AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Skrevet 28. august 2024 Heisann, Siste år med lærerutdanning og skal søke jobber til neste år. Hvordan er det med insentiver? Har jo så klart hørt om forskjellige insentiver med lånekassen, kan noen forklare disse (eller gjerne hive med lenker til kilder så jeg kan finne de selv☺️). Finnes det flere insentiver? I tillegg lurer jeg på om det finnes insentiver/fordeler ved å jobbe som lærer (utover selve jobben da). Har jo hørt en del om databriller som dekkes av arbeidsgiver, men hva med data? Mobil? Mobilplaner? Det er jo ikke uvanlig at lærere bruker dette til skolearbeid/kontakt, osv, men har aldri hørt noe om slike goder. Finnes det plasser hvor dette tilbys? Tusen takk for svar☺️ Anonymkode: b4d53...948
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Skrevet 28. august 2024 Det er vel svært uvanlig at lærere har så mange fordeler, på lik linje med andre offentlige ansatte. Det er vanlig å få pc. Databriller er arbeidsgiver pliktig til å dekke etter arbeidsmiljøloven, men «databriller» er i denne sammenheng definert som egne briller du trenger foran dataskjermen på grunn av nedsatt syn pga alder, normalt ikke for personer under 40 år. Anonymkode: 32d21...d9a 3
Gjest takinova Skrevet 28. august 2024 #4 Skrevet 28. august 2024 Hvis du bor og jobber i tiltakssoner, feks Nord-Troms/Finnmark så får du nedskrevet studielånet. Bli lærer - kvitt deg med studielån (lanekassen.no)
SPOCA Skrevet 28. august 2024 #5 Skrevet 28. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Lang ferie 😊 Anonymkode: 27447...9c2 Avspasering. Lærere i Osloskolen, slik som meg, har kun 4 uker og 1 dag ferie. Fordeler: * Mulighet til å jobbe med det man liker - faglig/utvikling/elever/mennesker osv. * Alltid noe å lære - og lære bort! * Aldri en kjedelig arbeidsdag * Mye glede og latter - jeg elsker jobben min! * Gode kolleger (på riktig skole, man må finne skolen for seg). * Som lektor med opprykk har jeg ganske god lønn i Osloskolen. * Der jeg jobber nå: frihet under ansvar. Lite deltajstyring, men kommer veldig an på rektor. Jeg har mindre bunden tid på skolen jeg jobber på nå, som gir meg muligheten til å heller gå hjem og planlegge, enn å sitte på skolen. * Foreldrekontakt - jeg liker faktisk det, selv om det også er en ulempe. De fleste foreldre er hyggelige. * Avspasering, dog i gitte tidsrom. * Egen pc * Egen Ipad * Støydempende headset (men det fikk jeg ikke på forrige skolen) * Smart-tv i klasserommet som faktisk fungerer (det hadde jeg ikke på forrige skolen) * PC i klasserommet, slik at jeg slipper å drasse med meg pc og ipad hver gang. * En god arbeidsstasjon (det hadde jeg ikke før), både i klasserommet og på arbeidsrommet. Ulemper: * Liten mulighet til å velge når man ønsker fri/ferie. * Ingen/lite betalt overtid * Blir kontaktet til alle døgnets tider - man blir veldig lett tilgjengelig, også uten å ville det. * Får ikke dekket f.eks telefon, selv om man må bruke mobil for å logge inn for autorisasjon, eller svare på meldinger. * Kan bli mange lange dager. På eldre trinn er det gjerne snakk om retting av prøver og eksamener. Jeg på småskoletrinnet har lange dager fordi jeg bruker mye tid på å lage gode opplegg som favner mange ulike nivåer, forberedelser. I tillegg bruker jeg mye tid på kartlegging og tilpasning. Mange elever på småskoletrinnet har ikke fått diagnose ennå (hvis de har det), og mye av den jobben må gjøres av læreren. * Ønsker man det hyggelig i klasserommet, må man ofte bruke egne penger. Klassebamsen dukker ikke opp av seg selv for å si det slik. Jeg brukte hele søndagen og kjørte land og strand rundt for å hente gratisting til klasserommet for å gjøre det koselig og hyggelig. Jeg vil ha leken inn i skolen! * Kan være ganske krevende om man har mange saker, f.eks IOP'er som må følges opp, barn med og uten diagnoser, foreldrekontakt, handlingsplaner, utredninger, instanser som må følges opp, barnevernssaker osv * Det blir liksom fremstilt som jobben er så lett og bla, bla, bla. Vi er liksom ikke verdt en dritt, og ikke fortjener vi lønna vår. Men som småskolelærer føler jeg på et ENORMT ansvar fordi jeg legger grunnlaget for all videre læring for mine elever. Det jeg gjør nå, har noe å si også på videregående. Det er både skummelt, skremmende og ærefullt. For min del: man jobber ikke bare som lærer, jeg ER lærer av hele meg. Lønna er virkelig ikke verdt alt strevet, for å si det slik. Det som gjør det verdt det, er når elevene savner meg, når de skriver til meg, når de uttrykker sine følelser, når elevene viser hele seg, når de viser at de mestrer og føler glede, og når de ser på meg som en av sine trygghetspersoner. Når jeg nå sitter her på kvelden på jobben, så er det jo fordi jeg bryr meg om elevene mine. Hvis ikke jeg forbereder og lærer opp i ASK og ulike verktøy for å nå ut til den ene eleven som ikke har fungerende språk og antageligvis er psykisk utviklingshemmet, hvem skal da gjøre det? Endret 28. august 2024 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Lang ferie 😊 Anonymkode: 27447...9c2 Nope. Vi hat avspasering på grunn av 43 timers arbeidsuker, men tiden er altså jobbet inn. Vi har 4 uker og 1 dag ferie. Denne bestemmer vi heller ikke når er. Den blir lagt til juli. Alltid. Anonymkode: 3dded...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Du får som regel pc, noen får ipad også/istedenfor. Bør ikke la skolen dekke mobil. Det er sjeldent, men noen kommuner kan gjøre det. Hvis du lar skolen "eie" mobilen din er det en kommunal mobil og du kan ikke ha en del some-apper osv pga sikkerhet. I tillegg regnes det som en fordel du må skatte av, og det er ganske fint å kunne skille mellom jobb og privat kommer du til å merke etterhvert. Ellers har jeg vel tuska til meg litt gratis teip og binders men lite å hente av goder sånn utover det. Anonymkode: 3491a...670
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 Gratis printer. Men rektor kan se hvem som har printa hva og når så ikke bli for bråkjekk. Anonymkode: 3491a...670
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 takinova skrev (8 timer siden): Hvis du bor og jobber i tiltakssoner, feks Nord-Troms/Finnmark så får du nedskrevet studielånet. Bli lærer - kvitt deg med studielån (lanekassen.no) Da bør man være bevisst på at man ikke flytter før etter at semesteret er over, for jeg leste nå nylig om en som hadde flyttet to uker før semesteret var over, fordi at han trodde at når eksamen var levert så var semesteret også over. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/marius-stangeland-gikk-glipp-av-nedskriving-av-studielan-i-tiltakssonen-1.17009366 Anonymkode: 90b5c...b60 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Gratis printer. Men rektor kan se hvem som har printa hva og når så ikke bli for bråkjekk. Anonymkode: 3491a...670 Haha, sant; i forbindelse med (jobbrelaterte!) studier printet jeg ut lange pensumartikler på jobb, det likte ikke rektor… 😅 Anonymkode: 25152...d83
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du får som regel pc, noen får ipad også/istedenfor. Bør ikke la skolen dekke mobil. Det er sjeldent, men noen kommuner kan gjøre det. Hvis du lar skolen "eie" mobilen din er det en kommunal mobil og du kan ikke ha en del some-apper osv pga sikkerhet. I tillegg regnes det som en fordel du må skatte av, og det er ganske fint å kunne skille mellom jobb og privat kommer du til å merke etterhvert. Ellers har jeg vel tuska til meg litt gratis teip og binders men lite å hente av goder sånn utover det. Anonymkode: 3491a...670 Vi skatter ikke av mobilen og enn så lenge har vi ingen begrensninger i forhold til hvilke apper vi kan laste ned. Nå har jeg av private grunner valgt å ha en jobbmobil og en privat, da jeg ikke ønsker at foresatte/elever skal ha mitt nr. Vi har: Pc - en forhistorisk krigsmaskin som byttes ca hver 3. år Mobil Suppe en gang i måneden Julelunsj/sommerlunsj Ellers så er nok ikke kommunale/fylkeskommunale arbeidsplasser det rette å se på om man ønsker frynsegoder. Det er også få muligheter for å forhandle lønn. Anonymkode: c94eb...d89
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #12 Skrevet 28. august 2024 Du får mye trivsel i jobben. Det å være i klasserommet og undervise og veilede er både gøy og utrolig givende og de fleste elever er hyggelige. Jeg savner det voldsomt for har såpass helseproblemer at jeg ikke lenger kan jobbe. Det å kunne ta med seg laptoppen hjem er bra og det er koselig å rette prøver med kaffekoppen hjemme. Litt travelt er det jo, men jeg vet om mange andre yrker med mye mer tidspress og som er mer krevende. Nyt somrene! Anonymkode: 10963...27f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #13 Skrevet 28. august 2024 Hos oss får vi jobblaptop og ipad. Penner og skrivebøker osv. Må bruke privat mobil. Avspasering hele fellesferien er kjekt, samt hver påske, jul, høstferie osv. Deilig å slippe å jobbe i jula men heller kunne tilbringe tid med familie. Og det er veldig praktisk når man har små barn. Slipper å tenke på barnevakt i feriene. Får en gave hver jul, men sist var det donasjon til en veldedig sak. Avskriving av studielån vet jeg du får om du jobber i nordnorge. I kommunen der jeg jobber, får du 4 års ansiennitet med en gang. Det var hvertfall sånn da jeg startet her for noen år siden. Anonymkode: 3473b...938
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #14 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du får mye trivsel i jobben. Det å være i klasserommet og undervise og veilede er både gøy og utrolig givende og de fleste elever er hyggelige. Jeg savner det voldsomt for har såpass helseproblemer at jeg ikke lenger kan jobbe. Det å kunne ta med seg laptoppen hjem er bra og det er koselig å rette prøver med kaffekoppen hjemme. Litt travelt er det jo, men jeg vet om mange andre yrker med mye mer tidspress og som er mer krevende. Nyt somrene! Anonymkode: 10963...27f Dette var en flott beskrivelse av læreryrket 👏🏻👏🏻 Anonymkode: 988f7...125
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå