Gå til innhold

Kan metformin 500mg deles?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som vet om metformin 500mg kan deles i to så det er enklere å svelge? 

Anonymkode: 9243d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det delingsstrek på tabletten? Uansett store helsegevinster mtp redusert kreftrisiko osv. Jeg skulle gjerne tatt tabletten selv et par ganger i uka og jeg har ikke diabetes. Ulempen er at det påvirker hvor lett man trener opp utholdenheten så ville hatt god kondis på forhånd 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (42 minutter siden):

Er det delingsstrek på tabletten? Uansett store helsegevinster mtp redusert kreftrisiko osv. Jeg skulle gjerne tatt tabletten selv et par ganger i uka og jeg har ikke diabetes. Ulempen er at det påvirker hvor lett man trener opp utholdenheten så ville hatt god kondis på forhånd 

Ikke alle tabletter med delestrek kan deles i to like doser. En del tabletter har kun delestrek for at det skal være enklere å svelge den, men at det ikke er lik konsentrasjon av legemiddelet i de to ulike delene. Og mange tabletter uten delestrek kan deles. 

OUS har utarbeidet en knuse/deleliste. Hvis det er Metformin fra produsenten Medical Valley så kan den deles. Denne har ikke delestrek.

Screenshot_20240828_090001_OneDrive.thumb.jpg.807df37a430e836d2b261d33a09ee1a0.jpg

Anonymkode: 8e1aa...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (53 minutter siden):

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-metformin-sandoz-sandoz-665480

Er det denne du tar så kan den deles. Ikke for å halvere dose men for å kunne svelge den lettere. Det står under Bruk i pakningsvedlegget. Se nedenfor.

Jeg tror delestrek bare er på tabletten med 850 mg.  Jeg har 500 mg, og den har ikke delestrek.

Anonymkode: 600e0...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror delestrek bare er på tabletten med 850 mg.  Jeg har 500 mg, og den har ikke delestrek.

Anonymkode: 600e0...2e3

Hvis den ikke har delestrek så ville jeg rådført meg med apoteket, evt legen hvis du har for store problemer med å få den ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...