lukterpågress Skrevet 28. august 2024 #1 Del Skrevet 28. august 2024 Dette spørsmålet går ut til andre kristne, som gjerne har en del teologisk kunnskap. Jeg (19j) har vokst opp i en kristen familie, men vendte meg vekk fra kristendom i ungdomsårene mine. Nå ønsker jeg å finne veien tilbake, men mye har skjedd siden. Jeg har flyttet sammen med kjæresten min og vi ønsker å gifte oss en dag. Han er muslim, så det er allerede en utfordring i seg selv. Mitt problem er at jeg ikke ønsker å leve i synd, men ettersom at jeg bor med han og vi har sex uten at vi er gift, blir det litt vanskelig. Jeg ønsker å leve etter Guds vilje, men jeg elsker samboeren min og vil leve resten av livet mitt med han. Vi kan jo ikke bare flytte fra hverandre, forandre hele forholdet vårt og vente til vi gifter oss? Hva bør jeg gjøre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 28. august 2024 #2 Del Skrevet 28. august 2024 Relgiong forandrer seg med tiden og i takt med sammfunet, det har den altid gjort. Så du må finne den kristendommen som føles riktig for deg! Om du elsker samboeren din og han elsker deg, hvorfor skule gud ha noe i mot det? Jeg tror gud har støre bekymringer en dette, tror ikke du? Uanset om du velger å tro at gud ikke aksepterer deres kjærlighet, så synder jo alle. Ingen kan leve opp til bibelens idealer, det står jo i bibelen selv. Så hvorfor er denne ene "synden" set på som så mye være en de andre? Jeg tror det handler om sosial kontrol og meneskes (daårlige) natur, mer en at gud selv er så opptat av å dømme folks sex liv. Jeg tror ikke gud ville utestenge deg på grund av at du elsker kjæresten din, og jeg tror ikke ham ville ønske at du holdt deg vekke fra kristendommen på grund av en slik detalj. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Del Skrevet 28. august 2024 Jeg vil ikke se ned på den kjærligheten du opplever nå, men du er faktisk "bare" 19 år. Det er veldig mye som kan forandre seg i tankelivet ditt, spesielt frem til du kommer til midten av 20-årene. Jeg har møtt kristne par som bor sammen, men som har separate soverom og som avstår fra sex. Kunne det vært en løsning? Samtidig må jeg jo påpeke hvor vanskelig det kan bli i fremtiden, å være i et forhold hvor den ene er muslim og den andre er kristen. Vil han kreve omskjæring av en potensiell sønn? Vil han kreve at barnet oppdras i den Islamske tro? Det er mange ting å tenke på. Samboeren min har en kristen mor og ateistisk far, der "løste" det seg greit ved at de ble enige om at barna skulle vokse opp i et nøytralt hjem, hvor hverken far eller mor, påvirket barna med sine meninger eller sin tro. Dette kan også være en potensiell løsning, men kan være vanskeligere når dere begge er troende. Anonymkode: d55a3...479 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Del Skrevet 28. august 2024 Det er mange verdiforskjeller mellom islam og kristendommen. Disse kommer frem his mange npr man får barn. Skal barnet omskjæres? Vil samboeren din og familien godta at du er kristen? Har barnet rang over deg? Hvilket kvinnesyn skal barnet lære? Skal det gå i koranskole? Sendes på dannelsesreise til familien i Pakistan? Skal det giftes med fetteren sin? Om dere får jente: skal hun bruke burka? Er hun Haram om hun får kjæreste? Hvis du virkelig mener å tre ut av islam er det godt mulig at du ikke lengre blir akseptert. Jeg ville droppet forholdet med mindre hele familien hans er svært liberale og ikke har kontakt med hjemlandet. Er han fra Balkan er det nok ikke så stort problem som hvis han er fra et MENA land. Anonymkode: aa98d...747 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 28. august 2024 #5 Del Skrevet 28. august 2024 Å "leve i synd" er nå bare en del av kristendommen. Og mange anser den som mindre viktig nå enn før, mens noen mener den er minst like viktig i dag (eller viktigere). Mitt råd til deg er å finne ut av hva som faktisk er viktig for deg. Og dette vil strengt tatt bare være en av uoverensstemmelsene dere vil få med hver deres religion. Med nok tålmodighet, kjærlighet og aksept bør dere klare å navigere dette uten å bryte av forholdet. Om ikke så må dere velge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Del Skrevet 28. august 2024 Mange kristne forbinder ikke sex med synd, spesielt ikke dersom der er med noen man er glad i. Men dette er jo selvfølgelig opp til hver enkelt? Hvis du ikke vil ha sex før dere er gift, så må du jo si det til partneren din, uansett om han er kristen, ateist eller muslim. Sov på hver deres rom til dere gifter dere. Men vær nå sikker på at du virkelig ønsker å gifte deg, og ikke bare gjør det for å ha ditt på det rene… Gud ser det som er i hjertet ditt, tror ikke han er så opptatt av juridiske formaliteter. Anonymkode: 8730b...ade 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidsel Skrevet 29. august 2024 #7 Del Skrevet 29. august 2024 Du er kanskje ikke klar over at Bibelen sier at du som kristen ikke skal gifte deg med en som ikke er kristen? https://bibel.no/nettbibelen//les/nb-2024/2CO/2CO.6?verse=2CO.6.14 Jeg vil også personlig anbefale deg å la være, å være i et forhold med noen som deler troen er virkelig en velsignelse, til sammenligning er det å være med noen som ikke er kristen som å bare være et halvt menneske. Jeg er selv kristen og singel, og vil heller være singel resten av livet enn å dele livet med en som ikke er kristen. Men en muslim tror jo allerede på samme Gud som oss, og han tror jo på at Jesus er en profet, og mye av gamle testamentet går vel igjen i Koranen, så vidt jeg har forstått. Så han er jo på vei på en måte? Jeg foreslår at du ber for han at han skal bli frelst, og få alle dine kristne venner til å be for at han skal bli frelst, og kanskje kjøp for eksempel denne boka til han: https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/sokte-allah-fant-jesus-9788252003079 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #8 Del Skrevet 29. august 2024 Det kan fort oppstå verdibaserte diskusjoner. Men er man liberal nok så er det lett å se at Islam og Kristendom ikke er så motstridende som mange skal ha det til. Det er fanatikere og religionskonservative som ødelegger. Jeg ville uansett motsatt meg for enhver pris å bli presset til p konvertere tim Islam. Å prøve å bryte ut av det gjør muslimer helt gærne. Men jeg kjenner to par: muslim/ateist og muslim/kristen. Går helt fint. Men disse er ganske moderne av seg. Anonymkode: 206eb...b26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå