AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Hei, jeg og min eks-samboer er uenige om hvordan vi skal fordele gevinst. Jeg bidro med 66% av egenkapitalen (han da med 34%), men vi har betalt likt på avdrag og renter på boliglånet. Vi satte opp en eierbrøk der jeg hadde 52% og han 48%. Vi deler jo det vi har betalt ned likt, men hvordan blir den korrekte fordelingen av den gevinsten vi sitter igjen med på salget? Anonymkode: 18060...47c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Så lenge dere ikke har laget noen avtale om at dere skal ha igjen den egenkapitalen dere har lagt inn, eller evt at den blir prisjustert, så må dere vel dele overskuddet med 52% til deg, og 48% til han. Anonymkode: 1285b...290 8 1
newman01 Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 Det mest naturlige er at dere først henter ut innskutt egenkapital, så fordeler dere resterende penger etter eierbrøk. Du kan ikke komme i etterkant å kreve renter og avkastning på innskutt egenkapital. 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 newman01 skrev (2 minutter siden): Det mest naturlige er at dere først henter ut innskutt egenkapital, så fordeler dere resterende penger etter eierbrøk. Du kan ikke komme i etterkant å kreve renter og avkastning på innskutt egenkapital. Men ulik eierbrøk kommer jo av innskutt egenkapital. Om den skilles ut først, burde vel overskuddet ellers deles likt, om de ellers har betalt likt på renter og avdrag? Jeg tenker at ulik egenkapital reflekteres i ulik eierbrøk, så det mest riktige blir å bare dele alt overskudd etter salg 52/48. Men jeg har ikke peiling da 😅 Anonymkode: 83f31...6fa 1
newman01 Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker said: Men ulik eierbrøk kommer jo av innskutt egenkapital. Om den skilles ut først, burde vel overskuddet ellers deles likt, om de ellers har betalt likt på renter og avdrag? Jeg tenker at ulik egenkapital reflekteres i ulik eierbrøk, så det mest riktige blir å bare dele alt overskudd etter salg 52/48. Men jeg har ikke peiling da 😅 Anonymkode: 83f31...6fa Så la oss si at de skjøt inn 1 mill i egenkapital, 670'000 på den ene og 330'000 på den andre. Boligen ble kjøpt for 4 mill, selges nå for 5. Da skal altså den ene få 2,4 mill og den andre 2,6? (ser bort fra nedbetaling, siden den er lik for begge parter). De har betalt like mye ned på lånet (50-50 som TS skriver). Det er jo ikke helt rettferdig for den personen med mest EK som taper 350k. Men TS, hva var intensjonen med 48-52 fordelingen? Skulle det gjenspeile styrkeforholdet 1/3-2/3 egenkapital? Endret 28. august 2024 av newman01 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 newman01 skrev (29 minutter siden): Da skal altså den ene få 2,4 mill og den andre 2,6? (ser bort fra nedbetaling, siden den er lik for begge parter). De har betalt like mye ned på lånet (50-50 som TS skriver). Det er jo ikke helt rettferdig for den personen med mest EK som taper 350k. Ah, jeg gikk ut i fra at TS hadde satt opp eierbrøk etter størrelse på innskutt egenkapital, men ser jo nå at det ikke er tilfellet. Det var jo dumt av dem, og roter det unødvendig mye til! Anonymkode: 83f31...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Enten dele etter eierbrøk eller hente ut ek og dele overskudd på to. Anonymkode: 2d3fd...1a5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei, jeg og min eks-samboer er uenige om hvordan vi skal fordele gevinst. Jeg bidro med 66% av egenkapitalen (han da med 34%), men vi har betalt likt på avdrag og renter på boliglånet. Vi satte opp en eierbrøk der jeg hadde 52% og han 48%. Vi deler jo det vi har betalt ned likt, men hvordan blir den korrekte fordelingen av den gevinsten vi sitter igjen med på salget? Anonymkode: 18060...47c Jeg forstår ikke helt. Hvorfor har dere satt eierbrøk til 52/48 hvis innskudd fra hver av dere var fordelt 66/34? Har dere felles lån med 50/50 belastning? Hva var årsaken til at dere endte med den eierbrøken? Anonymkode: 27f7e...bea 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 Dere deler salgsverdi ut fra eierbrøk. Enkelt og greit. Anonymkode: cecd6...026 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår ikke helt. Hvorfor har dere satt eierbrøk til 52/48 hvis innskudd fra hver av dere var fordelt 66/34? Har dere felles lån med 50/50 belastning? Hva var årsaken til at dere endte med den eierbrøken? Anonymkode: 27f7e...bea Jeg antar det er basert på hvor stor prosentandel hver ek ga pluss halvparten av resten. Anonymkode: cecd6...026
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Skrevet 28. august 2024 newman01 skrev (12 timer siden): Det mest naturlige er at dere først henter ut innskutt egenkapital, så fordeler dere resterende penger etter eierbrøk. Du kan ikke komme i etterkant å kreve renter og avkastning på innskutt egenkapital. Helt uenig med deg. Det mest naturlige er motsatt. Den som har skutt inn mest EK tar større risiko og skal selvfølgelig få mer betalt for det hvis boligen stiger i verdi - på lik linje som man taper mest hvis den synker. Det er flere måter å gjøre dette på, både den du mener er rett og det jeg mener er rett - hvor sistnevnte er hva TS har avtalt. Det viktige er jo at paret faktisk enes om dette. Anonymkode: 55997...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #12 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enten dele etter eierbrøk eller hente ut ek og dele overskudd på to. Anonymkode: 2d3fd...1a5 Det siste her er mest vanlig blant min krets og slik jeg ville gjort det..... Anonymkode: beea3...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #13 Skrevet 28. august 2024 Vi tenkte at det var tre eierbrøker basert på kjøpsum. En på hver etter egenkapital og den siste var felles basert på lånet. Da vi solgte tok hver enkelt av overskuddet sin brøk basert på egenkapital, og den siste basert på lånet delte vi på to ettersom vi betalte likt på alt. Anonymkode: a7bbe...a8d 2
newman01 Skrevet 29. august 2024 #14 Skrevet 29. august 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Helt uenig med deg. Det mest naturlige er motsatt. Den som har skutt inn mest EK tar større risiko og skal selvfølgelig få mer betalt for det hvis boligen stiger i verdi - på lik linje som man taper mest hvis den synker. Det er flere måter å gjøre dette på, både den du mener er rett og det jeg mener er rett - hvor sistnevnte er hva TS har avtalt. Det viktige er jo at paret faktisk enes om dette. Anonymkode: 55997...0f5 Burde ikke slikt avtales i forkant? I praksis har TS gitt et rentefritt lån til ekssamboer, og det vil for mange fremstå litt merkelig om man plutselig etter endel år (og et brudd) plutselig skal komme med krav om renter og avkastningskrav på lånet... Den som har skutt inn mest kapital har ikke tatt større økonomisk risiko, personen eier jo en andel som angitt i eierforholdet. I dette tilfellet 52-48%.
Whistler Skrevet 29. august 2024 #15 Skrevet 29. august 2024 (endret) Eierbrøken er formodentlig satt opp slik basert på innskutt egenkapital og halvparten hver av lånet som gir en totalsum. Det riktige, slik jeg ser det blir at dere deler salgsummen 52% og 48% og deretter, fra hver deres haug, betaler tilbake halvparten hver av restlånet. Endret 29. august 2024 av Whistler 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #16 Skrevet 29. august 2024 19 hours ago, AnonymBruker said: Vi tenkte at det var tre eierbrøker basert på kjøpsum. En på hver etter egenkapital og den siste var felles basert på lånet. Da vi solgte tok hver enkelt av overskuddet sin brøk basert på egenkapital, og den siste basert på lånet delte vi på to ettersom vi betalte likt på alt. Anonymkode: a7bbe...a8d Dette ⬆️ Anonymkode: aea42...513 1
Sansx Skrevet 29. august 2024 #17 Skrevet 29. august 2024 Det mest riktige er at begge får igjen egenkapitalen sin. Resten deles 50-50. 1
newman01 Skrevet 29. august 2024 #18 Skrevet 29. august 2024 2 hours ago, Sansx said: Det mest riktige er at begge får igjen egenkapitalen sin. Resten deles 50-50. 48-52 i det minste. Hvis det er avtalt eierbrøk
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #19 Skrevet 29. august 2024 newman01 skrev (8 timer siden): Burde ikke slikt avtales i forkant? I praksis har TS gitt et rentefritt lån til ekssamboer, og det vil for mange fremstå litt merkelig om man plutselig etter endel år (og et brudd) plutselig skal komme med krav om renter og avkastningskrav på lånet... Den som har skutt inn mest kapital har ikke tatt større økonomisk risiko, personen eier jo en andel som angitt i eierforholdet. I dette tilfellet 52-48%. Jo slikt bør avtales i forkant. Det er jo det de ser ut til å ha gjort - nøkkelen ligger i informasjonen om eierbrøk 52-48. De har avtalt det i forkant da. Og jo den som har skutt inn mest EK har tatt større risiko, hvis man faktisk hensyntar at boliger kan gå ned i pris. Det virker som at norske boligeiere har glemt at det faktisk kan skje. Si at boligen taper seg i verdi, tilsvarende det de har skutt inn i EK, og de MÅ selge. For å forenkle logikken, later vi som at de på salgstidspunktet heller ikke har betalt noe på lånet. Ved salg blir salgsverdi da lik det de har igjen i lån. Det har selvfølgelig banken tatt pant i, så reelt sett taper de da all EK. Sånn sett mener jeg det er rett å si at den som går inn med mest EK faktisk tar større risiko, legger inn mer penger og bør få mer avkastning på EK’n hvis markedet går opp. Man får både potensiell oppside og nedside. Whistler skrev (5 timer siden): Eierbrøken er formodentlig satt opp slik basert på innskutt egenkapital og halvparten hver av lånet som gir en totalsum. Det riktige, slik jeg ser det blir at dere deler salgsummen 52% og 48% og deretter, fra hver deres haug, betaler tilbake halvparten hver av restlånet. Enig, og dette er den eneste logiske tolkningen av hva valget deres om eierandel 52-48 innebærer. newman01 skrev (1 time siden): 48-52 i det minste. Hvis det er avtalt eierbrøk Det er jo avtalt eierbrøk, det står i innlegget. Anonymkode: 55997...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #20 Skrevet 29. august 2024 Eierandelene beregnes ut fra hva dere har betalt ved kjøp av bolig. Du betalte din EK + halvparten av lånesummen. Din eierandel blir da beregnet ut fra hvor stor andel dette utgjorde av den totale kjøpesummen (din EK + hele lånet + evt hans EK). Jeg har hatt mange skifteoppgjør som advokat og regnestykket tar alltid dette utgangspunktet ved beregning av verdier. Anonymkode: 364b5...d7f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå