AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Hvor mye aktivitet kan en være i etter keisersnitt? Bør en være helt i ro de første 6 ukene? Det er 4 uker etter keisersnitt her, ig kjenner veldig behov for å gå litt lengre turer. Men redd for jeg skal gjøre noe dumt med tanke på sår og kroppen. Anonymkode: 578bc...fbc
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Jeg er ikke helsepersonell, så mulig at det er der du bør henvende spørsmålet ditt, men jeg tolket 6-ukers regelen som at den gjaldt tunge løft og hard trening, ikke hverdagsaktivitet. Jeg gikk i alle fall lengre turer så snart jeg hadde overskudd til det. Lyttet til kroppe, og hvilte når jeg kunne og følte for det. Tror det er verre for kroppen å bare sitte i ro etter ks (gitt at man er i form til å bevege seg, da). Anonymkode: c283e...48b 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 Hvis du googler aktivitet etter keisersnitt. Så kommer det opp hva sykehusene mener generelt om det. Også kommer det an på om du har fått noe mer info fra sykehuset, for alle operasjoner er forskjellige i form av hva som oppstår under inngrepet og at pasientene er forskjellige. Er du usikker kontakt helsepersonell. Anonymkode: 42624...ce0
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 Bare å gå lengre turer hvis kroppen er i form til det! Anonymkode: 16763...114
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 Jeg gikk så lange turer som jeg klarte fra jeg kom hjem. Det forsto jeg at var helt greit. Nå slet jeg veldig med bekkenet, så det var ikke kjempe langt 4 uker etterpå. Det er lurt å være i aktivitet slik at ikke ting gror fast steder de ikke burde gro fast. Du skal vente med å trene magemusklene til det er gått 3 måneder da. Veldig tung fysisk aktivitet er det derfor lurt å vente med Anonymkode: 82a70...2dd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor mye aktivitet kan en være i etter keisersnitt? Bør en være helt i ro de første 6 ukene? Det er 4 uker etter keisersnitt her, ig kjenner veldig behov for å gå litt lengre turer. Men redd for jeg skal gjøre noe dumt med tanke på sår og kroppen. Anonymkode: 578bc...fbc Det er veldig individuelt. Både ro og bevegelse er viktig etter et keisersnitt. Så helt i ro i 6 uker er ikke anbefalt. Man kan helt fint gå turer på flaten, en runde på kjøpesenteret etc.. Men man skal unngå å løfte mer enn barnets vekt, trille vogn i oppoverbakke, støvsuging, gulvvask, annet tungt husarbeid etc. Man får ganske grei veileding på dette av helsepersonell på sykehuset, eventuelt helsestasjon/jordmor. Trening av magemuskler skal man unngå den første tiden. Generelt sa fysio til meg at jeg skulle bevege meg så mye som jeg følte var greit. Stoppe ved smerte etc. Jeg gikk turer med hundene 5 dager etter KS etc. Anonymkode: 06244...654
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Jeg gikk opp mot en mil daglig fra dag 5-6 etter KS Trente lett styrke ganske kjapt, og hadde første joggetur etter 7 uker. Poenget er at så lenge det kjennes greit ut kan du være (nesten) så aktiv du vil Fikk beskjed om å ikke gå de bratteste bakkene, så gikk mye på flat asfalt, men gikk som sagt langt 😊 Anonymkode: b7515...bf9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå