Gå til innhold

Leverbetennelse..sp.mål

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvordan får man dette? fks mye medisiner, men hvor mye er det snakk om? Hva er symptomene? Noen som vet håper jeg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

leverbetennelse er ikke ensbetydende med hepatittsmitte. Jeg fikk konstatert leverbetennelse på sensommern i fjor. Hadde egentlig gått og hangla hele året og følte meg ikke i form. Slapp og tiltaksløs og vondt i muskler og ledd ( jobber i eldreomsorgen og det er jo fysisk krevende i seg selv i tillegg) Etter en urinveisinfeksjon så ble jeg ikke bra selv etter at jeg hadde begynt på antibiotika. Synes også urinen min var fryktelig gul og trodde jeg hadde fått feil type antibiotika. Gikk tilbake til legen og tok masse blodprøver og de kontsaterte at det fremdeles var utslag på urinstixen.

Uka etter da jeg kom tilbake til lege sa hun at jeg hadde hepatitt og om ikke noen hadde fortalt meg at jeg var gul i øynene. Alat og ASAT var også skyhøy , samt bilirubinverdien. Skjønte ikkenoe da jeg hverken er sprøyenarkoman eller har vært ute å reist. nye prøver ble tatt og de avkreftet hepatittsmitte. Ble da sendt på ultralyd da det kunne være gallesten som har satt seg fast og stengt passasjen, men det var det heller ikke. Det eneste de fant på ultralyd var tegn til steatose( fettlever) noe som i seg selv ikke er farlig og som ikke er unormalt i seg selv.

Jeg har ikke brukt noe medisiner eller drukket alkohol som skal tilsi at jeg skulle få gulsott. ble også testet for kyssesyken men jeg hadde visstnok ifølge blodprøvene antisoffer mot kyssesyken i kroppen så jeg må ha hatt det uten at jeg har vært klar over det en gang i tiden. Siden leverprøvene har stabilisert seg så har de ihvertfall for mitt vedkommende aldri klart å finne ut hvorfor jeg fikk leverbetennelse. Begynte i arbeid over nyttår. Først 50% men nå de siste 3 ukene 100%. Det er kjempehardt og jeg sliter enda. Er så trøtt og slapp innimellom at det er like før jeg kapitulerer og må sykemelde meg igjen. Jeg ligger rett ut fra jeg kommer hjem fra jobben. Lurer på om det er noe alvorlig feil med meg siden de aldri har klart å finne no årsak til at jeg ble sjuk i først omgang eller om det er ettervirkninger etter gulsotten som gjør meg slapp og tiltaksløs så lenge etterpå. Spurt e legen før jul om jeg kunne ha fått et slags utmattelsessyndrom men hun mente det var en diagnose man ikke satte før det hadde gått minst 6 mnd.

Skrevet

Jeg har også hatt leverbetennelse (uten hepatitt-smitte) pga en gallesten som har satt seg fast i gallegangen, og hindret derfor at levra fikk kvittet seg med sine avfallsstoffer (galle...)

Skrevet

Har glemt å logge inn ser jeg.. Men takker for svar :)

Har jo også utmattelsessyndrom og har i tillegg brukt mye medisner siste åra, derfor jeg var litt obs på akkurat dette. Har vært helt elendig form over en uke nå, og jeg klarer ikke finne noen åpenbar årsak :forvirret: Derfor jeg begynt å lure litt på leverbetennelse siden jeg har tatt mye tabletter.

Nå har verdiene mine på leverprøvene alltid vært fine før da. Legen min er i Torino så jeg får ikke snakket med han før OL er ferdig. Etter å ha lest det dere har skrevet tror jeg vel ikke det er noe med levra, men hadde vært fryktelig greit å få utelukka det :)

Skrevet
leverbetennelse er ikke ensbetydende med hepatittsmitte.

Bare for å presisere: Hepatitt betyr, ordrett oversatt, leverbetennelse. Hvis du titter på linkene ser du at det står om både hepatitt som følge av virale infeksjoner, og andre årsaker. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...