Gå til innhold

Våre beste år (NRK1)


NordicViking

Anbefalte innlegg

"Våre beste år" er en norsk drama­ko­medie om utford­rende oppvekst på Oslos beste vestkant, i skyggen av kapita­lisme og kabel-tv. En raddis-familie flytter til vestkanten midt på 80-tallet og får jappetiden midt i trynet. Sønnen Ole Martin blir forvandlet til en liten materialist, mens datteren Simone blir tatt av den politiske høyrebølgen. Samtidig kjemper mamma Siri en desperat kamp for å stanse amerikaniseringen av ungdomsprogrammet hun jobber i på NRK. Serien er inspirert av boka 'Da He-Man kom til Norge' av Ole Martin Ihle.

Det er mange kjente skuespillere med. Vi møter bl.a. Pernille Sørensen som den venstreradikale moren, Bjørn Tomren som den tafatte faren, Ida Elise Broch som den revolusjonære AKP(ml)-eren, Christian Skolmen som nyrik vannsengselger, Kristine Grændsen som gitarspillende lærer, Christian Mikkelsen som ambisiøs FPU-leder, Henrik Elvestad som upassende gymlærer, og Jakob Schøyen Andersen som nyansatt programleder i selveste NRK, rett fra reklamebransjen i USA. (NRK) (NRK Nett-TV) (Trailer

Premieren er lørdag 31. august klokken 21:50 på NRK1, men serien vil være tilgjengelig på NRK Nett-TV fra fredag 30. august klokken 06:00. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne gleder jeg meg til! 🤩 
Utfra teaser virker den veldig artig, og som barn/ungdom på 80-tallet, tenker jeg det er mye jeg kan kjenne meg igjen i... fikk bra anmeldelser i en-eller-annen avis også! 
 

Terningkast 5 i Nettavisen

https://www.nettavisen.no/vare-beste-ar/nrk/serieguiden/anmeldelse-vare-beste-ar-nrk/r/5-95-1976372

Endret av Fjugur
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til denne jeg også :D Har lest boka fra før av, så jeg vet litt hva det går ut på. 

Anonymkode: ff579...fed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den kan bli bra 😊 håper den fenger tenåringen og. 

Anonymkode: 7e4ec...8a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest boka Da He-Man kom til Norge flere ganger, synes den er utrolig morsom og treffende. Har ikke begynt å se episodene enda, men gleder meg veldig til å se serien. 

Jeg tok en sniktitt på de første minuttene, og la merke til at en av karakterene brukte uttrykket "sykt teit". Dette høres ut som noe ungdommer sier på 1990-2000-tallet. På 80-tallet ville man sagt "megateit" eller "lite teit å si da". Dette er sikkert flisespikking, men ungdoms-uttrykk er også med på å definere tidsepokene. 

Christian Skolmen minner veldig om faren Jon Skolmen i Selskapsreisen i åpningssekvensen, så denne karakteren tror jeg blir veldig morsom å følge videre. 
 

Endret av Kelsi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsi skrev (1 time siden):

og la merke til at en av karakterene bruket uttrykket "sykt teit". Dette høres ut som noe ungdommer sier på 1990-2000-tallet. På 80-tallet ville man sagt "megateit" eller "lite teit å si da". Dette er sikkert flisespikking, men ungdoms-uttrykk er også med på å definere tidsepokene. 



 

Dessverre så merkes det moderne språket i hele seien. I seriens begynnelse sier de feks at noe "tårner over byen", og slike anglisismer tyder snarere på at manusforfatterne bare bruker sitt eget språk når de skriver.

Det er også fler problemer med manuset, bla at de heller reduserer alt til punchlines i Familien Lykke-style i steden for å la karakterene bli mer levende som i Makta.

Alt i alt en serie med mye potensiale, men bare middels måloppnåelse. Terningkast 3-ish.

Anonymkode: cab05...d93

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dessverre så merkes det moderne språket i hele seien. I seriens begynnelse sier de feks at noe "tårner over byen", og slike anglisismer tyder snarere på at manusforfatterne bare bruker sitt eget språk når de skriver.

Jeg synes det er viktig å bruke språklige virkemidler riktig i en historie som dette. 1980-tallet et jo en gullgruve når det gjelder slang og verbale uttrykk. Vi har mange referanser i Nrk-arkivet, som feks Borgen skole, Blikkbåx og Diskuteket. 
 
Gleder meg uansett til se resten av serien, håper den er i godt samsvar med 80-tallet når det gjelder mote, interiør og tidskoloritt ellers. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsi skrev (7 timer siden):

Har lest boka Da He-Man kom til Norge flere ganger, synes den er utrolig morsom og treffende. Har ikke begynt å se episodene enda, men gleder meg veldig til å se serien. 

Jeg tok en sniktitt på de første minuttene, og la merke til at en av karakterene brukte uttrykket "sykt teit". Dette høres ut som noe ungdommer sier på 1990-2000-tallet. På 80-tallet ville man sagt "megateit" eller "lite teit å si da". Dette er sikkert flisespikking, men ungdoms-uttrykk er også med på å definere tidsepokene. 

Christian Skolmen minner veldig om faren Jon Skolmen i Selskapsreisen i åpningssekvensen, så denne karakteren tror jeg blir veldig morsom å følge videre. 
 

La merke til akkurat det samme! Det var ingen som sa "sykt" på 80-tallet. 

Anonymkode: 3c0ed...bf0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gledet meg til denne, siden jeg var ung på 80-tallet. Men det er nok en overdrevent og hysterisk komiserie. Pernille Sørensen og Christian Skolmen overspiller som vanlig. Men syns ungene spiller bra 🙂. Litt morsomt å se rekvisitter fra 80-tallet.

Har bare sett en episode, så får prøve en til. Ønsker meg veldig en komiserie som er litt mer nedpå, og ikke så hysterisk 🙃. Men denne er vel typisk norsk komedie.

Anonymkode: 5e940...714

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett de to første episodene nå. Synes gutten i hovedrollen gjør en solid jobb og bærer mye av historien. Serien er løsrevet fra boka, og der boka spiller på hverdagsrealisme og nøyaktige detaljer fra 80-tallet, går serien inn i en mer karikert modus. 
   De ulike voksen-rollene fremstår som ganske endimensjonale, og ligner egentlig mest på revy-karakterer. Jeg reagerer også på at barna og tenåringene har en veldig moderne fremtoning. Alle brukte hårspray på 80-tallet, til og med barna. Ransler og pennal var overstrødd med klistremerker og håndskrevne slagord. Vestkant-ungdom gikk med kragen brettet opp og V-genser knyttet rundt skuldrene. Hvor er Pusur-dagbøkene, seilerskoene, skulderputene og lær-armbåndene?

Veldig morsomt at Trond Viggo både fikk sangen Tenke sjæl spilt på radio, og at han også gestaltet en av birollene. Håper det dukker of flere gode referanser og easter eggs. 

Endret av Kelsi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsi skrev (22 timer siden):

Jeg synes det er viktig å bruke språklige virkemidler riktig i en historie som dette. 1980-tallet et jo en gullgruve når det gjelder slang og verbale uttrykk. Vi har mange referanser i Nrk-arkivet, som feks Borgen skole, Blikkbåx og Diskuteket. 
 
Gleder meg uansett til se resten av serien, håper den er i godt samsvar med 80-tallet når det gjelder mote, interiør og tidskoloritt ellers. 

Jeg likte serien. Tom 11-åringen ble fenget. 
Når det kommer til språket, reagerte jeg på hovedkarakteren Oles måte å prate på. 
«Jeg er veldig begeistret for….» det var ikke vanlig å uttrykke seg slik på 80-tallet for ungdom. 
Jeg forbinder uttrykket med mine foreldre, som ble født på 30-tallet. De sa det masse. «Hun er begeistret for…» Men det var kanskje en måte å vise utenforskapet til Ole på?

Jeg kjente meg igjen i det med å ikke passe inn, selv om mine foreldre ikke var venstreradikale akkurat. Fin serie. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meadow skrev (2 timer siden):

Foreløpig synes jeg Bjørn Tomren er det beste med serien.  

Han har en nydelig utstråling.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Jeg likte serien. Tom 11-åringen ble fenget. 
Når det kommer til språket, reagerte jeg på hovedkarakteren Oles måte å prate på. 
«Jeg er veldig begeistret for….» det var ikke vanlig å uttrykke seg slik på 80-tallet for ungdom. 
Jeg forbinder uttrykket med mine foreldre, som ble født på 30-tallet. De sa det masse. «Hun er begeistret for…» Men det var kanskje en måte å vise utenforskapet til Ole på?

Jeg kjente meg igjen i det med å ikke passe inn, selv om mine foreldre ikke var venstreradikale akkurat. Fin serie. 

Helt enig. Barn og ungdom brukte ordet "digger" på 80-tallet, om noe de likte spesielt godt. 
Ellers også enig i at historiefortellingen er fin. Den er underholdende og nostalgisk på samme tid. Positivt av Nrk å lage en serie med historisk bakteppe, som skiller seg såpass mye ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsi skrev (2 timer siden):

Helt enig. Barn og ungdom brukte ordet "digger" på 80-tallet, om noe de likte spesielt godt. 
Ellers også enig i at historiefortellingen er fin. Den er underholdende og nostalgisk på samme tid. Positivt av Nrk å lage en serie med historisk bakteppe, som skiller seg såpass mye ut. 

Men det er nok fordi gutten er litt veslevoksen av seg. Derfor bruker han litt mere voksent språk. 

Anonymkode: 3c0ed...bf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er nok fordi gutten er litt veslevoksen av seg. Derfor bruker han litt mere voksent språk. 

Anonymkode: 3c0ed...bf0

Han kommer fra en raddis familie. 'Begeistret' er et ord folk fra Oslo vest kunne ha brukt. 

Anonymkode: 7cd7d...ca7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi likte første episode godt nok og følger nok med videre. Det ligger ikke an til å bli en høykvalitetsserie, men det er helt greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hva Amalie mente da hun kalte Simones tresko for dukkesko? 

Anonymkode: e0054...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte den:) jeg og mannen så de to første episodene i går:) 

Anonymkode: 1f8c4...5ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I frykt for å trekke frem de helt store superlativene så vil jeg si at dette er en kjempegod produksjon fra NRK og storkoser meg med hver eneste episode. Sikkert en god del pga. alle de gode 80 talls vibbene ❤

Sist jeg så noe NRK serie må ha vært Vikingane for en god del år siden, så er ganske kresen på slikt.

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...