AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 For de som ikke kjenner til begrepet, tilhører diagnoser som ASPD (sosiopati og psykopati), NPD (narcisstisk personlighetsforstyrrelse), BPD (borderline personlighetsforstyrrelse), samt machivallisme som i sjeldnere grad blir satt som diagnose, men heller trekk en person har. I tillegg til mange underkategorier til kategoriene over. Store deler av befolkningen har i min oppfatning svært negative holdninger mot Cluster b. Spessielt NPD og BPD har ingen nåde i sosiale medier. Hvorfor er folk så ekstremt kritiske til mennesker som bokstavelig talt fungerer annderledes nevrologisk? Jeg har selv ADHD og selv om dette er veldig annderledes fra noen av disse diagnosene: fungerer vi også annderledes nevrologisk. Jeg har derfor en type medfølelse jeg kan beskrive for cluster b, og spessielt BPD. Mine 2 favorittmennsker har BPD, og deres historier om fordømmelse fra andre er utrolig triste. Mange vil ikke ha noe med personen å gjøre straks de åpner seg om diagnosen sin. Men disse menneskene har så utrolig unike og vakre personlighetstrekk om du virkelig blir kjent med dem. Nevrotypical mennsker, som er størsteparten av befolkningen. Virker å ha en holdning om at alle personlighetstrekk og måter å leve livet på, er helt etter eget valg eller kan «fikses» med terapi/psykologisk hjelp eller tilsnakk. Både ASPD, NPD og BPD er mer eller mindre ukurrerbare tilstander. Akkurat som at min impulsivitet som kommer med ADHD er en medfødt egenskap i hvordan hjernen min fungerer i sosiale samspillet. Jeg kan ikke slutte å være impulsiv uansett hvor mye logikk som blir lagt på bordet. Det mangler ingen selvinnsikt eller forståelse av «problemet», det mangler forståelse for hjernes funksjon hos mennesker som fungerer annderledes. Mangelen på tilstrekkelig med dopamin hos ADHD diagnosen, fører til impulsiviteten: som produserer disse singalstoffene. På samme måte som ASPDs nedsatte funksjon i frontalappen som fører til at personen er ute av stand til å føle empati som det normale mennesket. og derfor vil oppre kalde til din sorg. Det er ikke et valg å ikke vise medfølelse for tårene dine. De kan nesten uten unntak bokstavelig talt ikke genuint empatisere med deg om de så hadde livet som konsekvens. Hjernen deres fungerer ikke slik. Tenker du at personen skal holdes ansvarlig for noe de selv ikke kan kontrollere? Hva er dine holdninger til cluster b og hva tenker du om eventuelle «løsninger» på manipulasjonen dere frykter å få fra disse diagnosene? I mitt tilfelle har det faktum at jeg stiller meg totalt uten fordommer til alle diagnoser gitt mye postive utfall. Disse menneskene er geniale på en måte det er vanskelig å forstå om du ikke er en del av deres indre vennesirkel. Og de vil faktisk krysse de utroligste grenser og moraler for å backe deg opp mot alle mulige slags problemer og «fiender» i livet. og er etter min mening noen av de beste vennene du kan ha om du forstår dem. Anonymkode: 3c8d4...d5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå