AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Først av alt, jeg går til øyelege hver 6. mnd og vi jobber med å finne ut hva det er, MEN jeg lurer på om noen andre har opplevd det samme. Har høy minus og har brukt både linser og briller i 30 år. Nå bruker jeg knapt linser (kanskje 10 timer totalt på 1 uke - brukes kun til trening). Går på Ikervis øyedråper som gir noe lindring. Har gått på Spersadex kur, som også hjalp litt. Bruker Thealoz gel ca 2 ganger daglig. Noen dager også komfortdråper i tillegg. I ca 2-3 år har jeg våknet med veldig hovne øvre øyelokk (nedre er også noe hovne, men ikke like mye), er veeeldig tørr på øynene, rennende øyne, svie, til tider røde øyne, lysensitiv, varierende visus (skarpsyn). Ble henvist av optiker og går jevnlig til synskontroll. Optiker klarer ikke fullkorrigere meg, så ser ikke 100%. Har rosacea. Øyelege sier det kan være relatert til plagene jeg opplever. Selv om medisin lindrer noe så kommer vi ikke i mål. Øyelege funderer på om det er en betennelse i kroppen. Allergitester slår ikke ut på noe. Tårefilmen er elendig. Tåreproduksjon laber. Jeg lurer på om det kan være Sjøgrens eller noe lignende. Og vi har diskutert mulig henvisning videre for å få sjekket det. Likevel skjer det liksom så lite. Jeg er så lei av å våkne opp slik og føle meg elendig fra dagen starter til dagen slutter. Er det noen som har opplevd det samme og funnet ut noe som kan hjelpe litt? 😔 Anonymkode: e7cdc...6b8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Først av alt, jeg går til øyelege hver 6. mnd og vi jobber med å finne ut hva det er, MEN jeg lurer på om noen andre har opplevd det samme. Har høy minus og har brukt både linser og briller i 30 år. Nå bruker jeg knapt linser (kanskje 10 timer totalt på 1 uke - brukes kun til trening). Går på Ikervis øyedråper som gir noe lindring. Har gått på Spersadex kur, som også hjalp litt. Bruker Thealoz gel ca 2 ganger daglig. Noen dager også komfortdråper i tillegg. I ca 2-3 år har jeg våknet med veldig hovne øvre øyelokk (nedre er også noe hovne, men ikke like mye), er veeeldig tørr på øynene, rennende øyne, svie, til tider røde øyne, lysensitiv, varierende visus (skarpsyn). Ble henvist av optiker og går jevnlig til synskontroll. Optiker klarer ikke fullkorrigere meg, så ser ikke 100%. Har rosacea. Øyelege sier det kan være relatert til plagene jeg opplever. Selv om medisin lindrer noe så kommer vi ikke i mål. Øyelege funderer på om det er en betennelse i kroppen. Allergitester slår ikke ut på noe. Tårefilmen er elendig. Tåreproduksjon laber. Jeg lurer på om det kan være Sjøgrens eller noe lignende. Og vi har diskutert mulig henvisning videre for å få sjekket det. Likevel skjer det liksom så lite. Jeg er så lei av å våkne opp slik og føle meg elendig fra dagen starter til dagen slutter. Er det noen som har opplevd det samme og funnet ut noe som kan hjelpe litt? 😔 Anonymkode: e7cdc...6b8 Be legen om utvidet blodprøve. Den vil mest sannsynlig vise til om du kan ha sjøgrens. På meg viste blodprøven så høye verdier at det var ingen tvil om at jeg hadde sjøgrens lupus elns. Be om henvisning uansett, det tar lang tid før du får time. Anonymkode: cc401...563
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Be legen om utvidet blodprøve. Den vil mest sannsynlig vise til om du kan ha sjøgrens. På meg viste blodprøven så høye verdier at det var ingen tvil om at jeg hadde sjøgrens lupus elns. Be om henvisning uansett, det tar lang tid før du får time. Anonymkode: cc401...563 Takk! Visste ikke at man kunne se det på blodprøve! Har time hos fastlegen i september Anonymkode: e7cdc...6b8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Først av alt, jeg går til øyelege hver 6. mnd og vi jobber med å finne ut hva det er, MEN jeg lurer på om noen andre har opplevd det samme. Har høy minus og har brukt både linser og briller i 30 år. Nå bruker jeg knapt linser (kanskje 10 timer totalt på 1 uke - brukes kun til trening). Går på Ikervis øyedråper som gir noe lindring. Har gått på Spersadex kur, som også hjalp litt. Bruker Thealoz gel ca 2 ganger daglig. Noen dager også komfortdråper i tillegg. I ca 2-3 år har jeg våknet med veldig hovne øvre øyelokk (nedre er også noe hovne, men ikke like mye), er veeeldig tørr på øynene, rennende øyne, svie, til tider røde øyne, lysensitiv, varierende visus (skarpsyn). Ble henvist av optiker og går jevnlig til synskontroll. Optiker klarer ikke fullkorrigere meg, så ser ikke 100%. Har rosacea. Øyelege sier det kan være relatert til plagene jeg opplever. Selv om medisin lindrer noe så kommer vi ikke i mål. Øyelege funderer på om det er en betennelse i kroppen. Allergitester slår ikke ut på noe. Tårefilmen er elendig. Tåreproduksjon laber. Jeg lurer på om det kan være Sjøgrens eller noe lignende. Og vi har diskutert mulig henvisning videre for å få sjekket det. Likevel skjer det liksom så lite. Jeg er så lei av å våkne opp slik og føle meg elendig fra dagen starter til dagen slutter. Er det noen som har opplevd det samme og funnet ut noe som kan hjelpe litt? 😔 Anonymkode: e7cdc...6b8 Sjøgrens tester man enkelt på en blodprøve så å gå og lide på denne måten uten å få svar på om Sjøgrens er årsaken er unødvendig. Få fastlegen til å teste deg. Du sier ingenting om du er hoven hver dag, noen dager eller noe om når hevelsene forsvinner. Der finnes flere sykdommer som gir hevelser noen bare i tilknytning til øyelokk og noen med hevelser ulike steder i kroppen, noen er arvelige. Har andre i familien din plager eller er dette bare deg? Noen må bare leve med tørr og plagsomme øyne andre kan bli bedre. Søk opp tv2.no der står det en leseverdig artikkel om tørre øyne i dag. Anonymkode: 3fd11...aab
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk! Visste ikke at man kunne se det på blodprøve! Har time hos fastlegen i september Anonymkode: e7cdc...6b8 Man begynner med blodprøver på Sjøgrens, deretter om man fortsatt mistenker Sjøgrens så må man til sykehus poliklinikk for å få tatt ut spyttkjertlene for å teste dem. (Bagatell av ne liten operasjon). Men har du Sjøgrens så blir du tørr både i øyne og munn, får plager med magen M.m. Anonymkode: 3fd11...aab
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 Sånn helt anekdotisk: Jeg slet med mye av det samme som deg i årevis, og øyelege/optiker hadde lite å bidra med. De konstaterer problemet men der stopper det liksom. De som sliter med rosacea kan også rammes med øyeproblemer. Og disse demodexmiddene som alle har som bor på hud/øyevippefestene (ser ut som lyst rusk i vippefestet) kan være en utfordring siden man plages mer enn vanlig. Og de kan tette kjertlene som skal hjelpe tårefilmen med å bli på øyet, dermed får man tørre øyne. Tipper man kan bli oversensitiv for midden etter hvert også. Da det ble mer og mer ille og klødde mer og mer, fant jeg ut at det faktisk finnes noen produkter som skal hjelpe. Jeg brukte disse hver morgen og kveld i 8 uker: Det dempet plagene mye, men med det samme jeg sluttet kom kløen igjen etter noen dager. Da jeg tilfeldigvis farget øyevippene hjemme, virker det som om det var noe som faktisk hjalp med å ta knekken på siste rest, så nå kan det gå lengre perioder uten plager. Så for meg var den beste hjelpen å håndtere demodexproblemet. Anonymkode: 9f168...395
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sjøgrens tester man enkelt på en blodprøve så å gå og lide på denne måten uten å få svar på om Sjøgrens er årsaken er unødvendig. Få fastlegen til å teste deg. Du sier ingenting om du er hoven hver dag, noen dager eller noe om når hevelsene forsvinner. Der finnes flere sykdommer som gir hevelser noen bare i tilknytning til øyelokk og noen med hevelser ulike steder i kroppen, noen er arvelige. Har andre i familien din plager eller er dette bare deg? Noen må bare leve med tørr og plagsomme øyne andre kan bli bedre. Søk opp tv2.no der står det en leseverdig artikkel om tørre øyne i dag. Anonymkode: 3fd11...aab Oi! Nå føler jeg meg veldig dum! Forstod det slik på øyelege at Sjøgrens det måtte jeg til revmatolog for å sjekke og da måtte jeg ha henvisning. Da skal jeg absolutt ta tak i det med fastlegen når hun er tilbake (har vikar nå). Jeg er konstant hoven, men mer på morningen. Ingen andre i familien som har slike plager. Jeg har hevelser innimellom i benet der jeg har nervesmerter og vondt i muskler. Ingen hevelser ellers. Takk for tips! Anonymkode: e7cdc...6b8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man begynner med blodprøver på Sjøgrens, deretter om man fortsatt mistenker Sjøgrens så må man til sykehus poliklinikk for å få tatt ut spyttkjertlene for å teste dem. (Bagatell av ne liten operasjon). Men har du Sjøgrens så blir du tørr både i øyne og munn, får plager med magen M.m. Anonymkode: 3fd11...aab Jeg er tørr i munnen også, men det startet etter at jeg begynte på Cipralex. Veldig sensitiv mage - det har jeg alltid hatt. Anonymkode: e7cdc...6b8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sånn helt anekdotisk: Jeg slet med mye av det samme som deg i årevis, og øyelege/optiker hadde lite å bidra med. De konstaterer problemet men der stopper det liksom. De som sliter med rosacea kan også rammes med øyeproblemer. Og disse demodexmiddene som alle har som bor på hud/øyevippefestene (ser ut som lyst rusk i vippefestet) kan være en utfordring siden man plages mer enn vanlig. Og de kan tette kjertlene som skal hjelpe tårefilmen med å bli på øyet, dermed får man tørre øyne. Tipper man kan bli oversensitiv for midden etter hvert også. Da det ble mer og mer ille og klødde mer og mer, fant jeg ut at det faktisk finnes noen produkter som skal hjelpe. Jeg brukte disse hver morgen og kveld i 8 uker: Det dempet plagene mye, men med det samme jeg sluttet kom kløen igjen etter noen dager. Da jeg tilfeldigvis farget øyevippene hjemme, virker det som om det var noe som faktisk hjalp med å ta knekken på siste rest, så nå kan det gå lengre perioder uten plager. Så for meg var den beste hjelpen å håndtere demodexproblemet. Anonymkode: 9f168...395 Takk for tips! Jeg har blitt undersøkt for demodex og det var visst ikke det jeg hadde, men hvem vet 🤔 jeg klør dog ikke. Bare hoven og en veldig tretthetsfølelse i øynene, i tillegg til de andre symptomene jeg skreiv i HI. Anonymkode: e7cdc...6b8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 Moren min fikk påvist Sjøgrens syndrom pga tørre øyne. Var det første legen så på. Sier ikke at du har det, men verdt å sjekke. Anonymkode: 6411c...da8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå