AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Del Skrevet 28. august 2024 Hei! Vi skal bygge enten vinterhage eller hagestue på huset, og er veldig usikre på hva vi skal velge. En vinterhage er isolert og kan brukes som en ekstra stue hele året, mens en hagestue blir mer som et lunt uteområde som gjør at man kan kose seg ute og få følelsen av at det er sommer når sola er oppe selv om det er mars og 10 grader ute. Sånn har jeg forstått det i hvert fall. En isolert vinterhage er ca 100.000 kr dyrere enn en uisolert hagestue. Begge deler appellerer til meg på ulike måter.. Jeg kunne gjerne tenke meg den ekstra stua for å kunne ha venninner på besøk uten å være midt oppi hele familien. Det kan man jo uansett med begge typer på sommerhalvåret, men med vinterhage kan man det også på vinteren. Samtidig liker jeg tanken på å føle at man er ute men likevel har det lunt og deilig på våren... Har noen erfaring med noen av delene og vil dele? Anonymkode: d6fd0...308 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 28. august 2024 #2 Del Skrevet 28. august 2024 Husk å legge inn kostnader til papirarbeid inn i budsjettet. Slike ting kan i mange tilfeller være søknadspliktig, spesielt når det isoleres for helårsbruk. Overskrider du utnyttelsesgraden på tomta di må du på toppen søke dispensasjon, og da løper takstameteret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Del Skrevet 28. august 2024 Takk for tips, men vi har sjekket med kommunen, og trenger ikke søke. Så da er det bare å bestemme seg for hvilken løsning... Anonymkode: d6fd0...308 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 28. august 2024 #4 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Vi skal bygge enten vinterhage eller hagestue på huset, og er veldig usikre på hva vi skal velge. En vinterhage er isolert og kan brukes som en ekstra stue hele året, mens en hagestue blir mer som et lunt uteområde som gjør at man kan kose seg ute og få følelsen av at det er sommer når sola er oppe selv om det er mars og 10 grader ute. Sånn har jeg forstått det i hvert fall. En isolert vinterhage er ca 100.000 kr dyrere enn en uisolert hagestue. Begge deler appellerer til meg på ulike måter.. Jeg kunne gjerne tenke meg den ekstra stua for å kunne ha venninner på besøk uten å være midt oppi hele familien. Det kan man jo uansett med begge typer på sommerhalvåret, men med vinterhage kan man det også på vinteren. Samtidig liker jeg tanken på å føle at man er ute men likevel har det lunt og deilig på våren... Har noen erfaring med noen av delene og vil dele? Anonymkode: d6fd0...308 Kommer an på størrelsen på dagens stue og behovet. Gikk selv for uisolert hagestue med skyvedører og har ikke angret. Bruker denne anslagsvis 3/4 av året og koser oss med pledd og varmelamper når det stormer utendørs. Det viktigste er at det er lunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 28. august 2024 #5 Del Skrevet 28. august 2024 Ikke meg selv, men naboen har hagestue som blir brukt store deler av året. Venninnekveld uten barna, men også barnebursdag og familiesammenkomster. De har kjellerstue i tillegg, men liker at den er utenfor huset. De har toalett nær inngangen, så ikke så langt gjester må gå for det. Var perfekt under pandemien. Eneste er at den blir veldig varm på sommeren, ellers er de veldig fornøyde. Fin til å oppbevare hageputer, samt ha litt smått en dyrker som må stå i le. Hvor langt må du eventuelt bære ting fra kjøkkenet? Ikke sikkert du bryr deg, men det vet jeg kan være et lite hinder i hverdagen for å bruke den mye. Så det er noe å ta med. Kommer også an på hvor harde vintere dere har, om en vinterhage er mer passende for dere. Personlig hadde jeg nok valgt vinterhage om det var hardere vintere, og/eller langt unna kjøkkenet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå