg alt for sliten til å hoppe ut i en ny jobb med en gang, hvis jeg skulle finne en som passer meg. Jeg kan sove i 12 timer uten å føle meg uthvilt, konstante muskelsmerter etter stresset fra jobb, jeg har kort lunte mot kollegaer jeg egentlig trives veldig godt med - the list goes on. Hadde det ikke vært for hunden min så hadde jeg vel vært sengeliggende fra jeg kom hjem til jeg måtte reise på jobb igjen. Jeg har kun vært sykemeldt 1 gang tidligere i hele min arbeidskarriere, og det var "tvang" fra fysioterapeuten. Sykemeldt 50% i to uker. Kommer på jobb selv om jeg er syk osv. Nå orker jeg ikke mer. Spørsmålet er: Hvordan er det å få sykemelding når man er utbrent? Ser legene på dette som noe seriøst, eller vil de bare be deg om å "skjerpe deg"? Anonymkode: 1496a...b18
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Min lege tok det på alvor da jeg nevnte alle mine symptomer på stress og forstod nok at utbrent var neste steget. Jeg har kun vært 100% sykemeldt noen få uker, og jobbet 20% resten av tiden, bare så terskelen for å komme tilbake, ikke er så grusomt høy. Anonymkode: acc79...1db 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 Tror mange leger tar det seriøst i dag hvis man er utbrent/møtt veggen. Jeg møtte veggen i den forrige jobben min etter at jeg hadde hatt alt for mye ansvar og alt for mange arbeidsoppgaver over tid pga at flere ledere var sykemeldt også pga utbrenthet. Så jeg endte med å få sammenbrudd på legekontoret når jeg først tok mot til meg å gå dit. Han spurte hvordan jeg i all verden hadde holdt ut så lenge med det arbeidspresset. Jeg var da allerede i prosessen med å bytte jobb som jeg har forstått er viktig ved utbrenthet. Jeg var 100% sykemeldt i noen måneder til oppsigelsestiden min var ferdig og jeg begynte i ny jobb. Anonymkode: a4518...c38
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 Aldri opplevd at de sier man skal skjerpe seg. Men hvis jobben gjør deg syk, er det rart du ikke har byttet. Min fastlege har isåfall krevd at jeg byttet til noe som ikke har gjort meg syk. Anonymkode: 66192...26a 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aldri opplevd at de sier man skal skjerpe seg. Men hvis jobben gjør deg syk, er det rart du ikke har byttet. Min fastlege har isåfall krevd at jeg byttet til noe som ikke har gjort meg syk. Anonymkode: 66192...26a Jeg er i jobbsøkerprosess, men har ventet litt for å ikke etterlate kollegaen helt i stikken. Det har skjedd mye på arbeidsplassen her som hadde gjort at dette fort hadde blitt alt for mye for henne alene, og det ønsket jeg ikke ettersom at hun er en god venn. Dumt, i know - men jeg søker nå på nye jobber. Anonymkode: 1496a...b18
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror mange leger tar det seriøst i dag hvis man er utbrent/møtt veggen. Jeg møtte veggen i den forrige jobben min etter at jeg hadde hatt alt for mye ansvar og alt for mange arbeidsoppgaver over tid pga at flere ledere var sykemeldt også pga utbrenthet. Så jeg endte med å få sammenbrudd på legekontoret når jeg først tok mot til meg å gå dit. Han spurte hvordan jeg i all verden hadde holdt ut så lenge med det arbeidspresset. Jeg var da allerede i prosessen med å bytte jobb som jeg har forstått er viktig ved utbrenthet. Jeg var 100% sykemeldt i noen måneder til oppsigelsestiden min var ferdig og jeg begynte i ny jobb. Anonymkode: a4518...c38 Takk for svar. Det er akkurat det som har skjedd her også. Man får et ansvarsområde når man starter, også lærer man seg "litt for mye" og blir en ressurs for "alle". Jeg er på randen av et sammenbrudd selv og holder tårer tilbake bare noen spør meg om det går fint på jobb, så jeg burde ha gjort noe med det for lenge siden - men så er det denne "flink pike" / people pleaseren i meg da, som ikke klarte å gjøre det mot kollegaen min. Jeg søker på andre jobber nå, så jeg håper det kan hjelpe meg litt. Anonymkode: 1496a...b18
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Snakk med legen din. Men helt ærlig, du har hatt 5 år på deg til å søke en annen jobb… Det er enda bedre å ta ansvar for eget liv enn å fortsette en situasjon som ikke fungerer. Anonymkode: e3089...98d 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min lege tok det på alvor da jeg nevnte alle mine symptomer på stress og forstod nok at utbrent var neste steget. Jeg har kun vært 100% sykemeldt noen få uker, og jobbet 20% resten av tiden, bare så terskelen for å komme tilbake, ikke er så grusomt høy. Anonymkode: acc79...1db Takk for svar. 😊 Håper legen min tar meg på alvor også, for begeret mitt har rent over for lenge siden. Anonymkode: 1496a...b18
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Snakk med legen din. Men helt ærlig, du har hatt 5 år på deg til å søke en annen jobb… Det er enda bedre å ta ansvar for eget liv enn å fortsette en situasjon som ikke fungerer. Anonymkode: e3089...98d Men så har ikke denne følelsen vært her i 5 år da. Jeg trivdes svært godt her de første årene, og det er først i midten av 2023 at jeg virkelig kjente hvor sliten jeg begynte å bli. Jeg har jobbet her i 4,5 år, så det er ikke sånn at jeg har jobbet her dritlenge og ventet de siste 5 årene med å søke. Det er ikke bare-bare å få en ny jobb innenfor det jeg driver med, men jeg er i gang med søking. Anonymkode: 1496a...b18
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er i jobbsøkerprosess, men har ventet litt for å ikke etterlate kollegaen helt i stikken. Det har skjedd mye på arbeidsplassen her som hadde gjort at dette fort hadde blitt alt for mye for henne alene, og det ønsket jeg ikke ettersom at hun er en god venn. Dumt, i know - men jeg søker nå på nye jobber. Anonymkode: 1496a...b18 Det er jo i så fall mye mer sjofelt av deg å bli sykemeldt og borte, fremfor å si opp jobben i en ryddig prosess slik at man kan finne en etterfølger til deg før du forsvinner. Jeg syns det blir utrolig tafatt å bli sykemeldt etter å ha mistrives i årevis, fremfor å oppføre seg voksent, ta ansvar og finne seg en ny arbeidsplass. Anonymkode: 80488...325 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er i jobbsøkerprosess, men har ventet litt for å ikke etterlate kollegaen helt i stikken. Det har skjedd mye på arbeidsplassen her som hadde gjort at dette fort hadde blitt alt for mye for henne alene, og det ønsket jeg ikke ettersom at hun er en god venn. Dumt, i know - men jeg søker nå på nye jobber. Anonymkode: 1496a...b18 Bra du søker nye jobber! Men hvis du blir syk av jobben, så må du tenke på deg selv og ikke kollegaen. Hvis du blir utbrent blir hun jo alene uansett. Anonymkode: 66192...26a
emlilua Skrevet 28. august 2024 #12 Skrevet 28. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo i så fall mye mer sjofelt av deg å bli sykemeldt og borte, fremfor å si opp jobben i en ryddig prosess slik at man kan finne en etterfølger til deg før du forsvinner. Jeg syns det blir utrolig tafatt å bli sykemeldt etter å ha mistrives i årevis, fremfor å oppføre seg voksent, ta ansvar og finne seg en ny arbeidsplass. Anonymkode: 80488...325 Men d Endret 28. august 2024 av emlilua
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #13 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bra du søker nye jobber! Men hvis du blir syk av jobben, så må du tenke på deg selv og ikke kollegaen. Hvis du blir utbrent blir hun jo alene uansett. Anonymkode: 66192...26a Ja, jeg har innsett det - endelig 😅 Sånn er det dessverre med detta forbannede "flink pike" / people pleaser greiene. Nå har jeg snakket med kollegaen min om dette også, så hun forstår hva det er jeg står oppi. Anonymkode: 1496a...b18
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #14 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg har innsett det - endelig 😅 Sånn er det dessverre med detta forbannede "flink pike" / people pleaser greiene. Nå har jeg snakket med kollegaen min om dette også, så hun forstår hva det er jeg står oppi. Anonymkode: 1496a...b18 Hvis du virkelig hadde vært "flink pike/people pleaser" så hadde du da sagt opp på en ryddig måte, slik at de kunne ha ansatt en erstatning for deg fremfor å forsvinne brått, koste arbeidsgiver massevis med penger og doble arbeidsmengden på stakkaren som blir igjen. Anonymkode: 80488...325 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #15 Skrevet 28. august 2024 Hva slags arbeid har du forresten hvis du ofte jobber mer enn tre netter på rad? Jeg har inntrykk av at det ikke er innafor arbeidsmiljøloven. Er du organisert? Anonymkode: e3089...98d 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #16 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er i jobbsøkerprosess, men har ventet litt for å ikke etterlate kollegaen helt i stikken. Det har skjedd mye på arbeidsplassen her som hadde gjort at dette fort hadde blitt alt for mye for henne alene, og det ønsket jeg ikke ettersom at hun er en god venn. Dumt, i know - men jeg søker nå på nye jobber. Anonymkode: 1496a...b18 Hvem på din arbeidsplass har ofret sin helse for å tenke på deg da? Til syvende å sist, må man tenke på seg selv, for det er faktisk ingen som takker deg for at du står på for alle andre. Anonymkode: 20c1d...b97
Snublefot62 Skrevet 28. august 2024 #17 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spørsmålet er: Hvordan er det å få sykemelding når man er utbrent? Ser legene på dette som noe seriøst, eller vil de bare be deg om å "skjerpe deg"? Anonymkode: 1496a...b18 Her er det mye variasjon ute og går. Men du må bare fortelle hvordan du har det, symptomene du opplever og svare ærlig på alle spørsmål legen kommer med. Noen leger forstår dette med stress og hva det betyr for kroppen, andre ser ikke sammenhengen og tenker du må ta deg sammen. Du kjenner legen din best, evnt så vil du måtte se hva hen gjør og ta det derifra. Dette er uansett noe du må ta seriøst, og du må prioritere deg selv først. Ingen andre gjør det.
emlilua Skrevet 28. august 2024 #18 Skrevet 28. august 2024 (endret) Legen min ga meg sykemelding da jeg var utbrent, i alle fall. snakk med legen Endret 28. august 2024 av emlilua skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #19 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva slags arbeid har du forresten hvis du ofte jobber mer enn tre netter på rad? Jeg har inntrykk av at det ikke er innafor arbeidsmiljøloven. Er du organisert? Anonymkode: e3089...98d Innenfor logistikk. Det er vel lov i spesielle tilfeller tror jeg, men jeg er usikker. Har vurdert å ta det opp med arbeidstilsynet Ikke organisert Anonymkode: 1496a...b18
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #20 Skrevet 28. august 2024 Snublefot62 skrev (54 minutter siden): Her er det mye variasjon ute og går. Men du må bare fortelle hvordan du har det, symptomene du opplever og svare ærlig på alle spørsmål legen kommer med. Noen leger forstår dette med stress og hva det betyr for kroppen, andre ser ikke sammenhengen og tenker du må ta deg sammen. Du kjenner legen din best, evnt så vil du måtte se hva hen gjør og ta det derifra. Dette er uansett noe du må ta seriøst, og du må prioritere deg selv først. Ingen andre gjør det. Har bare møtt legen min 1 gang da jeg byttet for en liten stund siden (flyttet), også har hun hatt vikar i et halvt år etter det. Takk for svar! Anonymkode: 1496a...b18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå