AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #1 Skrevet 27. august 2024 Min samboer døde av kreft i fjor høst, og han var innlagt tre uker før han gikk bort. Det var mye dårlig kommunikasjon mens han var innlagt på sykehuset, og flere ganger glemte de han det var vaktskifte om ettermiddagen. Vi fikk ikke snakke med en lege før det hadde gått halvannen uke, og da han kom på sykehjemmet var de veldig forsiktig med å gi han morfin, så han led unødvendig på slutten. Jeg er interessert i å få tilgang til hans journal de tre ukene han var innlagt, og lurer på om jeg har muligheten til å få innsyn? Anonymkode: 01f66...a4a 1 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #2 Skrevet 27. august 2024 Hovedregelen er at nærmeste pårørende har rett til innsyn, med mindre særlige grunner taler i mot dette. Hvem som er nærmeste pårørende er definert i lovens § 1-3 bokstav b. "Særlige grunner" kan være opplysninger pasienten eller brukeren har gitt uttrykk for at det ikke skal gis innsyn i for pårørende. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-journalinnsyn Anonymkode: c8f70...6c7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #3 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hovedregelen er at nærmeste pårørende har rett til innsyn, med mindre særlige grunner taler i mot dette. Hvem som er nærmeste pårørende er definert i lovens § 1-3 bokstav b. "Særlige grunner" kan være opplysninger pasienten eller brukeren har gitt uttrykk for at det ikke skal gis innsyn i for pårørende. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-journalinnsyn Anonymkode: c8f70...6c7 Hvor henvender man seg for å få ut avdødes journal? Det har jeg ikke funnet ut av. Ts Anonymkode: 01f66...a4a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #4 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor henvender man seg for å få ut avdødes journal? Det har jeg ikke funnet ut av. Ts Anonymkode: 01f66...a4a Du må ta kontakt med de aktuelle behandlingsstedene. På sykehus så har man som regel eget dokumentarkiv man kan ringe til. Om du sto oppført som nærmeste pårørende, bør det ikke være et problem. Anonymkode: c8f70...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #5 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Min samboer døde av kreft i fjor høst, og han var innlagt tre uker før han gikk bort. Det var mye dårlig kommunikasjon mens han var innlagt på sykehuset, og flere ganger glemte de han det var vaktskifte om ettermiddagen. Vi fikk ikke snakke med en lege før det hadde gått halvannen uke, og da han kom på sykehjemmet var de veldig forsiktig med å gi han morfin, så han led unødvendig på slutten. Jeg er interessert i å få tilgang til hans journal de tre ukene han var innlagt, og lurer på om jeg har muligheten til å få innsyn? Anonymkode: 01f66...a4a Om du ikke har rett på innsyn så vil hans foresatte ha det. Be om kopi av journalen fra der han var, behandlende lege/ plass. Anonymkode: 3444c...b58 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min samboer døde av kreft i fjor høst, og han var innlagt tre uker før han gikk bort. Det var mye dårlig kommunikasjon mens han var innlagt på sykehuset, og flere ganger glemte de han det var vaktskifte om ettermiddagen. Vi fikk ikke snakke med en lege før det hadde gått halvannen uke, og da han kom på sykehjemmet var de veldig forsiktig med å gi han morfin, så han led unødvendig på slutten. Jeg er interessert i å få tilgang til hans journal de tre ukene han var innlagt, og lurer på om jeg har muligheten til å få innsyn? Anonymkode: 01f66...a4a Uansett hva forumets brukere mått e mene og ikke mene om den saken, så gjøres det her en individuell vurdering på behovet du som pårørende har for innsyn og vernet til den personen som eier journalen. Du kan begynne med en telefon til Pasientombudet og diskutere fremgangsmåten du bør benytte der. Anonymkode: 32fd1...d2c 2 1
Nuttery Skrevet 28. august 2024 #7 Skrevet 28. august 2024 Kreftforeningen kan også være fine for å høre hvordan man burde gå frem - dette har de nok vært borti før Lykke til! 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 Du bør også få sykehjemsjournalen. Som en annen sa, kan foreldrene nok få journal dersom du ikke får det. Jeg synes sykehjemsledelsen bør få tilbakemelding fra deg om din opplevelse om smertelindringen, og kanskje du kan få et møte og evt forklaring fra sykehjemslege om smertelindringen. Det kan dessverre være utrolig utfordrende å smertelindre godt nok personer (og min erfaring tilsier at det spesielt gjelder for unge mennesker) som er døende med kreft. Jeg har selv gitt så store doser morfin i kombinasjon med flere ulike legemidler på smertepumpe, at jeg har visst at jeg har kunnet tatt livet av pasienten med de dosene (men da med godkjenning fra lege om å gi selv om personen kan dø litt "før tiden" fordi personen kan slutte å puste), og likevel har man ikke greid å smertelindre tilstrekkelig. Det er utfordrende etisk når man i utgangspunktet ikke har lov grunnet at det ikke er lov med aktiv dødshjelp. Anonymkode: 527d0...109 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bør også få sykehjemsjournalen. Som en annen sa, kan foreldrene nok få journal dersom du ikke får det. Jeg synes sykehjemsledelsen bør få tilbakemelding fra deg om din opplevelse om smertelindringen, og kanskje du kan få et møte og evt forklaring fra sykehjemslege om smertelindringen. Det kan dessverre være utrolig utfordrende å smertelindre godt nok personer (og min erfaring tilsier at det spesielt gjelder for unge mennesker) som er døende med kreft. Jeg har selv gitt så store doser morfin i kombinasjon med flere ulike legemidler på smertepumpe, at jeg har visst at jeg har kunnet tatt livet av pasienten med de dosene (men da med godkjenning fra lege om å gi selv om personen kan dø litt "før tiden" fordi personen kan slutte å puste), og likevel har man ikke greid å smertelindre tilstrekkelig. Det er utfordrende etisk når man i utgangspunktet ikke har lov grunnet at det ikke er lov med aktiv dødshjelp. Anonymkode: 527d0...109 På sykehjemmet sa de til meg at de ga han nok morfin og beroligende, men dagen etter sa de at de ikke hadde gitt han nok fordi han hadde ikke sovet godt nok eller klart å roe seg. Dette sa de i flere dagar etter hverandre, og den dagen han døde hadde han det ikke bra og burde vært fullstendig neddopet. De skrøt også av at de var det sykehjemmet som ga mest morfin, men da kan de ikke gi mye morfin på de andre sykehjemmene. Ts Anonymkode: 01f66...a4a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uansett hva forumets brukere mått e mene og ikke mene om den saken, så gjøres det her en individuell vurdering på behovet du som pårørende har for innsyn og vernet til den personen som eier journalen. Du kan begynne med en telefon til Pasientombudet og diskutere fremgangsmåten du bør benytte der. Anonymkode: 32fd1...d2c Trådens første svar (mitt) er lenke til loven om innsyn i journal, så det er ikke gitt svar som ikke samsvarer med lovverket. Anonymkode: c8f70...6c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå