AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Hei Jeg har aldri vært på en seilbåt, sånn size 46 fot.. Hvordan er det? Tenker i forhold til andre mindre båter. Er ikke så sjøvant. Anonymkode: eef1d...904
PITTY Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Går ut ifra at du fortrinnsvis tenker når den går for seil..? Alt fra en fantastisk stillhet hvor farten likevel går godt, eller et realt basketak når vinden setter mer i og båten gå mot vinden. Da vil båten krenge mye. Men hvis man har all tid i verden så går man bare litt av for den kursen og evt begrense seilareal(ta et rev i seilet) som det kalles. Det kan være eksempel på relativt mye vind og likevel være helt vindstille ombord. Røyker du pipen din så går røyken rett til værs som om det skulle være vindstille.. når? Når dere seiler med vinden, gjerne spri seilene, håper du får oppleve det. Jeg ble veldig fascinert første gang jeg opplevde dette. Med den størrelse båt du skal være med på er det et relativt høyt fartspotensial også.. Supert.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Skrevet 28. august 2024 PITTY skrev (2 minutter siden): Går ut ifra at du fortrinnsvis tenker når den går for seil..? Alt fra en fantastisk stillhet hvor farten likevel går godt, eller et realt basketak når vinden setter mer i og båten gå mot vinden. Da vil båten krenge mye. Men hvis man har all tid i verden så går man bare litt av for den kursen og evt begrense seilareal(ta et rev i seilet) som det kalles. Det kan være eksempel på relativt mye vind og likevel være helt vindstille ombord. Røyker du pipen din så går røyken rett til værs som om det skulle være vindstille.. når? Når dere seiler med vinden, gjerne spri seilene, håper du får oppleve det. Jeg ble veldig fascinert første gang jeg opplevde dette. Med den størrelse båt du skal være med på er det et relativt høyt fartspotensial også.. Supert. Takk for svar, tror også det vil fascinere meg veldig. Jeg tenkte vel litt på hvordan det er å oppholde seg "innendørs" på den, jeg liker å prøve nye ting. Samtidig er jeg litt redd pga opplevelser i båt fra barndom 🙄 Jeg får være ærlig til eier av båten så han kan informere meg godt. Anonymkode: eef1d...904
PITTY Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for svar, tror også det vil fascinere meg veldig. Jeg tenkte vel litt på hvordan det er å oppholde seg "innendørs" på den, jeg liker å prøve nye ting. Samtidig er jeg litt redd pga opplevelser i båt fra barndom 🙄 Jeg får være ærlig til eier av båten så han kan informere meg godt. Anonymkode: eef1d...904 Ville ikke oppholdt meg så mye innadørs i seilbåten mens dere er i fart. Det er da sjøsyken lettere kan ramme deg. Også viktig at de normale støykildene under visse deler av seilføring ikke lar stresse deg. Engstelse er også kilde til sjøsyke. Det vil være når hen endrer kurs og må slå seilene over til andre siden av båten. Da blafrer og slår det i seil og wire, spesielt mye hvis båten er stor. 46 fot er egentlig det. Mange opplever sin første seiltur som traumatisk/sjøsyke pga nevnte forhold. Av den enkle grunn fordi de ikke er forberedt på slike opplevelser.. Krengning kan føles som om båten velter på det verste. Og det gjør den ikke pga en kjøl under skroget. Endret 28. august 2024 av PITTY 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 PITTY skrev (11 timer siden): Ville ikke oppholdt meg så mye innadørs i seilbåten mens dere er i fart. Det er da sjøsyken lettere kan ramme deg. Også viktig at de normale støykildene under visse deler av seilføring ikke lar stresse deg. Engstelse er også kilde til sjøsyke. Det vil være når hen endrer kurs og må slå seilene over til andre siden av båten. Da blafrer og slår det i seil og wire, spesielt mye hvis båten er stor. 46 fot er egentlig det. Mange opplever sin første seiltur som traumatisk/sjøsyke pga nevnte forhold. Av den enkle grunn fordi de ikke er forberedt på slike opplevelser.. Krengning kan føles som om båten velter på det verste. Og det gjør den ikke pga en kjøl under skroget. Takker for svar. Argh, det var som fryktet ja 🙄🙈🙈 Begynte å skjønna at de båtene der krenger og ligger jo ikke i sjøen som andre båter. Jeg håper det kan være håp for at jeg blir trygg. Men jeg er litt klønete treg type så jeg er usikker. Anonymkode: eef1d...904
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei Jeg har aldri vært på en seilbåt, sånn size 46 fot.. Hvordan er det? Tenker i forhold til andre mindre båter. Er ikke så sjøvant. Anonymkode: eef1d...904 Hei! På Båtforum får du svar på mye av det du måtte lure på. Lykke til! Anonymkode: e401e...27c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hei! På Båtforum får du svar på mye av det du måtte lure på. Lykke til! Anonymkode: e401e...27c Båtplassen,navnet på forum. Anonymkode: e401e...27c
PITTY Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takker for svar. Argh, det var som fryktet ja 🙄🙈🙈 Begynte å skjønna at de båtene der krenger og ligger jo ikke i sjøen som andre båter. Jeg håper det kan være håp for at jeg blir trygg. Men jeg er litt klønete treg type så jeg er usikker. Anonymkode: eef1d...904 Kan vel håpe på at dere kun skal én vei/retning og at vinden kommer rett bakfra på hele turen. Da vil det ikke krenge i alle fall..😂
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #9 Skrevet 29. august 2024 Det er helt fantastisk! Jeg ville absolutt vært oppe under seiling, ikke under dekk. Vær tilstede og se! Det er nydelig. Og selv om det kan være endel bevegelse er det trygt. Gå inn med en positiv mindset. Anonymkode: cc88c...c10
Disco Skrevet 2. september 2024 #10 Skrevet 2. september 2024 Nettopp fordi seilbåten har kjøl så blir den mindre påvirket av bølger og dønninger. Så min erfaring er at det er lettere å bli sjøsyk i andre type båter hvis du venner deg til krengingen ved kryssing.
Serafin Skrevet 2. september 2024 #11 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 5.32): Hei Jeg har aldri vært på en seilbåt, sånn size 46 fot.. Hvordan er det? Tenker i forhold til andre mindre båter. Er ikke så sjøvant. Anonymkode: eef1d...904 Du kan jo melde deg på tur med Christian Radich eller Stasraad Lehmkuhl så får du jo svar på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå